Winterbanden of niet?
Welke winterband slijt niet supersnel?
En waarom slijt een Conti 5000 wel in de winter?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Doordat het natter is, buiten, is het rubber zachter en blijven stukjes steentjes en glas aan je band plakken. Daardoor krijg je gemakkelijker scheurtjes / gaatjes in je band, en dus slijt de band sneller dan in de zomer. En omdat de conti 5000 niet heel dik is, slijt deze dus sneller dan in de zomer met mooi weer.
Als je daarentegen een band koopt die iets dikker is voor in de winter, zodat je minder lek rijdt, slijt deze dus ook minder snel.
De verschillende lagen onder het rubber zorgen ervoor dat je wel of niet snel lek rijd.esmeew schreef: ↑08 nov 2023 11:43Doordat het natter is, buiten, is het rubber zachter en blijven stukjes steentjes en glas aan je band plakken. Daardoor krijg je gemakkelijker scheurtjes / gaatjes in je band, en dus slijt de band sneller dan in de zomer. En omdat de conti 5000 niet heel dik is, slijt deze dus sneller dan in de zomer met mooi weer.
Als je daarentegen een band koopt die iets dikker is voor in de winter, zodat je minder lek rijdt, slijt deze dus ook minder snel.
Een conti 5000 bv heeft minder protectie dan een Durano plus.
Slijtage in de Zomer zal sneller zijn ivm droog contactoppervlak t.o.v een nat contactoppervlak.
Een Vredenstein extreme zal in de Zomer sneller slijten dan in de Winter i.v.m de rubbersamenstelling.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat minder spanning levert heel veel extra grip op.
Je gaat toch niet hard door de bocht, dus waarschijnlijk kan er bij iedereen 0,5 tot 1 bar af.
Voor grip zou ik geen andere band monteren dan zomer. Als je echt veel lek rijd kan je een keuze voor een lekbestendiger geheel maken.
Maar een TL met wat meer vloeistof moet je op de weg toch een eind komen, pech kan altijd een keer
Je gaat toch niet hard door de bocht, dus waarschijnlijk kan er bij iedereen 0,5 tot 1 bar af.
Voor grip zou ik geen andere band monteren dan zomer. Als je echt veel lek rijd kan je een keuze voor een lekbestendiger geheel maken.
Maar een TL met wat meer vloeistof moet je op de weg toch een eind komen, pech kan altijd een keer
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nee. Qua rolweerstand niet al kan het nog veel erger. Ik heb ze wel onder de stadsracer gehad en nul lek gereden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Na 35 jaar fietsen in weer en wind het hele jaar door mijn ervaring met banden in de winter is....
Ik wil een dikkere laag rubber ivm lekbestendigheid.
Ik wil dat mijn compound goed grip blijft houden.
Daarnaast heb ik geleerd van jaren lang op de MTB rijden naast mijn racer, dat ik grip ook uit de juiste bandendruk kan halen en is iets lagere druk meer grip. Ongeacht de band breedte. Die paar millimeter meer zit tussen je oren en je hebt echt geen mega brede band nodig om de bocht door te komen.
Verder is de verhouding (maar da's meer algemeen) band - velg breedte ook van belang. Een 32mm bandje op een 19mm velg stuurt gewoon niet fijn. Zeker niet als je juist die lage druk wilt hebben.
De winnaars voor mij in de winter zijn de Vittoria's Rubino Pro Control en de Corsa Control.
De Rubino rijd ik 25mm op 19mm velg en de Corsa Control 30mm op een 21mm velg. Beide op 5 bar en prima grip en lage rolweerstand.
Ik wil een dikkere laag rubber ivm lekbestendigheid.
Ik wil dat mijn compound goed grip blijft houden.
Daarnaast heb ik geleerd van jaren lang op de MTB rijden naast mijn racer, dat ik grip ook uit de juiste bandendruk kan halen en is iets lagere druk meer grip. Ongeacht de band breedte. Die paar millimeter meer zit tussen je oren en je hebt echt geen mega brede band nodig om de bocht door te komen.
Verder is de verhouding (maar da's meer algemeen) band - velg breedte ook van belang. Een 32mm bandje op een 19mm velg stuurt gewoon niet fijn. Zeker niet als je juist die lage druk wilt hebben.
De winnaars voor mij in de winter zijn de Vittoria's Rubino Pro Control en de Corsa Control.
De Rubino rijd ik 25mm op 19mm velg en de Corsa Control 30mm op een 21mm velg. Beide op 5 bar en prima grip en lage rolweerstand.
Heb dezelfde ervaring qua lekrijden met de Zaffiro Pro Graphene 2.0 al rijdt ik nu met Corsa control en merk maar weinig van de rolweerstandthestudent schreef: ↑11 nov 2023 12:53 Nee. Qua rolweerstand niet al kan het nog veel erger. Ik heb ze wel onder de stadsracer gehad en nul lek gereden.