Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 nov 2008 14:06

Het is absoluut zo dat het op dit moment niet wettelijk verplicht is een helm te dragen tijdens het wielrennen. Maar met de zelfde argumenten waarmee wij (de samenleving) de veiligheidsgordel verplicht hebben gesteld, zouden we de helm voor wielrenners/MTB-ers kunnen verplichten er eentje te dragen.

We leven in een verzorgingstaat. Dat houd in dat wanneer jij je voor minder dan 100% te pletter rijd weer opgelapt wordt, en indien nodig voorzien van uitkering. (Anders is het zand erover, dat hoeft niet veel te kosten) Het is dan niet zo bevremend en/of betuttelend als wel gesuggereerd om als tegenprestatie voor deze luxe, te vragen de kans om een claim te doen op deze verzorging te minimaliseren. Eventueel afgedwongen door wetgeving.

p.s. ik draag altijd een Afbeelding tijdens het wielrennen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 nov 2008 14:11

janom schreef:denk ook dat bv de zwarten eerst eens beter zou moeten lezen wat ik schrijf.
Ik verdedig niet het NIET dragen van een helm.


Je RELATIVEERT het niet-dragen van een helm, zoals je aangeeft met je Engelse onderzoek.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 nov 2008 14:12

@Corniel: Ik begrijp je punt. Wel een kleine, maar zeer essentiele(!), nuanceverschuiving in de discussie: Zou het dragen van een fietshelm wettelijk verplicht moeten worden? Dat impliceert een helmdraagplicht op ALLE types fietsen. Wettelijk gezien is een onderscheid tussen alle fietsen namelijk niet te maken.

Mijn mening: liever niet
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 21 nov 2008 14:24

de zwarten schreef: Een goed argument om geen helm te dragen is er gewoon niet. Daar wil ik niet op terugkomen. Maar er bestaan ook geen goede argumenten om te roken, vettig te eten, drugs te nemen e.d. Het staat je wat mij betreft vrij om te genieten van deze persoonlijke vrijheden, maar kom ze alstublieft niet verdedigen!


Help, mag ik nu ook al geen vettig eten meer tot me nemen! Nu wordt ie helemaal mooi!! Ik vind een kroketje eten nogal wat anders dan zonder helm te fietsen. Nu ben ik in de war. Straks doe ik dit weekend de kroket op mijn hoofd en eet mijn Atmos op...

nb
zie ik opeen dat er op dit forum een advertentie van de weightwatchers staat: aandelen, Zwarten?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 nov 2008 14:31

@ Geer:

Eenieder is vrij om die helm niet te dragen, ik ben de laatste om een ander dat te verbieden. Maar kom niet af met argumenten die het helmgebruik relativeren (de zogenaamde tegengas tegen die helm-facho's). Daar wordt ik toch wel nerveus van.

Ik rijd ook zonder helm naar mijn werk, eet af en toe vettig, zet van tijd tot tijd een goede spuit... Maar om dat nu allemaal op een forum te zitten vergoelijken, dat gaat te ver.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 21 nov 2008 14:36

Wat heeft alles wat niet met een helm te maken heeft nu met een helm te maken. Volgens mij zijn we het dan wel eens, denk ik.

Daarnaast. het niet dragen van een helm valt zeker en vast niet te vergoeilijken! Dus, iedereen die denk, ach een ritje zonder helm: FOEI!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 nov 2008 14:36

Geer schreef:....Straks doe ik dit weekend de kroket op mijn hoofd en eet mijn Atmos op...


Sorry, totaal off-topic,....
Maar ik weet niet wat gezonder is, een kroket opeten of een helm wegkouwen
Live fast; die young. mijn blog

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 21 nov 2008 14:47

Ik heb goed nieuws voor diegenen die vinden dat een helm verplicht moet worden op racefiets en mtb. Je mag met zo'n fiets namelijk überhaupt de weg niet op, tenzij je allerlei reflectoren, een bel etc. hebt. Probleem opgelost toch!?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 nov 2008 14:57

53x11 schreef:@Corniel: Ik begrijp je punt. (..)

Zou het dragen van een fietshelm wettelijk verplicht moeten worden? Dat impliceert een helmdraagplicht op ALLE types fietsen. Wettelijk gezien is een onderscheid tussen alle fietsen namelijk niet te maken.

Mijn mening: liever niet
Voor ALLE types fietsen lijkt het me ook ondoenlijk. Juridisch ondersheid tussen Racers/MTB's en de rest idem. Dat is denk ik dan ook de reden dat het niet verplicht is gesteld. En dat is prima.

Maar als Racer/MTB-er mag je je hiervan best bewust zijn en dan juist een Afbeelding dragen. Mijn opmerking diende vooral gezien te worden als een relativering van de door sommige heilig verklaarde keuzevrijheid.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 21 nov 2008 15:43

Corniel schreef:Het is absoluut zo dat het op dit moment niet wettelijk verplicht is een helm te dragen tijdens het wielrennen.


De KNWU stelt het dragen van een helm wel verplicht bij het wielrennen. Kwestie van definitie wellicht, maar toch.... ;-)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 nov 2008 15:47

KNWU doet niet aan wetgeving. Ze hebben slecht reglementen voor hun evenementen.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 21 nov 2008 16:01

Wielrennen dus... Ik ben misschien wat recht in de leer, maar wielrennen => wedstrijden. Zodoende mijn opmerking...

Plaats reactie