Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 21 nov 2008 18:16

Er gaat toch niks boven titanium! Mooie fiets Eric!!
Niets is wat het lijkt..

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 21 nov 2008 19:38

is dat een ec90 vork?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 nov 2008 19:53

Prachtige fiets, maar onbegrijpelijk is zo'n prachtige en dure fiets te klein gekocht!
Voor de rest erg mooi.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 nov 2008 20:53

Met zoveel spacers komt de veiligheid (bij een full carbon vork) ook wel in het geding denk ik. En aan stijfheid bij het stuur boet je ook een hoop in, maar wellicht minder belangrijk.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 nov 2008 05:51

thunderroad schreef:Een frame is alleen te klein als de afstand zitvlak (zadel) to stuur te kort is; spacers zijn bijzaak; dat kun je corrigeren. De aftstand zadel tot stuur veel minder makkelijk.
Misschien vindt hij zo kort zitten wel fijn.

Is er hier soms ook een spacer politie op het forum ;)


Je bedoelt de lengte van de bovenbuis.
Maar tevens hou ik toch wel rekening met de lengte van de zit- en balhoofdbuis.
Zadel mag nu ook weer niet te ver uitsteken (max 24 cm voor sloopingframe) en veel spacers is zeker niet mooi op een sportief karretje.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 nov 2008 15:59

thunderroad schreef:Je hebt idd zeker gelijk

>>Je bedoelt de lengte van de bovenbuis.

Ja onder andere; de lengte van de boven buis (het belangrijkste onderdeel);
maar vooral moet je naar het geheel kijken dus de boven buis EN de lengte van de stuurpen en hoever het zadel naar achteren staat .

Vooral Als dit laatste volledig verkeerd staat heb je volgens mij een te klein frame; als dit prima in orde is (zadelrails ongeveer bij het midden op de zadel pen etc.) is je framemaat volgens mij best in orde.
Er is echter wel een verschil tussen de best passende (in sommige gevallen: minst slechte) framemaat en een ongeschikte geometrie. Als je de best passende afstelling maakt maar je zit dan nog steeds met een gevaarlijk aantal spacers, is een ander frame eigenlijk beter. Dit in z'n algemeenheid.

Ik vind de fiets van EricG schitterend, maar ik denk dat een maat groter beter had gepast. Kortere stuurpennen zijn bij kleine maten niet ongewoon en ook zie je bij Litespeeds vaak Thomson zadelpennen zonder setback. Er lijkt dus nog wel ruimte te zijn om de langere bovenbuis van een grotere framemaat op te vangen zonder dat het er raar uit gaat zien.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 nov 2008 18:59

thunderroad schreef:Hele mooie fiets ; echt! (allen de foto is niet meer te zien)
@ LVg HZou EricG het op die manier bij dit frame kunnen oplossen denk je (als hij dat uberhaupt wil natuurlijk);

best grappig, een foto plaatsen en dan zoveel reacties krijgen op de framemaat. Vind ik ook wel het leuke van dit forum.


Grappig? Ik hoop dat we EricG niet met een depressie hebben opgezadeld.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3093
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 23 nov 2008 19:46

Nou ja, als hij er prettig mee fietst is het prima toch ? Volgens mij zit er maximaal 4 cm spacers onder en dat valt nog wel binnen de marge zoals sommige frabrikanten die adviseren. (de meeste adviseren overigens niets op dat gebied) en ook de lengte die de zadelpen uit mag steken hangt van de pen af. Niet van het frame. Met de juiste pen kan dat theoretisch ook wel 30 cm zijn.

Zou zelf ook een maatje groter hebben gekozen, maar het kan zo wel. Waarschijnlijk was het de enige in de min of meer juiste maat die in de uitverkoop beschikbaar was. Vraag me wel af hoe de advisering van Van Herwerden hier in is geweest.

Plaats reactie