Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Replica Abus Gamechanger?

Lennart95
Forum-lid

Lennart95 11 aug 2023 10:52

thestudent schreef: 01 aug 2023 09:22 Op zich is het dan wel weer een mooi onderwerp voor een Fiets artikel. Bestel een aantal neppers en de echte en ga ze testen.
https://www.youtube.com/watch?v=alQY9MJr3o8
Na deze video een keer te hebben gezien blijf ik graag ver van chinese replica troep af
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 11 aug 2023 13:50

Team goede helm hier. Ieder zijn ding maar op mijn hoofd komt een goede helm, onder mijn auto liggen goede banden, etc,etc.

Symen
Forum-lid

Symen 11 aug 2023 18:35

De topmerken zou ik met al hun claims ook niet al te serieus nemen. De giro helm die iemand droeg met het mountainbiken was na een val nog heel, zijn schedel en nek niet.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 11 aug 2023 19:53

*kuch….

<— zie links…
(Mijn hoofd was nog heel ;)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

hayes

hayes 13 aug 2023 09:25

Bij helmen is het net als bij fietsen, auto's,...
Boven een bepaald prijspunt betaal je niet meer voor veiligheid maar voor looks, gewicht, ventilatie,... om 'merknaam' niet te noemen.
Mijn duurste helm was m'n Bontrager met hun wavecell technologie voor 150. En dat vond ik al op het randje.

Als je van prijs uitgaat, moet je dus altijd de duurste nemen.
Want die van de helft kan toch niet even veilig zijn?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 13 aug 2023 11:50

Leuke provocatie maar daar trappen we niet in.

Je weet dat dat niet waar is en je weet ook dat je met een mid range Europese helm met mips meer zekerheid hebt dan met een goedkope Ali helm.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 aug 2023 13:46

Het zou zelfs kunnen zijn dat er namaak helmen bestaan die wel gewoon zeer veilig zijn ( of andere ali helmen ). Het probleem is dat je het simpelweg gewoon niet kan weten, een stickertje maken ze ook gewoon makkelijk na natuurlijk.

En daarom pak je het beste gewoon een helm van een goede fabrikant officieel toegelaten op de europese markt. En zo rond de 50-60 euro scoor je prima ogende veilige helmen, waar je niets aan mist. Je kan ook goedkoper, maar vaak merk je dat de padding en ventilatie dan toch minder op orde is. En vaak kan je dan ook wel letterlijk zien dat je de goedkoopste hebt gekocht. Een fortuin uitgeven aan helmen is zeker niet nodig.

Mocht ik nu een helm nodig hebben ( heb ik niet ), zou t een van deze twee worden.
https://www.mantel.com/abus-viantor-helm
https://www.mantel.com/lazer-tempo-kine ... spec[]=114
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 13 aug 2023 21:57

bakboord1 schreef: 13 aug 2023 11:50 Leuke provocatie maar daar trappen we niet in.

Je weet dat dat niet waar is en je weet ook dat je met een mid range Europese helm met mips meer zekerheid hebt dan met een goedkope Ali helm.
provocatie? :?:
Ik heb het zelfs niet over chinese helmen.
Maar soms lijkt iets heel duur te moeten zijn om goed/veilig te zijn. En dat is niet zo. Velen willen dat wel geloven.
Ik ben zeker dat mijn Dacia van 2022 een stuk veiliger is dan een auto van 50.000 euro van 2010 bijvoorbeeld.
Een goedkope helm van nu zal ook een stuk beter zijn dan eentje van begin voor 2010. Eigenlijk onverantwoord dat er toen gefietst werd.
Ik drijf het op de spits natuurlijk, maar de gulden middenweg is wat mij betreft dikwijls de slimste.
En die super dure helmen die ook vooral zo licht mogelijk moeten zijn, moeten ergens een compromis sluiten. Dus misschien zijn helmen van 50-100 euro wel de veiligste.

Nogmaals, ik ben ooit hard met m'n Moon helm gevallen. Op m'n zij geland en m'n hoofd knalde tegen het asfalt.
Ik zal dan wel héél véél geluk gehad hebben dat m'n helm kapot was en m'n hoofd niet.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 13 aug 2023 23:30

Je probeert een reactie uit te lokken en je laatste zin is precies zo’n zin die op mij nogal dom over komt. Of misschien heeft de helm toch zijn werk niet zo goed gedaan. 😉
the student omschrijft het hierboven namelijk heel goed.

Jouw Dacia Jogger scoort welgeteld 1 ster bij de euroncap. Ik zou dus zo zeker niet zijn..

hayes

hayes 15 aug 2023 16:51

Dat is dus lezen wat je wil lezen. Ik probeer geen reactie uit te lokken.
Ik stel dat die mega onveilige Chinese helm mij wel gered heeft van een hoofdletsel. Misschien komt dat sommige niet goed uit.

En check ook eens waarom die Jogger één ster kreeg. De auto is niet onveilig.
Hij scoort laag omwille van de snufjes, hij remt niet automatisch voor voetgangers (wel voor auto's) en op de derde zitrij heb je geen biepje als iemand z'n gordel niet aandoet. Ik heb geen derde zitrij. En als een auto 5 sterren scoort op alle gebieden maar op 1 gebied bv 1 ster, dan is de totaalscore 1 ster. Daarom is de auto niet onveilig, maar als je niet goed informeert denk je dus van wel. Tjah... Maar ik ben dan dom :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 15 aug 2023 17:48

Als je zonder angst in een Dacia Jogger stapt, maakt het ook niet uit wat je op je hoofd zet tijdens het fietsen.

hayes

hayes 15 aug 2023 20:33

Dank je wel om met deze onzin te bevestigen dat een discussie dus duidelijk geen zin heeft.

Plaats reactie