Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 07 jul 2013 18:51

Vandaag de maiden trip gemaakt op mijn nieuwe, altans recent afgebouwde oude meuk.
Afbeelding

Het valt niet onder de categorie retro fietsen, want hij heeft weggewerkte remkabels, er zitten klikpedalen op, maar hij heeft dan weer wel buiscommandeurs.

Het is een beetje een raar project. Het zou zo maar passen in het topic ''miskopen''.

Afbeelding
Vorig najaar op een wat vage advertentie een heel end gereden, omdat ik een stalen Trek wel een leuk idee vond. Bij aankomst was het in 2 seconden duidelijk dat het geen Trek was, maar een overgespoten Concorde. Overgespoten bij Frank Hoste, is netjes gedaan, wel wat beschadingingen, maar acceptabel. Voor de prijs zaten er voldoende leuke onderdelen op, zoals wielen met Campagnolo naven, een paar retro Campa pedalen, Shimano shifters.


''Alleen even de versnellingen afstellen'', stond er in de advertentie. Haha, de boel was door een of andere prutser in elkaar gegooid, was niets mee t beginnen. De trapas had een centimeter spelingen de voorderailleur zat muurvast.

Bij thuiskomst de boel al snel helemaal gesloopd, niets mee te beginnen, miskoop dus. De Shimano shifters en de wielen op het forum verkocht, wat de aanschafprijs al vrijwel goed maakte.

Bij het slopen, ook alle rare stickers die er op zaten, verwijderd, zodat er een net metallic wit frame overbleef, met een Dura-Ace balhoofd en een Campa trapas. MAAR, niet alle stickers verwijderd...

Afbeelding
Afbeelding

De Mavic stickers heb ik laten zitten. Er ontstond een plan. Ik had nog wat Mavic spullen liggen, dus waarom niet op dit frame? Zo is de afgelopen weken het frame weer afgemonteerd, nadat het de hele winter op de vliering heeft gelegen.

De inmiddels tot Neptrek omgedoopte fiets zou zoveel mogelijk met Mavic worden afgemonteerd en verder met zoveel mogelijk spullen uit voorraad, want om er nou echt nog geld in te steken, was me ook weer wat te veel.

Eeven wat details:
Achterderailleur:
Afbeelding

Voorderailleur:

Afbeelding

Shifters, mag nog wel scherper:

Afbeelding
Dit zijn eigenlijk Simplex shifters, op de Mavic exemplaren staat geen tekst. Ze schakelen wel apart, op de een of andere manier zijn ze er in geslaagd, de opgaande slag heel lichtlopend te maken en het afschakelen wat zwaarder.

De oplettende lezer ziet dat er nog een Campagnolo cranckstel op zit. Dit is een 172,5, het Mavic cranckstel dat ik heb, is een 170, ben nog even aan het twijfelen.

Het uit voorraad uitganspunt is niet helemaal gelukt, want op een gegeven moment kwam er op MP een setje niet te versmaden remmen langs.

Afbeelding
Afbeelding

Het leuke aan deze remmen is dat de veer helemaal in de rem is weggewerkt. Ik heb het vermoeden dat de remmen bij Dia-Compe vandaan komen.

De wielen hebben uiteraard Mavic velgen:
Afbeelding

Maar ook de onovertroffen Mavic 501 naven:
Afbeelding

En er was ook al jaren een verdwaald Mavic stuur op zolder:
Afbeelding

Er zijn ook Mavic balhoofden, stuurpennen en zadelpennen. En ook wel pedalen. Als ik ze eens een keer tegen kom, kunnen ze er alsnog op gemonteerd worden.

Uit voorraad waren er ook nog een nieuw 45 voorblad en een 14-18 Suntour 5 speed pion. Een paar afschuwelijke Time downhill pedalen, ik troost me even met de gedachte dat ze ten minste frans zijn. Verder oerfranse Michelin Dynamic banden en een wel lekker retro Bike Ribbon stuurlintje.


Vandaag dus de proefrit. Het rijdt prima, staan Concordes ook wel om bekend, maar niet zo verrassend als een oude Gios. Voor een ritje in de polder zitten er de goede versnellingen op. De combi van 25 mm banden en een stalen frame, zorgt er voor dat kasseien prima verwerkt worden. De remmen doen het wel verrassend goed.

Zal de komende tijd regelmatig gebruikt worden, gewoon als lekker polderfietsje, hoef je toch maar 2 keer te schakelen, keer wind tegen en een keer wind mee....

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 07 jul 2013 19:19

Afbeelding

Mijn stalen ros. Primavera met Ishiwata buis met shimano 600 versnellingen en remmen en naven, 6 kamwielen vanachter. geen idee uit welk jaar deze is, vond er ook niet veel van terug.
Banden heb ik ondertussen vervangen door schwalbe durano plus 25mm, en klikpedalen door shimano spd-sl.

Velgen zijn mavic g40

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 jul 2013 22:16

paul ulrix schreef: Primavera met Ishiwata buis
Geweldig: Dezelfde buis als waar de Nishiki Prestige fietsen mee gebouwd werden. Vederlicht en oersterk. Veel geluk ermee!

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 07 jul 2013 22:43

de fiets zat volgens mijn personenweegschaal op 11 kg. maar hij rijdt fijn en ben zelf ook niet zo licht :)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 jul 2013 10:20

11 kg voor een fiets van -zo op 't oog- 61 cm. is niet gek hoor. Mijn jaren 90 Pina Asolo van 58 cm. is ruim 10,5 kg.
De geclaimde lichtheid van hedendaagse fietsen blijkt maar al te vaak tegen te vallen als je die afgemonteerd met pedalen en zadel op de weegschaal zet....

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 jul 2013 11:01

TumTumTum schreef:Die Gitane van mijn vader uit 1978 waar ik mijn eerste 3500 kms op heb gemaakt is gewoon een wereldfiets, zeker voor zijn tijd. Ik snap dat er technische verbeteringen op tal van onderwerpen gemaakt zijn, maar dat maakt zo'n oude fiets nog niet meteen troep. En de schroothoop, waar mijn vader hem vanaf gehaald heeft, verdient ie al helemaal niet. Maar ja, misschien moet je een beetje een romanticus zijn om dat soort dingen te zien.:) Hij is nu mijn trouwe maatje voor weer en wind en dagelijks gebruik.
Je hoeft daar geen romanticus voor te zijn hoor. Een beetje gezond verstand is reeds genoeg.
Èn natuurlijk een technische interesse. Ik was laatst bij de Retro Ronde van Haarlem. Daar spotte ik een Nishiki en da's natuurlijk leuk want die zie je niet veel. Ik 's effe goed kijken. Prachtig geconstrueerd met verstevigingslippen bij 't remmannetje en in de vorkkroon, altijd een goed teken. Netjes gesoldeerd en degelijk afgemonteerd met Shimano 600, de voorloper van de huidige Ultegra groep; niks mis mee dus.
Ik wilde mijn enthousiastme delen met een omstander maar kreeg niet de reactie waarop ik hoopte: De man was duidelijk niet onder de indruk (moet kunnen) maar mompelde iets van 'Allemaal nageaapt van de Italianen'. Ik was met stomheid geslagen en wist de beste man niet van repliek te dienen.
Welk volk heeft 't construeren van fietsen eigenlijk uitgevonden? Zeker niet de Italianen. En is dat belangrijk? Nee natuurlijk niet want daar gaat 't niet om.
Fietsen is emotie, zeker als 't woordje 'Italiaans' om de hoek komt kijken maar lang niet alles uit 't land van de dampende borden spaghetti is zaligmakend hoor. Ook de constructeurs van Bianch zijn wel 's de weg kwijt: http://www.italiaanseracefietsen.com/20 ... -25-kmuur/ en Campnolo's Cambio Corsa http://www.campyonly.com/history.html#Cambio%20Corsa was dan wel een juweeltje om te zien, echt handig in gebruik was die niet, zeker niet als 't 'm vergelijkt met tijdgenoten als deze Huret: http://www.disraeligears.co.uk/Site/Hur ... lleur.html

Waar ik slechts voor wil pleiten is een open mind en een positief kritische blik. Niet alles wat oud is is automatisch beter en niet alles wat ons wordt voorgeschoteld als modern zal een vooruitgang blijken. De tijd zal 't leren.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 08 jul 2013 12:27

theodorocampagnolo schreef:Aha, dan kan je 's SRAM cassettes proberen. Vervang je de ketting vòòr de tolerantie wordt bereikt?
Fiets je op souplesse of zit je te stampen? Hoe is de conditie van je voortandwielen?

Goed idee om 't droog proberen te houden. Doe ik ook, regen is alleen fantasties als je het 's nachts op je slaapkamerraam hoort tikken :D
Ik vervang de ketting op tijd. Ben een hoogtoerig fietsertje (39-14,15,16). Moet je bij ouderwetse cassettes minder vaak vervangen? Hoe vaak vervangen jullie je 6, 7 of 8 sp cassettes?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 jul 2013 15:17

theodorocampagnolo schreef: De geclaimde lichtheid van hedendaagse fietsen blijkt maar al te vaak tegen te vallen als je die afgemonteerd met pedalen en zadel op de weegschaal zet....
Ja gisteren nog een leuk staaltje (pun intended) van meegemaakt. Ik fiets naast iemand met een mooie carbon Colnago van een jaar of 4 oud. Bij navraag blijkt de fiets inclusief alles erop en eraan 8.5 kilo te wegen. Ik moest een beetje lachen toen ik vertelde dat mijn aluminium Giantje 8.4 weegt. Maar ja, dat is dan ook wel een lullig klein framepje.

Ik geloof dat mijn stalen ros 11.5 weegt, maar die is dan ook weer wel meteen onverwoestbaar, wat die arme fiets allemaal al niet doorstaan heeft, bietenvelden, bospaden, over trappen gesleurd worden, wildroosters, van dijken af, bevroren weilanden en een getijden moeras...
Veni. Vidi. Fietsie.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 jul 2013 17:31

sloeren schreef:
Ik vervang de ketting op tijd.

Welnu, omdat 't me opviel dat bij gewone stadsfietsen ketting & tandwielen nogal snel slijten ben ik 's gaan bellen met de fa. Wippermann (Der Kettenmacher). Daar vertelde men mij dat tegenwoordig kettingen van stadsfietsen sneller slijten dan vroeger omdat de meeste hedendaagse voorbladen gemaakt zijn voor 3/32 kettingen maar veel achtertandwielen nog voor 1/8 kettingen gemaakt zijn. De 3/32 voorbladen slijten met een 1/8 ketting sneller omdat ze niet echt goed passen, daardoor slijt de 1/8 ketting sneller (omdat de tanden van 't voortandwiel vervormen) en daardoor gaat 't achtertandwiel ook sneller naar de gallemiese.
De technicus die ik aan de lijn had vertelde me dat de ketting 't langste meegaat als de tandwielen even breed zijn en de passende ketting omgelegd krijgen. De tandwielen hoefde je volgens hem niet te vervangen als je de ketting binnen de slijtagegrens (af te lezen op de slijtagemeter) zou vervangen.
Daar had ik uiteraard wel oren naar en aldus ben ik gaan experimenteren met zowel m'n stadsfiets, racefiets voor in Nederland en m'n bergfiets. Tot nu toe blijkt 't te werken, zoals gezegd rijd ik nu met de 4de ketting op m'n bergfiets en alle tandwielen (van diverse pluimage, kwaliteit en uitvoering die met al dat geklim 't behoorlijk voor de kiezen krijgen) blijken nog steeds te matchen met de ketting; die slaat niet over bij hevige belasting.

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 08 jul 2013 23:26

Mijn tweede stalen ros. Na mijn Motobecane is het nu een Giant Speeder geworden die opgeknapt heb. Afgemonteerd met Shimano SIS en buiten wat lak beschadigingen om, ziet alles er nog super uit.

Er moet nog een wit stuurlintje om en ik wil graag een wit zadel monteren (iemand tips?!).
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 09 jul 2013 09:00

Wit zadel? als geld geen rol speelt......... 8-)

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 09 jul 2013 09:03

Er moet nog een wit stuurlintje om en ik wil graag een wit zadel monteren (iemand tips?!).
Vergeet de ketting niet ;)
Addict R1

Plaats reactie