Mijn ervaringen zijn:
- Binnen 24 uur een roestige ketting na een kort ritje in natte condities.
- Ook bij zuinig gebruik laat het spul los en komt het op plekken waar ik het niet wil hebben. Dus vaak schoonmaken is het gevolg.
Dat is naar mijn mening eerder te wijten aan een verkeerd gebruik.
Ik gebruik squirt nu al een hele tijd en ben er best tevreden van. Het heeft wel een ander gebruik dan gewoon kettingolie...
Best beginnen met een propere, goed ontvette ketting en de eerste keer enkele malen aanbrengen voor de 1e rit, zodat de ketting en schakels goed verzadigd zijn met Squirt.
Even squirten net voor een ritje heeft zo goed als geen nut, het moet echt kunnen drogen!
Ik breng het de avond voor een rit aan zodat het goed kan drogen, dan zie je dat het product echt een 'wax'laagje over de ketting legt. Bij droog weer is het zeker niet nodig elke rit te smeren, bij nat weer is het net als met elk ander middel wel aangeraden voor elke (lange) rit goed te smeren (avond voordien dan). Als het middel de kans krijgt om te drogen zal het ook niet meer lekken of spatten tijdens het rijden.
Bij droog weer werkt het product prima, veel beter dan een andere kettingolie. Als het goed gedroogd is plakt er veel minder stof in de ketting dan met een gewoon nat smeermiddel.
Dit resulteert naar mijn ervaringen zeker in een langere levensduur van ketting en tandwielen.
Bij vochtig weer werkt squirt ook goed, de ketting blijft lang werken zonder piepen en de wax
lost normaal niet snel op in koud water wanneer hij goed heeft kunnen drogen.
Bij echt nat weer kan het wel zijn dat de squirt het niet tot het einde uithoudt, maar ik ken eigenlijk geen enkel smeermiddel dat het in de gietende regen langer dan 2u volhoudt...
Als je bij dit weer fietst moet je hoe dan ook na de rit je ketting wat proper maken en terug smeren om roest te voorkomen, ongeacht welk smeermiddel denk ik. Ik gebruik trouwens niets anders dan squirt en heb geen roest aan mijn kettingen...
Als ik dan toch een nadeel mag geven op squirt is dat je het niet snel even voor of tijdens een ritje kan aanbrengen om wat bij te smeren (tenzij bij echt droog weer). Het product verliest merkelijk sneller zijn werking als het niet goed gedroogd is op de kettingschakels. Dit vind ik wel spijtig, omdat ik regelmatig een mtbmarathon rijd en het hier af en toe wel eens nodig kan zijn tussendoor bij te smeren...