Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 okt 2023 14:50

jappiex schreef: 21 okt 2023 07:48 Het punt is, je zet een goed getrainde BMX’er op een downhillfiets en hij kan het ook (veel BMX’ers zitten heel regelmatig in het bikepark). Je zet een BMX’er na een beetje duurtraining op een wegfiets, je rijdt hem er niet af, hij weet zich het makkelijkst van iedereen te handhaven in de kop van het peloton en sprint iedereen eraf. Je zet hem op een cyclocrosser en hij spingt de balkjes zelfs zonder clickpedalen. Je zet een BMX’er op de baan en hij kan mee naar de Olypische Spelen in de baanploeg (Niek Kimmann). Vandaar dat het voor mij de kernsport van het fietsen is.
Noem eens een paar BMX-ers die het gemaakt hebben op de weg? Of bij uitbreiding in andere takken van de wielersport?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 okt 2023 14:56

daniel1975 schreef: 21 okt 2023 08:46
lugosi schreef: 20 okt 2023 08:00
Toch mag men niet veralgemenen en denken dat renners toen (veel) trager reden dan nu (bekijk het uurrecord van Merckx op gewone fiets).
Je mag de ondersteunende middelen van vroeger ook niet vergelijken. Zie onderstaand lijstje klimtijd Alpe d Huez ;-)
Ik denk niet dat Merckx eenmaal de Alpe is opgefietst in wedstrijdverband. Het waren ook nog geen epotijden. De tijd van Hinault en Lemond zouden misschien al een zekere referentietijd kunnen geven? Hoe je het ook draait of keert, ik denk dat Pantani de beste klimmer ooit is, ook zonder hulpmiddelen. Al 55 jaar wielersportfan en nooit iemand zo zien bergop rijden. Met tijden van renners op verschillende tijden en dus verschillende wedstrijd- en weersomstandigheden moet je voorzichtig zijn natuurlijk. Naargelang kunnen deze de gereden tijden toch wel beïnvloeden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3202
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 okt 2023 15:02

fiedoo schreef: 21 okt 2023 14:50
jappiex schreef: 21 okt 2023 07:48 Het punt is, je zet een goed getrainde BMX’er op een downhillfiets en hij kan het ook (veel BMX’ers zitten heel regelmatig in het bikepark). Je zet een BMX’er na een beetje duurtraining op een wegfiets, je rijdt hem er niet af, hij weet zich het makkelijkst van iedereen te handhaven in de kop van het peloton en sprint iedereen eraf. Je zet hem op een cyclocrosser en hij spingt de balkjes zelfs zonder clickpedalen. Je zet een BMX’er op de baan en hij kan mee naar de Olypische Spelen in de baanploeg (Niek Kimmann). Vandaar dat het voor mij de kernsport van het fietsen is.
Noem eens een paar BMX-ers die het gemaakt hebben op de weg? Of bij uitbreiding in andere takken van de wielersport?
Zowel Jeffrey Hoogland als Elis Ligtlee zijn van BMX overgestapt naar baanwielrennen.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 okt 2023 17:45

Harry Lavreysen, Corine Dorland
Niet zijken maar reiden !

jappiex
Forum-lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 21 okt 2023 18:38

De broertjes Haverdings bij het veldrijden, Dylan van Baarle op de weg, Tom van Steenbergen dit jaar 2e overall Red Bull Rampage, Niels Bensink downhill en pumptrack om maar wat voorbeelden uit de absolute top te noemen. Om de absolute top te halen, dat is lastig als je laat switcht, maar ik denk ook dat er heel veel beginnen op de BMX en later heel goed hun weg vinden in de amateursport. Daarnaast is Matthieu van der Poel liefhebber en bovengemiddeld goed op een BMX, maar wie verbaast dat..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 okt 2023 19:53

fiedoo schreef: 21 okt 2023 14:56 Ik denk niet dat Merckx eenmaal de Alpe is opgefietst in wedstrijdverband. Het waren ook nog geen epotijden. De tijd van Hinault en Lemond zouden misschien al een zekere referentietijd kunnen geven?
Denk niet dat Merckx schoon reed in zijn topdagen. Toen kon dat ook gewoon; minder opsporingskennis en minder zware straffen. Is dus zeker geen veroordeling.
Maar dat maakt vergelijken nóg lastiger.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 okt 2023 21:11

daniel1975 schreef: 21 okt 2023 19:53
fiedoo schreef: 21 okt 2023 14:56 Ik denk niet dat Merckx eenmaal de Alpe is opgefietst in wedstrijdverband. Het waren ook nog geen epotijden. De tijd van Hinault en Lemond zouden misschien al een zekere referentietijd kunnen geven?
Denk niet dat Merckx schoon reed in zijn topdagen. Toen kon dat ook gewoon; minder opsporingskennis en minder zware straffen. Is dus zeker geen veroordeling.
Maar dat maakt vergelijken nóg lastiger.
De "doping" toen was wel heel klein bier tegen wat bvb Riiss en armstrong of virenque zich veroorloofden. Merckx is 3 keer in opspraak gekomen maar het ging wel over produkten die je in gewone pijnstillers of hoestsiroop ook vindt en waarvan hij er voor 2 er van werd vrijgesproken denk ik. Stimul was in 1977 waarbij een respectabel aantal ( Belgische) toprenners tegen de lamp liepen. Zoetemelk is 2x betrapt op hormonale dopingprodukten en 1x ook op stimul ( ook 1x vrijgesproken obv procedurefouten)maar dat is toch nog niet van het niveau epo + groeihormonen of " le pot belge", een cocktail waar zelfs cocaine in zat.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2023 00:25

Moet eerlijk zeggen dat dat wat voor mijn tijd was.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4980
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 okt 2023 09:16

Zou t wel in in eigen tijdsperiode blijven plaatsen. Anders ga je de prestaties van toen ook moeten relativeren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2023 09:19

Ik denk sowiso dat je oude tijden niet kunt vergelijken met de huidige. Materiaal is sowiso veel beter geworden, zelfs bij iets relatief basics als marathon lopen.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4980
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 okt 2023 09:22

fiedoo schreef: 21 okt 2023 21:11
daniel1975 schreef: 21 okt 2023 19:53
fiedoo schreef: 21 okt 2023 14:56 Ik denk niet dat Merckx eenmaal de Alpe is opgefietst in wedstrijdverband. Het waren ook nog geen epotijden. De tijd van Hinault en Lemond zouden misschien al een zekere referentietijd kunnen geven?
Denk niet dat Merckx schoon reed in zijn topdagen. Toen kon dat ook gewoon; minder opsporingskennis en minder zware straffen. Is dus zeker geen veroordeling.
Maar dat maakt vergelijken nóg lastiger.
De "doping" toen was wel heel klein bier tegen wat bvb Riiss en armstrong of virenque zich veroorloofden. Merckx is 3 keer in opspraak gekomen maar het ging wel over produkten die je in gewone pijnstillers of hoestsiroop ook vindt en waarvan hij er voor 2 er van werd vrijgesproken denk ik. Stimul was in 1977 waarbij een respectabel aantal ( Belgische) toprenners tegen de lamp liepen. Zoetemelk is 2x betrapt op hormonale dopingprodukten en 1x ook op stimul ( ook 1x vrijgesproken obv procedurefouten)maar dat is toch nog niet van het niveau epo + groeihormonen of " le pot belge", een cocktail waar zelfs cocaine in zat.
Museeuw en Vandenbroucke waren natuurlijk andere kost qua doping dan Merckx. Maar goed om dat nou anders te wegen… in hun eigen tijd even verwerpelijk lijkt me

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 okt 2023 10:50

Een hoestsiroop is nog heel wat anders dan hormonale doping. Ik vraag mij zelfs af of ik van een dafalgan of een hoestsiroop sneller ga rijden? Zou het?
Later zijn er de amfetamines, drugs e.d. gekomen met o.a. "le pot belge", waarbij zelfs een collega van mij vroeger voor het dealen ervan een paar jaar moeten brommen heeft in een cel in Bourdeaux, Frankrijk. Hij was verzorger, ook masseur (massages dus). Hij vertelde soms op het werk dopingverhalen waarvan wij dachten dat ze verzonnen waren maar in werkelijkheid bleek het achteraf nog erger te zijn. Ik ken zelfs een paar namen van renners/ploegleiders die eind de jaren tachtig bij hem op het werk geweest zijn, leden van de ploeg van een tourwinnaar nota bene.
Vanaf dat er groeihormonen en epo werden gebruikt( Virenque, Boogerd, Armstrong, Riiss, Dave Bruylandts,Ulrich, ...bijna het hele peleton wschlk) is het volgens mij echt de spuigaten gaan uitlopen maar gelukkig waren die niet verslavend want aan die "pot belge" ( Frank VDB, Gaumont,...e.d. ) zijn er nog veel renners ten onder gegaan.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 22 okt 2023 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie