Ketting nog eens gecontroleerd en lijkt toch goed te zijn. Komend weekend heb ik tijd voor de achterwiel test.
Ik begin toch te vermoeden dat het te maken heeft met de derailleurpad. Niet zozeer de pad zelf maar het stukje waar de pad aan de achtervork zit. Zo heb ik de snelspanner gisteren iets harder dicht geklemd en de derailleur week nog een beetje meer naar buiten. Het gaat nu al iets beter dan voorheen. Als dat wat scheef zou zijn verklaart het ook waarom mijn derailleur beweegt als ik hem klem..
Heb vorige winter 1 keer mijn fiets los getrokken van de rollen tijdens een race (waarschijnlijk onvoeldoende vast gezet). Misschien komt de vervorming daardoor? Wel vreemd dat ik er dan nadien nog wel een paar ritjes mee kunnen rijden heb zonder schakelproblemen
Ten einde raad.. Schakelproblemen op de rollen
De fiets losgetrokken . Ik zal niet vragen welke vermogens je daar trapt...
Ik heb bij verschillende fiets al gezien dat de derailleurpad zich verzet als je het wiel vast zet. Zowel met snelspanners als met steekassen. Echt goed voor een nauwkeurig afstellen en vertrouwen geven mij die fietsen niet. Wel dacht ik altijd dat het kwam doordat de derailleurpad maar 'zwak' bevestigd is aan het frame (2 kleine schroefjes dikwijls met weinig schroefdraad). Het lijkt dan alsof het aanduwen van het wiel idd de pad op zijn plaats moet zetten of houden.
Maar zoek dus eens iemand met een padrichter. Ik denk wel dat het dan goed komt. Het is altijd opvallend hoeveel beter een systeem schakelt met een rechte pad.
Waar ik nu aan denk... als je richt met een wiel en nadien op de trainer gaat; als de pad idd 'vastgezet' wordt door wiel of trainer is er misschien een klein verschil hoe dat ze tegen de pad aanduwen en is de pad niet even recht op de trainer. Eventueel goed kijken of het opp waar de pad monteerde goed vlak is om verschillen te minimaliseren...
Ik heb bij verschillende fiets al gezien dat de derailleurpad zich verzet als je het wiel vast zet. Zowel met snelspanners als met steekassen. Echt goed voor een nauwkeurig afstellen en vertrouwen geven mij die fietsen niet. Wel dacht ik altijd dat het kwam doordat de derailleurpad maar 'zwak' bevestigd is aan het frame (2 kleine schroefjes dikwijls met weinig schroefdraad). Het lijkt dan alsof het aanduwen van het wiel idd de pad op zijn plaats moet zetten of houden.
Maar zoek dus eens iemand met een padrichter. Ik denk wel dat het dan goed komt. Het is altijd opvallend hoeveel beter een systeem schakelt met een rechte pad.
Waar ik nu aan denk... als je richt met een wiel en nadien op de trainer gaat; als de pad idd 'vastgezet' wordt door wiel of trainer is er misschien een klein verschil hoe dat ze tegen de pad aanduwen en is de pad niet even recht op de trainer. Eventueel goed kijken of het opp waar de pad monteerde goed vlak is om verschillen te minimaliseren...
Laatst gewijzigd door walter- op 26 aug 2023 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Update: Fiets gisteren naar een andere fietsenmaker gebracht. Zou gespecialiseerd zijn in herstellingen, niet zozeer in verkoop. Ik had de cassette op mijn wiel gezet en het probleem bleef.
Ondertussen mijn Canyon 11 speed op de smarttrainer gezet zodat ik toch nog wat kan fietsen. 11 speed cassette erop, fiets erop (steekas), 1 minuutje afstellen en hij stond perfect. Dus aan de smarttrainer of de hub kan het ook niet liggen. Benieuwd wat de fietsenmaker kan vinden! Bedankt nog voor uw reactie Walter.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ondertussen mijn Canyon 11 speed op de smarttrainer gezet zodat ik toch nog wat kan fietsen. 11 speed cassette erop, fiets erop (steekas), 1 minuutje afstellen en hij stond perfect. Dus aan de smarttrainer of de hub kan het ook niet liggen. Benieuwd wat de fietsenmaker kan vinden! Bedankt nog voor uw reactie Walter.
Ik hou jullie op de hoogte!
Update 2: Fietsenmaker heeft alles gecontroleerd en alles zag er goed uit. Ketting, cassette, derailleur, derailleurpad, derailleurkabel,...
Het ligt volgens hem aan de shifter. Hij zei wel dat hij dan beide shifters moest vervangen, stuurlint en werkuren en dat was mij iets teveel geld dus ik heb zelf een rechtershifter besteld. Gisteren shifter geïnstalleerd maar nog niet afgesteld. Hopelijk is dit de oplossing. Waarschijnlijk heb ik komende week tijd om hem rustig af te stellen en dan post ik hier het resultaat. Hopelijk einde topic dan ook
Het ligt volgens hem aan de shifter. Hij zei wel dat hij dan beide shifters moest vervangen, stuurlint en werkuren en dat was mij iets teveel geld dus ik heb zelf een rechtershifter besteld. Gisteren shifter geïnstalleerd maar nog niet afgesteld. Hopelijk is dit de oplossing. Waarschijnlijk heb ik komende week tijd om hem rustig af te stellen en dan post ik hier het resultaat. Hopelijk einde topic dan ook