Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 05 nov 2010 12:08

Gister deel 1 van mijn crossert besteld.... De groep!
Campa chorus 2008 10speed compact

Als het goed is ontvang ik hem morgen.

Volgende week het frame bestellen. Suggesties? Budget rond de € 500,-

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 05 nov 2010 12:27

Timsen schreef:Gister deel 1 van mijn crossert besteld.... De groep!
Campa chorus 2008 10speed compact

Als het goed is ontvang ik hem morgen.

Volgende week het frame bestellen. Suggesties? Budget rond de € 500,-


http://www.poison-bikes.de

En dan de Opium Alu, superframe voor weinig
� De toestand in de bergen *

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 05 nov 2010 12:34

Das idd niet duur :) die zwarte ziet er goed uit

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 05 nov 2010 13:29

Zal mijn nieuwe crossert hier ook maar eens posten.
Inmiddels al de eerste paar ritjes mee gemaakt. Wat een geweldig goed frame. Stuurt veel beter dan mijn vorige crosser (BMC CX01). Komt denk ik mede door de andere geometrie (ietsje kortere bovenbuis).

Afbeelding

Specificaties:

Ridley X-Fire '11 maat 52 (1150 gram)
Voorvork: 4ZA Oryx
Groep: Ultegra SL
Voorbladen: 39-44
Remmen: 4ZA
Stuur: Easton EC90
Stuurpen: PRO XLT
Zadelpen: Easton EC70
Zadel: Selle Italia SLR xp
Wielen: Easton Ascent 2 (1350 gram)
Banden: Challenge Grifo 32mm
Gewicht: Volgens mij zit ie tussen de 7,5 en 8 kg.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2010 13:48

N-droe schreef:Geen liefhebber van Shimano merk ik. Ben er zelf wel over te spreken, heb het tot nu toe op al mijn wegfietsen gehad en geef er wat dat betreft wel de voorkeur aan. Ik heb geen ervaring met hoe het zich houdt op een crossfiets maar dat gaan we wel merken.

De 48 erop vind ik vooral prettig voor op de weg in het winterseizoen. Zo kan ik hem op twee fronten goed gebruiken. Ik denk dat dat ook de reden is dat veel fabrikanten een crosser met een degelijk groot buitenblad aanbieden. De meeste gebruikers gaan er maar heel marginaal echt het veld of bos mee in, maar gebruiken hem denk ik vooral op de weg of onverharde paden. Die zitten dan vaak niet op een mtb versnelling te wachten.


Het heeft veel meer met geld besparen te maken. De fabrikanten kopen de crankstellen compleet met bladen in, als ze het buitenblad dan vervangen houden ze een enorme stapel bladen over.

Een 48 is echt te groot op een crossfiets, met 46x12 rij je ong 55 km/h op 110 omwentelingen. Zijn er niet zoveel die dat kunnen in 't veld. Om de 48 een beetje fatsoenlijk rond te krijgen moet je boven de 30 km/h rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

n-droe
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2010 13:02

n-droe 05 nov 2010 14:16

Amclassic-fan schreef:
N-droe schreef:Geen liefhebber van Shimano merk ik. Ben er zelf wel over te spreken, heb het tot nu toe op al mijn wegfietsen gehad en geef er wat dat betreft wel de voorkeur aan. Ik heb geen ervaring met hoe het zich houdt op een crossfiets maar dat gaan we wel merken.

De 48 erop vind ik vooral prettig voor op de weg in het winterseizoen. Zo kan ik hem op twee fronten goed gebruiken. Ik denk dat dat ook de reden is dat veel fabrikanten een crosser met een degelijk groot buitenblad aanbieden. De meeste gebruikers gaan er maar heel marginaal echt het veld of bos mee in, maar gebruiken hem denk ik vooral op de weg of onverharde paden. Die zitten dan vaak niet op een mtb versnelling te wachten.


Het heeft veel meer met geld besparen te maken. De fabrikanten kopen de crankstellen compleet met bladen in, als ze het buitenblad dan vervangen houden ze een enorme stapel bladen over.

Een 48 is echt te groot op een crossfiets, met 46x12 rij je ong 55 km/h op 110 omwentelingen. Zijn er niet zoveel die dat kunnen in 't veld. Om de 48 een beetje fatsoenlijk rond te krijgen moet je boven de 30 km/h rijden.


Ok, klinkt logisch. Niet handig, maar ze willen hun kosten natuurlijk zoveel mogelijk drukken.

Ik ben me ervan bewust dat het waarschijnlijk te groot zal zijn voor het veld, maar ik laat het vervangen even afhangen van hoe ik uit de voeten kan met het binnenblad in het veld. Zoals ik al zei is het buitenblad wel lekker om erbij te hebben voor wat weg werk, maar als het binnenblad te weinig blijkt dan kunnen we het altijd aanpassen.

@jasperr: heel mooie fiets (zoals ik al had gezegd). Om bijna jaloers op te worden.
Cannondale Supersix \'10
Focus Mares \'10

rafc
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2004 17:33

rafc 05 nov 2010 18:18

N-droe schreef:
Amclassic-fan schreef:
N-droe schreef:Geen liefhebber van Shimano merk ik. Ben er zelf wel over te spreken, heb het tot nu toe op al mijn wegfietsen gehad en geef er wat dat betreft wel de voorkeur aan. Ik heb geen ervaring met hoe het zich houdt op een crossfiets maar dat gaan we wel merken.

De 48 erop vind ik vooral prettig voor op de weg in het winterseizoen. Zo kan ik hem op twee fronten goed gebruiken. Ik denk dat dat ook de reden is dat veel fabrikanten een crosser met een degelijk groot buitenblad aanbieden. De meeste gebruikers gaan er maar heel marginaal echt het veld of bos mee in, maar gebruiken hem denk ik vooral op de weg of onverharde paden. Die zitten dan vaak niet op een mtb versnelling te wachten.


Het heeft veel meer met geld besparen te maken. De fabrikanten kopen de crankstellen compleet met bladen in, als ze het buitenblad dan vervangen houden ze een enorme stapel bladen over.

Een 48 is echt te groot op een crossfiets, met 46x12 rij je ong 55 km/h op 110 omwentelingen. Zijn er niet zoveel die dat kunnen in 't veld. Om de 48 een beetje fatsoenlijk rond te krijgen moet je boven de 30 km/h rijden.


Ok, klinkt logisch. Niet handig, maar ze willen hun kosten natuurlijk zoveel mogelijk drukken.

Ik ben me ervan bewust dat het waarschijnlijk te groot zal zijn voor het veld, maar ik laat het vervangen even afhangen van hoe ik uit de voeten kan met het binnenblad in het veld. Zoals ik al zei is het buitenblad wel lekker om erbij te hebben voor wat weg werk, maar als het binnenblad te weinig blijkt dan kunnen we het altijd aanpassen.

@jasperr: heel mooie fiets (zoals ik al had gezegd). Om bijna jaloers op te worden.


Gewoon zelf gaan uitproberen, dan merk je vanzelf wel of het bevalt of niet.

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 06 nov 2010 16:18

Gister een frame besteld :)

Zal jullie op de hoogte houden als het binnen is..

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 06 nov 2010 17:22

Timsen schreef:Das idd niet duur :) die zwarte ziet er goed uit


Rij er tot tevredenheid wat toertochten en nu wedstrijden mee, lekker karretje.
� De toestand in de bergen *

n-droe
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2010 13:02

n-droe 06 nov 2010 19:36

N-droe schreef:
BonoCross schreef:Ah ok, maar 48 is nog steeds vrij groot volgens mij. Tenminste, ik krijg het lastig rond in het bos denk ik. Hopelijk kan jij je brute kracht er beter op kwijt :)! Post na zaterdag anders nog maar eens een berichtje over je eerste indrukken van de Focus, ben benieuwd.


Nou, met die brute kracht zal het wel meevallen denk. Ben van mezelf meer een souplesse rijder. We zullen het dit weekend wel zien, maar ik heb zo de indruk dat ik op de echte bospaden vooral het binnenblad zal gebruiken (het zit er ook niet voor niets op natuurlijk ;)). Die 48 is trouwens ook wel handig voor in het voorjaar weer over te gaan naar de weg, kan ik eerst nog een tijdje bij slechter of wisselvallig weer op deze blijven rijden voordat ik echt naar mijn racer overstap.

Ik zal het na zaterdag wel even laten weten.


Ik zou het dus nog even laten weten. Vandaag voor het eerst met mijn nieuwe crossfiets in de modder gaan spelen. Buitenblad was handig om naar het bos te gaan, maar eenmaal daar was het inderdaad binnenblad.

Paar lastige zachte stukken die even afzien waren, paar steile stukken en wat diepe plassen. Was weer leuk om het bos in te gaan met de fiets en zeker met dit materiaal nu. Morgen weer.
Cannondale Supersix \'10
Focus Mares \'10

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 06 nov 2010 20:42

@ Timsen: Waar heb je die Chorus 2008 besteld?

denstoeperd
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 15 dec 2005 15:07

denstoeperd 06 nov 2010 22:54

Hier de foto's van de chainguard.
De ene is een gerenderd plaatje, chainguard zelf ligt in de schuur. De andere is gemonteerd op de fiets van mijn vriendin. Die reed steeds te veel op het buitenblad van 46.
Afbeelding


Afbeelding

Plaats reactie