Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 01 apr 2012 23:14

Ook ik heb een vraag. Binnenkort wordt mijn nieuwe fiets geleverd. Deze is afgemonteerd met Campagnolo Veloce. Nu rijd ik op een fiets uit 2008 met Shimano 105 groep.
Omdat ik al het onderhoud aan mijn fiets zelf doe, vraag ik mij af of ik straks misgrijp met mijn 'gereedschap', zoals cassette-afnemer, kettingpons etc. Zijn er voor Campagnolo duidelijk andere tooltjes nodig of zijn deze allemaal gelijk aan 'Shimano tools'?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2012 12:50

Je hebt sowieso een andere cassette afnemer nodig. Of je een andere kettingpons nodig hebt ligt er een beetje aan of je een Campagnolo ketting bij vervanging wilt monteren of een ander merk. En als je een Campagnolo ketting wilt monteren of je dan naar Campa wilt luisteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 02 apr 2012 22:29

@amclassic-fan: Ok thnx.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9102
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 apr 2012 23:02

amclassic-fan schreef:Je hebt sowieso een andere cassette afnemer nodig. Of je een andere kettingpons nodig hebt ligt er een beetje aan of je een Campagnolo ketting bij vervanging wilt monteren of een ander merk. En als je een Campagnolo ketting wilt monteren of je dan naar Campa wilt luisteren.
Wat dat laatste betreft; ik gebruik zelf een vrij goede Pedros pons voor mijn campa-kettingen. Toch pons ik circa de helft van de sluitpennetjes scheef met dat ding (en ik heb echt geen 2 linkerhanden). Tegenwoordig bestel ik gewoon meteen een sluitschakel bij een nieuwe ketting en gebruik ik de pons alleen nog maar om de ketting in te korten.

@TS: de bracketsluitel voor shimano buitenboord cups past ook op de buitenboord cups van campa, dus dat scheelt. Indien je voor een oud model campa bracket met vierkante as gaat, dan past je cassetteafnemer hier weer op
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 apr 2012 10:11

Voor Campa bracketcups altijd de campa sleutel nemen. Die heeft veel minder kans op doorslippen t.o.v. de halve sleutel van shimano. Ook shimano/FSA/Sram cups gaan stukken beter met de campa sleutel (alternatief is de dop die je samen met je momentsleutel kunt gebruiken).

Een shimano cassetteafnemer past op op en campa cassette/trapas maar je sloopt hem er wel mee, campa passing is net iets anders en gezien de zeer lage prijs van een goede afnemer (ca. 5 Euro voor een bodus dop) zou ik lekker bij campa passing blijven als je campa hebt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 apr 2012 10:18

Ik denk dat 53x11 het heeft over een Campa lockring-tool, die past inderdaad prima op vierkante assen al moet je wel het "diepe" model hebben.

Verder ben ik het met je eens dat die halve sleutel van Shimano een klein drama is.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 apr 2012 09:41

Ik pikte eruit op dat de shimano lockring tool ook op een campa lockring of trapas zou passen. Dat gaat maar helaas niet al te vaak omdat de passing fractioneel anders is. Campa tool past (mits je de juiste uitvoering hebt) op zowel de cassette als de trapas.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 apr 2012 10:47

Ik rij met Sram Force. Ik heb 2 wielsets, een met een shimanocassette, de ander met een Forcecassettte. Ik rij met een Shimano Ultegra ketting. De combi Ultegracassette en -ketting schakelt perfect, maar ik krijg de fijnafstelling met de wielset met de Forcecassette maar niet goed. Spacers ed kloppen, heeft de FM al eens naar gekeken.

Als ik wissel van wielset moet ik altijd de kabelspanning iets wijzigen om goed te kunnen schakelen, is maar 1 klikje, maar zelfs dan wil de Ultegraketting nooi echt lekker van kransje wisselen op de Forcecassette.

Iemand die dit herkent en wellicht een tip heeft?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 11 apr 2012 21:23

Vandaag PD 7900 pedalen gekregen. Echt mooie pedalen. Verderlicht en perfect passen bij het carbon van Campa. :-)

maruc
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 sep 2006 21:23

maruc 12 apr 2012 00:01

marsman schreef:Ik rij met Sram Force. Ik heb 2 wielsets, een met een shimanocassette, de ander met een Forcecassettte. Ik rij met een Shimano Ultegra ketting. De combi Ultegracassette en -ketting schakelt perfect, maar ik krijg de fijnafstelling met de wielset met de Forcecassette maar niet goed. Spacers ed kloppen, heeft de FM al eens naar gekeken.

Als ik wissel van wielset moet ik altijd de kabelspanning iets wijzigen om goed te kunnen schakelen, is maar 1 klikje, maar zelfs dan wil de Ultegraketting nooi echt lekker van kransje wisselen op de Forcecassette.

Iemand die dit herkent en wellicht een tip heeft?
Komt dit niet door de wielset? Dat de body meer naar buiten/binnen staat?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9102
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 apr 2012 10:23

sharkman113 schreef:(...) Campa tool past (mits je de juiste uitvoering hebt) op zowel de cassette als de trapas.
Dat bedoelde ik ook :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Huub Lelieveld
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2012 19:13

Huub Lelieveld 12 apr 2012 19:21

Ik heb op mijn fiets een set Campagnolo Veloce 8-speed. Nu is de voorderailleur kapot.
Is er nog iets van Veloce 8-speed te krijgen en als dat niet zo is wat is er dan als vervanger te monteren? Kan ik dan ook een Veloce 9-speed voorderailleur gebruiken?

Plaats reactie