Weet je het heel zeker? Een week lang heerlijke koffie, prachtige klimmen, zeer gastvrije mensen en een grote show op de dag zelf . Als je DM eenmaal gedaan hebt, is LM ineens een stuk minder aanlokkelijk (helemaal voor jou met die slootwaterbakken van 4euro) dus die kun je beter eerst doenlitespeed schreef:Ik denk best dat je een punt hebt qua lengte vd klimmen, hoor. Benieuwd naar je L3B tijd dan. Volgend jaar wil ik 'm ook weer doen. Dit jaar ging helaas niet.
La Marmotte 2012
~live fast, die young ~
Leuk...litespeed schreef: L3B komt eerst op de kalender begin juni. DM daarna.
LM ook nog een keertje? Wil ik ook nog rijden, moet van mezelf onder de 8,maar met die huidige nettotijden, moet ik dat doel misschien nog wat aanscherpen...
~live fast, die young ~
Puur uit interesse: Waarom niet? Ik heb nog nooit een cyclo gereden, maar wil dat in 2013 voor het eerst gaan doen. De vraag is alleen nog welke.litespeed schreef:O ja, on topic... LM trekt mij niet zo, maar wie weet.
Mag ik ook antwoorden?eelcoz schreef:Puur uit interesse: Waarom niet? Ik heb nog nooit een cyclo gereden, maar wil dat in 2013 voor het eerst gaan doen. De vraag is alleen nog welke.litespeed schreef:O ja, on topic... LM trekt mij niet zo, maar wie weet.
TWee keer bij LM geweest, eveneens bij DM, GF Pinarello in Italie en wat cyclo's in NL,Be en Lu. Qua sfeer staat de DM ver bovenaan.
LM is LM, daarom 'moet 'je hem rijden, vier bekende bergen en finish bergop. Alhoewel ik de neutralisatie van de Glandon wel een flink minpunt vindt, tijden zijn lastiger te vergelijken met vroeger en niet iedereen daalt even snel. Maar verder goed georganiseerd, goede verzorging en het is leuk een keer meegemaakt te hebben.
Dm is het een week van tevoren al feest, sowieso krijg je maanden van tevoren al mailtjes met allerlei updates, de week voor de DM leeft het al echt in de regio en zijn er diverse activiteiten (grote fietsenshow, kledingkraampjes en in alle winkels DM spullen), de cyclo zelf begint met veel bombarie, parcours is verkeersvrij!!, schitterend parcours ook, p/rima verzorging, na afloop een leuke pastaparty, veel gadgets (dit jaar een gevoerde windstopper als finishershirt), je kunt erg goedkoop een fotoflat kopen en en er zijn gratis filmpjes.
Nu is dat allemaal niet essentieel voor een geslaagde cyclo maar maakt het wat mij betreft wel leuker.
Ook de GF Pinarello was prima georganiseerd en de party na afloop met heel veel gratis eten idem dito. Sfeer maken kunnen de italianen wel...
Kortom: LM heeft het parcours, DM het parcours, de sfeer en de entourage.
~live fast, die young ~
Ah, bedankt voor je antwoord. DM is een serieuze optie, alleen heb je natuurlijk geen zekerheid ivm loting. Daarom zoek is sowieso een alternatief. Italie spreekt me qua land veel meer aan dan Frankrijk, alleen heb ik altijd de indruk dat die cyclo's daar nogal gruwelijk zijn. En hier en daar hoor je ook verhalen van levensgevaarlijke toestanden in Italiaanse cyclo's. Als beginner schrikt dat me een beetje af. Maar goed, het zijn misschien maar kroegverhalen. Afgelopen vakantie veel gefietst in Noord-Italie en dat is alvast uitstekend bevallen.
Ik ben ook Italie fan, alhoewel de provence ook wel favoriet is, de Ardechoise staat dan ook nog op het verlanglijstje. MaAar qua natuur, eten en gastvrijheid doe mij italie maar, alhoewel de Dolomieten ook wel beetje Tirol is.eelcoz schreef:Ah, bedankt voor je antwoord. DM is een serieuze optie, alleen heb je natuurlijk geen zekerheid ivm loting. Daarom zoek is sowieso een alternatief. Italie spreekt me qua land veel meer aan dan Frankrijk, alleen heb ik altijd de indruk dat die cyclo's daar nogal gruwelijk zijn. En hier en daar hoor je ook verhalen van levensgevaarlijke toestanden in Italiaanse cyclo's. Als beginner schrikt dat me een beetje af. Maar goed, het zijn misschien maar kroegverhalen. Afgelopen vakantie veel gefietst in Noord-Italie en dat is alvast uitstekend bevallen.
Levensgevaarlijk? Dat ze soms dalen alsof ze levensmoe zijn bedoel je denk ik? Ja dat klopt, ik daal niet langzaam, maar als ik die soms voorbij zie komen... Maar goed als ze dan met piepende remmen en een spoor trekkend de bocht door moeten, of als ik ze zoals een paar jaar geleden na de bocht en groupe in de berm zie staan, dan denk ik ook: levensmoe. Kwestie van er niet achteraan gaan. Wat ook wel klopt is dat de afdalingen in italie soms wat leiper zijn, maar daar kun je op inspelen. verder zou ik het niet weten.
Dm kun je ook via bvb enroute boeken, valt qua kosten in vergelijking met zelf regelen reuze mee (het is in de DM week gewoon duur daar).
Gruwelijk? Nu lijkt die GF Giordana me geen pretje, maar die cyclo met de Mte Bondone, de GF Pinarello en de DM zijn zeker niet gruwelijk. GF Sportful schijnt ook fantastisch te zijn trouwens.
~live fast, die young ~
Filmpje gemaakt van de HD webcams langs de route..
http://youtu.be/EPKas7lvspQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/EPKas7lvspQ" onclick="window.open(this.href);return false;
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
-
- Forum-lid
Momenteel nog in Castellane, morgen terug naar huis waarna uiteraard uitgebreid verslag volgt.
Kan wel al vertellen dat ik compleet onverwacht en zonder dat het de bedoeling was goud gehaald heb in een tijd van 8u27. Wilde één keer goud halen maar had het al opgegeven.
Ben wel héél trots op de oudste zoon, die had welgeteld 600 trainingskm's in drie maanden tijd, niets dus en die eindigt in dezelfde tijd. Tja, 18 jaar en de kracht van die jeugd hé.
Kan wel al vertellen dat ik compleet onverwacht en zonder dat het de bedoeling was goud gehaald heb in een tijd van 8u27. Wilde één keer goud halen maar had het al opgegeven.
Ben wel héél trots op de oudste zoon, die had welgeteld 600 trainingskm's in drie maanden tijd, niets dus en die eindigt in dezelfde tijd. Tja, 18 jaar en de kracht van die jeugd hé.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
De Giordana is een prachtig evenement, Italiaans georganiseerd dus meer dan ok, zoals girlinred hierboven schrijft. Het draait echter maar om 1 ding: de Mortirolo. Iedereen houdt zich geweldig in om daar maar overheen te komen. Op zich wel apart gegeven, maar je moet er wel zin in hebben. Wat ik wel vreemd vind is dat 80% de korte route rijdt en de laatste helling laat lopen. Blijkbaar is die niet bekend genoeg, maar ik kan je verzekeren dat deze zeer de moeite waard is.girlinred schreef:Ik ben ook Italie fan, alhoewel de provence ook wel favoriet is, de Ardechoise staat dan ook nog op het verlanglijstje. MaAar qua natuur, eten en gastvrijheid doe mij italie maar, alhoewel de Dolomieten ook wel beetje Tirol is.eelcoz schreef:Ah, bedankt voor je antwoord. DM is een serieuze optie, alleen heb je natuurlijk geen zekerheid ivm loting. Daarom zoek is sowieso een alternatief. Italie spreekt me qua land veel meer aan dan Frankrijk, alleen heb ik altijd de indruk dat die cyclo's daar nogal gruwelijk zijn. En hier en daar hoor je ook verhalen van levensgevaarlijke toestanden in Italiaanse cyclo's. Als beginner schrikt dat me een beetje af. Maar goed, het zijn misschien maar kroegverhalen. Afgelopen vakantie veel gefietst in Noord-Italie en dat is alvast uitstekend bevallen.
Levensgevaarlijk? Dat ze soms dalen alsof ze levensmoe zijn bedoel je denk ik? Ja dat klopt, ik daal niet langzaam, maar als ik die soms voorbij zie komen... Maar goed als ze dan met piepende remmen en een spoor trekkend de bocht door moeten, of als ik ze zoals een paar jaar geleden na de bocht en groupe in de berm zie staan, dan denk ik ook: levensmoe. Kwestie van er niet achteraan gaan. Wat ook wel klopt is dat de afdalingen in italie soms wat leiper zijn, maar daar kun je op inspelen. verder zou ik het niet weten.
Dm kun je ook via bvb enroute boeken, valt qua kosten in vergelijking met zelf regelen reuze mee (het is in de DM week gewoon duur daar).
Gruwelijk? Nu lijkt die GF Giordana me geen pretje, maar die cyclo met de Mte Bondone, de GF Pinarello en de DM zijn zeker niet gruwelijk. GF Sportful schijnt ook fantastisch te zijn trouwens.
De Sportful heb ik vorig jaar gereden en ik vond het fantastisch. Het hele dorp straalt al dagenlang een wielersfeer uit. Er doen weinig buitenlanders mee dus het is een vrijwel compleet Italiaans feest. Het parcours is niet afgezet zoals bij de DM, maar de gevaarlijke punten staan zeer goed aangegeven en op alle kruispunten zijn verkeersregelaars. Zelfs het autoverkeer wordt gewaarschuwd voor dalende renners. Het is wel pittig, 215 km en 5200 hm's, maar na 150 km heb je het ergste wel gehad. Dan krijg je een afdaling van een km of 40 en nog 1 stevig hellinkje, maar dat is dan ook het sluitstuk. Alleen de finish ligt middenin de bovenstad waar je naar toe mag op een klinkerweg met een procentje of 15.
Zowel de Giordana als de Sportful zijn zwaar, maar kan ik van harte aanbevelen.
Overigens heb ik dit jaar zowel de DM als LM gereden en ik heb mn in de DM geweldig afgezien, maar dat kwam wellicht door de temperatuur van een graad of 30. LM ging een heel stuk beter. Beide kan ik ook aanbevelen.
Les Trois Ballons is wellicht ook een leuke cyclo om mee te beginnen, maar vergis je niet, ook deze is meer dan pittig.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP