Basso
Astra review deel 1
Aangezien ik deze mooie paasdagen met corona aan huis gekluisterd zit, overigens weinig klachten en de tuin is inmiddels in orde:) Niet kunnen fietsen, wel kunnen poetsen en misschien tijd voor een langere review van mijn Basso Astra 2020, Purple label, Campa Chorus 12 speed, 48/32 - 11/29. Wielen zijn van Andless, carbon 38mm, hope naven, sapim cx-ray spaken. Is niet de lichtste maar in deze setup met Pirelli 25mm, look keo blade, Selle San Marco shortfit carbo en carbon 3T stuur net boven de 8 kg.
Ben heel tevreden over de rij eigenschappen, heb de fiets ook uitgezocht op geo en past mij goed. Heb gekozen voor 48/12 crank omdat ik voorheen met 50/34 en cassette 12-29 reed, Hierdoor is inzet ruimer en hoef ik geen cassette te wisselen. Woon in Maastricht en kom hier overal mee boven, ook nu ik de 50 gepasseerd ben. Groter dan 48/11 heb ik echt niet nodig.
Schakel technisch heb ik geen klachten, werkt perfect. Er zijn wel enkele punten waar je rekening mee moet houden. De achterbrug is kort, dit zorgt ervoor dat de kabel van de voorderrie de clearance van het achterwiel beperkt, dat heeft Shimano niet. Campagnola geeft dat trwns zelf aan, ze raden een minimale lengte van 407 mm aan terwijl deze 402 mm is. Basso verkoopt de Astra met deze setup dus dan ga je er van uit dat het klopt. Banden zijn Pirelli 25 mm en die vallen op de 21 binnenmaat de van de velgen op 27 mm en dat past en is voor mij genoeg.
Aangezien ik deze mooie paasdagen met corona aan huis gekluisterd zit, overigens weinig klachten en de tuin is inmiddels in orde:) Niet kunnen fietsen, wel kunnen poetsen en misschien tijd voor een langere review van mijn Basso Astra 2020, Purple label, Campa Chorus 12 speed, 48/32 - 11/29. Wielen zijn van Andless, carbon 38mm, hope naven, sapim cx-ray spaken. Is niet de lichtste maar in deze setup met Pirelli 25mm, look keo blade, Selle San Marco shortfit carbo en carbon 3T stuur net boven de 8 kg.
Ben heel tevreden over de rij eigenschappen, heb de fiets ook uitgezocht op geo en past mij goed. Heb gekozen voor 48/12 crank omdat ik voorheen met 50/34 en cassette 12-29 reed, Hierdoor is inzet ruimer en hoef ik geen cassette te wisselen. Woon in Maastricht en kom hier overal mee boven, ook nu ik de 50 gepasseerd ben. Groter dan 48/11 heb ik echt niet nodig.
Schakel technisch heb ik geen klachten, werkt perfect. Er zijn wel enkele punten waar je rekening mee moet houden. De achterbrug is kort, dit zorgt ervoor dat de kabel van de voorderrie de clearance van het achterwiel beperkt, dat heeft Shimano niet. Campagnola geeft dat trwns zelf aan, ze raden een minimale lengte van 407 mm aan terwijl deze 402 mm is. Basso verkoopt de Astra met deze setup dus dan ga je er van uit dat het klopt. Banden zijn Pirelli 25 mm en die vallen op de 21 binnenmaat de van de velgen op 27 mm en dat past en is voor mij genoeg.
Bianchi Specialissima 2023
Niner RLT gravel
Niner RLT gravel
Astra review deel 2
De achterrem geeft ook (140 mm) loopt na hard remmen soms nog 20 seconden aan, na pompen met de rem houdt het weer op (geeft een hard gillen geluid) terwijl de rem goed is afgesteld. Op het WW forum heeft iemand met een Basso Diamante SV een Campagnolo 160 mm schijf geplaatst omdat de achterbrug (404 mm geloof ik) met de 140 mm niet goed paste. Geen idee of dat zou kunnen.
Tevens, iets raars, en ik denk dat het door de combinatie korte achterbrug, lange kooi en sterkte van de veer van de achterderrie komt, de ketting slaat tegen de onderkant van de achterbrug. Dit had ik te laat in de gaten waardoor ik pas na de schade een beschermsticker heb aangebracht. Ook nog lakschade aan de binnenkant van het gebruik op de Elite Diretto XR, had ik beter op moeten letten, kan ik daar een stukje rubber tussen zetten? Of niet meer gebruiken? Lak is trwns erg zacht. Nou ja, het zijn ook gebruikssporen, hij wordt nu eenmaal gebruikt. En als je het niet weet, zie je het niet. Blij als ik hem weer van de muur mag pakken, nog 1 dag...
De achterrem geeft ook (140 mm) loopt na hard remmen soms nog 20 seconden aan, na pompen met de rem houdt het weer op (geeft een hard gillen geluid) terwijl de rem goed is afgesteld. Op het WW forum heeft iemand met een Basso Diamante SV een Campagnolo 160 mm schijf geplaatst omdat de achterbrug (404 mm geloof ik) met de 140 mm niet goed paste. Geen idee of dat zou kunnen.
Tevens, iets raars, en ik denk dat het door de combinatie korte achterbrug, lange kooi en sterkte van de veer van de achterderrie komt, de ketting slaat tegen de onderkant van de achterbrug. Dit had ik te laat in de gaten waardoor ik pas na de schade een beschermsticker heb aangebracht. Ook nog lakschade aan de binnenkant van het gebruik op de Elite Diretto XR, had ik beter op moeten letten, kan ik daar een stukje rubber tussen zetten? Of niet meer gebruiken? Lak is trwns erg zacht. Nou ja, het zijn ook gebruikssporen, hij wordt nu eenmaal gebruikt. En als je het niet weet, zie je het niet. Blij als ik hem weer van de muur mag pakken, nog 1 dag...
Bianchi Specialissima 2023
Niner RLT gravel
Niner RLT gravel
Mooie fiets! Ik heb hem zelf ook (grijs met Ultegra di2) en herken het probleem met een 140mm schijf en een aanlopende achterrem niet. Bij mij werkt het perfect. Ik heb wel "last" van zachte lak, deze beschadigd inderdaad erg snel.
Ik heb ook zo'n beschadiging op de achterbrug, geen idee waar het precies door gekomen is..
Ik heb ook zo'n beschadiging op de achterbrug, geen idee waar het precies door gekomen is..
In Sneek. Maar dat is wel erg ver
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Bikers are not alone
Mijn Basso in opbouw. Ik zit nog te twijfelen aan de banden. Deze zitten er nu even op, maar de Conti 5000 met bruine wang was mijn eerste idee. Wat vinden jullie?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/