Ja fraaie kleur! Hmm, die bagage ga ik er zeker niet aan hangen. Dan verder kijken!
Frame opbouwen, welk?
Inderdaad, dank!thestudent schreef: ↑09 dec 2023 11:09 Volgens mij is dit nog niet genoemd.
https://sour.bike/shop/bikes/allroad/cl ... et-bundle/
Ff puzzelen met de geometrie tov andere frames (wel altijd goeie ervaring met ritchey componenten gehad)DJDennis schreef: ↑09 dec 2023 13:06 Ritchey Outback? Wat mij betreft een heerlijke do it all bike. Als gravel fiets en als woon werk fiets nu in gebruik. Lekker vlot en comfortabel. Passen dikke banden in en spatborden, tassen en bagagedragers zijn geen probleem.
Ik heb hem in het groen. Prachtige kleur
https://ritcheylogic.com/bike/frames/outback-frameset
Soul Clueless is uitverkocht, dat was een hele mooie optie! Helaas pas in january frames beschikbaar op zijn vroegst en dan nog enkele maanden levertijd op paintwork.
Zojuist een Secan 2.5 besteld. Heb de mannen van Fairlight gebeld en dat was een ontzettend leuk en informatief telefoongesprek. Toen ook toevallig nog 1 frame in mijn maat aanwezig met een minieme verfafwijking die opzij stond, wordt deze week klaargemaakt en vrijdag op de post als t mee zit
Zojuist een Secan 2.5 besteld. Heb de mannen van Fairlight gebeld en dat was een ontzettend leuk en informatief telefoongesprek. Toen ook toevallig nog 1 frame in mijn maat aanwezig met een minieme verfafwijking die opzij stond, wordt deze week klaargemaakt en vrijdag op de post als t mee zit
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hopen dat je het een beetje snel krijgt uit de UK. Weet je al wat dat nu precies kost inclusief alle kosten?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Yes, gaat met DHL. Hopelijk vlot! Kosten hebben ze netjes uitgewerkt op de website dus is (met voorbehoud van de GBP versus Euro rate) dus redelijk te berekenen. Met Chris King headset en wat extra onderdelen ~1850e.thestudent schreef: ↑12 dec 2023 16:33 Hopen dat je het een beetje snel krijgt uit de UK. Weet je al wat dat nu precies kost inclusief alle kosten?
Mooie aankoop! Straks graag een foto reportage
Dank!
Ze hebben er geen gras over laten groeien daar, maandag gebeld, dinsdag bevestigd en betaald, woensdag verzendbevestiging en vrijdag binnen!
Nu nog klus oude gravelbike strippen, onderdelen schoonmaken en vervolgens weer opbouwen. Foto's volgen
Ze hebben er geen gras over laten groeien daar, maandag gebeld, dinsdag bevestigd en betaald, woensdag verzendbevestiging en vrijdag binnen!
Nu nog klus oude gravelbike strippen, onderdelen schoonmaken en vervolgens weer opbouwen. Foto's volgen
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nou dat is alvast een opluchting denk ik.
Een prima klusje voor de kerstvakantie. Je mag van mij van elke stap de updates wel delen hoor.
Een prima klusje voor de kerstvakantie. Je mag van mij van elke stap de updates wel delen hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb lekker doorgewerkt afgelopen dagen, resultaat: rijdbare fiets ondertussen met to do: Definitieve hoogte stuurpen bepalen, bidonhouders overzetten, stuurlintje wikkelen. (en voor fiets 2: stuurbreedte bepalen, pedalen, ketting en derailleur afstellen)
In het kort nog eens op een rijtje wat ik wilde doen: Oude gravelbike (CFR696 frame uit 2020) afbouwen en ombouwen tot woonwerkfiets, onderdelen overzetten op nieuw frame en dat is een Secan 2.5 geworden.
Oud:
GrX810 groep, Eesilk+ zadelpen, Redshift stuurpen, wielset Erase 28 spaaks op Farsports Gravel 36 diep/32 breed buiten en 26 binnen gaat allemaal over.
Afbouwen was nogal even een klus, met name omdat ik zo veel mogelijk onderdelen wilde hergebruiken. Dat begon met het op een rijtje zetten welke onderdelen van Shimano daadwerkelijk compatibel zijn met elkaar en vaststellen wat voor type fiets ik eigenlijk wil gebruiken voor woon werk. Mijn huidige fiets is een flatbar model en dat bevalt heel goed voor de 9-11 km enkele reis woon werk. Alle onderdelen die ik gebruik zijn 11 speed, dus ook uitwisselbaar (ketting etc).
Met behulp van de shimano compatibility chart vond ik dat de Metrea 11 speed shifter technisch identiek is aan de SLR-700 11 speed shifter, deze zijn nu praktisch voor niks te krijgen. Daarnaast via Rose een set XT remmen en een GRX-600 crankset. Allemaal in de ramsch bij Rose (~50 euro). Ergotec handlebar met wat rise en dat setje was compleet.
Dan, het feest. De nieuwe gravelfiets! Eerst maar eens uitpakken!
Hele selectie onderdelen om nog lichten te kunnen plaatsen, evt. 2x te kunnen rijden en Messing Top cap.
Goed verpakt in de doos, uitstekend verzorgd!
En schoonmaken maar:
Ketting er af, nog ruim binnen sluitage marge, weken in de alcohol en ook schoon. Crankset en pedalen idem.
Dan het stuur, ik laat de shifters zitten en doe een nieuwe leiding voor rem voor en achter door het stuur. Ook een nieuwe schakelmantel. Dit keer ga ik een Jagwire Pro Polished kabel gebruiken, ik hoop dat die het minste last zal hebben van zand/plakkerigheid en geen ophoping van de teflon mantel.
Altijd gepriegel door zo'n stuur heen, gelukkig was het redelijk snel gefikst met de oude leidingen er nog in en dan voerdraadjes daardoorheen. De leidingen die in de 'oude' fiets achterblijven zijn nog ruim lang genoeg om op de nieuwe remmen aan te sluiten, omdat op de flatbar de shifters veel dichter bij het midden zijn gemonteerd.
Het frame hangt! Ik heb een oude zadelpen die dienst doet als ophangmateriaal, daarmee hangt het allemaal stevig.
Vork in het frame, stuur voldoende vast dat die er niet uit valt maar verder niet.
Kijken hoe dat werkt met externe leiding voor rem achter.
Keurig gefaced BB. Ook voor de plaatsing van de remmen voor en achter is dat perfect gedaan.
Ik heb bij deze bouw geleerd dat exact recht plaatsing het afstellen van de remmen ook een eitje maakt. Waar ik met de CFR 696 echt eindeloos aan het kl$%&n ben geweest om de remmen goed te krijgen was dat hier in 5 tellen geplaatst en op het oog centraal was ook in de praktijk perfect.
Mooi detail van de dropouts. Op de achtergrond een GRX remklauw, voor zit een 8170 ultegra die met nét iets meer ruimte voor de pads als het goed is ook minder vaak rommel zou moeten oppakken.
Ondertussen rolling frameset geklust van de 'oude' fiets.
Bij het plaatsen van de remmen trok ik per ongeluk de spuit met minerale olie stuk, dan krijg je dus lucht in het systeem. In een poging om dit snel te fiksen (uiteraard kom je dan precies een hand tekort) de maat 7 sleutel van de caliper getikt. Plasje olie op de grond. Uiteraard omdat ik hierdoor afgeleid was ook vergeten het stopje in het ontluchtbakje goed te plaatsen bij verwijderen dus nog even wat extra gemorst.
Dat maakt wel dat ik ook een foutje maakte in de volgorde, omdat ik zo lekker bezig was met remmen vastzetten en ontluchten ben ik daar ook maar op de Fairlight mee aan de gang gegaan. Helaas was ik vergeten dat ik de stuurpen van HEUL erg lang nog naar fietsbaar moest inkorten
Schakelmantel binnenbocht?
of buitenlangs. Dit is m geworden.
Toen had ik door wat ik vergeten was.
Lange Deda expander die ook met spacers boven de stuurpen nog ruime steun geeft aan de pen vanaf binnen.
Vanwege het weer binnen gezaagd, mondkapje voor carbonstof. Deda 7cm expander ligt klaar.
Frame omlaag, vork gesteund op stoel zodat deze er niet uit valt. Voor caliper los van de vork, daarmee kon de stuurpen er gelukkig net nog af Het stuur hangt op de leuning van de stoel en dus geen spanning op de leidingen.
Knutselwerkje om stof op te vangen. Ik heb goeie ervaringen met natte babydoekjes. Ik doe er 2 om de bovenkant van het bovenste lager met daaromheen een doek. 1 of 2 in de pen zelf om op te vangen wat er in valt. Aan het einde de stofzuiger op de stuurpen en alles verdwijnt er in 1x in.
Zo ziet dat er dan uit met een bergje stof er op.
Na het zagen schuurblokje er over en langs de randjes, afmaken met korrel 800 papiertje (en bij de definitieve zaagsnede doe ik er nog wat secondenlijm of heldere nagellak op).
Remcaliper weer vast aan de vork, expander er in, stuur er op, top cap zachtjes vast.
De titanium freehub van Erase. Vrijwel geen cassette beschadigingen.
En zo met Dura Ace BSA BB er in en wielen!
Dan gaat het opeens hard, want crank is zo geplaatst. Derailleur er op en kabel er in. Gelukkig al wat ervaring met het afstellen van deze derailleur dus dat was hier eigenlijk zo gebeurd.
Fraai gezicht vind ik zo die top cap (hier ondersteboven).
En dan staat ie bijna klaar. Ketting moest 1 schakeltje vanaf, dan in de Flowerpower wax en wachten tot morgen.
En vanochtend dan een minirondje door de regen
Erg blij met het resultaat!
Geleerd:
- Een frame waar alles recht, vlak, passend is maakt het opbouwen echt veel makkelijker.
- Als je s'avonds klust ook rekening houden met moeheidsfoutjes
In het kort nog eens op een rijtje wat ik wilde doen: Oude gravelbike (CFR696 frame uit 2020) afbouwen en ombouwen tot woonwerkfiets, onderdelen overzetten op nieuw frame en dat is een Secan 2.5 geworden.
Oud:
GrX810 groep, Eesilk+ zadelpen, Redshift stuurpen, wielset Erase 28 spaaks op Farsports Gravel 36 diep/32 breed buiten en 26 binnen gaat allemaal over.
Afbouwen was nogal even een klus, met name omdat ik zo veel mogelijk onderdelen wilde hergebruiken. Dat begon met het op een rijtje zetten welke onderdelen van Shimano daadwerkelijk compatibel zijn met elkaar en vaststellen wat voor type fiets ik eigenlijk wil gebruiken voor woon werk. Mijn huidige fiets is een flatbar model en dat bevalt heel goed voor de 9-11 km enkele reis woon werk. Alle onderdelen die ik gebruik zijn 11 speed, dus ook uitwisselbaar (ketting etc).
Met behulp van de shimano compatibility chart vond ik dat de Metrea 11 speed shifter technisch identiek is aan de SLR-700 11 speed shifter, deze zijn nu praktisch voor niks te krijgen. Daarnaast via Rose een set XT remmen en een GRX-600 crankset. Allemaal in de ramsch bij Rose (~50 euro). Ergotec handlebar met wat rise en dat setje was compleet.
Dan, het feest. De nieuwe gravelfiets! Eerst maar eens uitpakken!
Hele selectie onderdelen om nog lichten te kunnen plaatsen, evt. 2x te kunnen rijden en Messing Top cap.
Goed verpakt in de doos, uitstekend verzorgd!
En schoonmaken maar:
Ketting er af, nog ruim binnen sluitage marge, weken in de alcohol en ook schoon. Crankset en pedalen idem.
Dan het stuur, ik laat de shifters zitten en doe een nieuwe leiding voor rem voor en achter door het stuur. Ook een nieuwe schakelmantel. Dit keer ga ik een Jagwire Pro Polished kabel gebruiken, ik hoop dat die het minste last zal hebben van zand/plakkerigheid en geen ophoping van de teflon mantel.
Altijd gepriegel door zo'n stuur heen, gelukkig was het redelijk snel gefikst met de oude leidingen er nog in en dan voerdraadjes daardoorheen. De leidingen die in de 'oude' fiets achterblijven zijn nog ruim lang genoeg om op de nieuwe remmen aan te sluiten, omdat op de flatbar de shifters veel dichter bij het midden zijn gemonteerd.
Het frame hangt! Ik heb een oude zadelpen die dienst doet als ophangmateriaal, daarmee hangt het allemaal stevig.
Vork in het frame, stuur voldoende vast dat die er niet uit valt maar verder niet.
Kijken hoe dat werkt met externe leiding voor rem achter.
Keurig gefaced BB. Ook voor de plaatsing van de remmen voor en achter is dat perfect gedaan.
Ik heb bij deze bouw geleerd dat exact recht plaatsing het afstellen van de remmen ook een eitje maakt. Waar ik met de CFR 696 echt eindeloos aan het kl$%&n ben geweest om de remmen goed te krijgen was dat hier in 5 tellen geplaatst en op het oog centraal was ook in de praktijk perfect.
Mooi detail van de dropouts. Op de achtergrond een GRX remklauw, voor zit een 8170 ultegra die met nét iets meer ruimte voor de pads als het goed is ook minder vaak rommel zou moeten oppakken.
Ondertussen rolling frameset geklust van de 'oude' fiets.
Bij het plaatsen van de remmen trok ik per ongeluk de spuit met minerale olie stuk, dan krijg je dus lucht in het systeem. In een poging om dit snel te fiksen (uiteraard kom je dan precies een hand tekort) de maat 7 sleutel van de caliper getikt. Plasje olie op de grond. Uiteraard omdat ik hierdoor afgeleid was ook vergeten het stopje in het ontluchtbakje goed te plaatsen bij verwijderen dus nog even wat extra gemorst.
Dat maakt wel dat ik ook een foutje maakte in de volgorde, omdat ik zo lekker bezig was met remmen vastzetten en ontluchten ben ik daar ook maar op de Fairlight mee aan de gang gegaan. Helaas was ik vergeten dat ik de stuurpen van HEUL erg lang nog naar fietsbaar moest inkorten
Schakelmantel binnenbocht?
of buitenlangs. Dit is m geworden.
Toen had ik door wat ik vergeten was.
Lange Deda expander die ook met spacers boven de stuurpen nog ruime steun geeft aan de pen vanaf binnen.
Vanwege het weer binnen gezaagd, mondkapje voor carbonstof. Deda 7cm expander ligt klaar.
Frame omlaag, vork gesteund op stoel zodat deze er niet uit valt. Voor caliper los van de vork, daarmee kon de stuurpen er gelukkig net nog af Het stuur hangt op de leuning van de stoel en dus geen spanning op de leidingen.
Knutselwerkje om stof op te vangen. Ik heb goeie ervaringen met natte babydoekjes. Ik doe er 2 om de bovenkant van het bovenste lager met daaromheen een doek. 1 of 2 in de pen zelf om op te vangen wat er in valt. Aan het einde de stofzuiger op de stuurpen en alles verdwijnt er in 1x in.
Zo ziet dat er dan uit met een bergje stof er op.
Na het zagen schuurblokje er over en langs de randjes, afmaken met korrel 800 papiertje (en bij de definitieve zaagsnede doe ik er nog wat secondenlijm of heldere nagellak op).
Remcaliper weer vast aan de vork, expander er in, stuur er op, top cap zachtjes vast.
De titanium freehub van Erase. Vrijwel geen cassette beschadigingen.
En zo met Dura Ace BSA BB er in en wielen!
Dan gaat het opeens hard, want crank is zo geplaatst. Derailleur er op en kabel er in. Gelukkig al wat ervaring met het afstellen van deze derailleur dus dat was hier eigenlijk zo gebeurd.
Fraai gezicht vind ik zo die top cap (hier ondersteboven).
En dan staat ie bijna klaar. Ketting moest 1 schakeltje vanaf, dan in de Flowerpower wax en wachten tot morgen.
En vanochtend dan een minirondje door de regen
Erg blij met het resultaat!
Geleerd:
- Een frame waar alles recht, vlak, passend is maakt het opbouwen echt veel makkelijker.
- Als je s'avonds klust ook rekening houden met moeheidsfoutjes
Laatst gewijzigd door Aesch op 22 dec 2023 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.