Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 18:51
Vandaag de maiden trip gemaakt op mijn nieuwe, altans recent afgebouwde oude meuk.
Het valt niet onder de categorie retro fietsen, want hij heeft weggewerkte remkabels, er zitten klikpedalen op, maar hij heeft dan weer wel buiscommandeurs.
Het is een beetje een raar project. Het zou zo maar passen in het topic ''miskopen''.
Vorig najaar op een wat vage advertentie een heel end gereden, omdat ik een stalen Trek wel een leuk idee vond. Bij aankomst was het in 2 seconden duidelijk dat het geen Trek was, maar een overgespoten Concorde. Overgespoten bij Frank Hoste, is netjes gedaan, wel wat beschadingingen, maar acceptabel. Voor de prijs zaten er voldoende leuke onderdelen op, zoals wielen met Campagnolo naven, een paar retro Campa pedalen, Shimano shifters.
''Alleen even de versnellingen afstellen'', stond er in de advertentie. Haha, de boel was door een of andere prutser in elkaar gegooid, was niets mee t beginnen. De trapas had een centimeter spelingen de voorderailleur zat muurvast.
Bij thuiskomst de boel al snel helemaal gesloopd, niets mee te beginnen, miskoop dus. De Shimano shifters en de wielen op het forum verkocht, wat de aanschafprijs al vrijwel goed maakte.
Bij het slopen, ook alle rare stickers die er op zaten, verwijderd, zodat er een net metallic wit frame overbleef, met een Dura-Ace balhoofd en een Campa trapas. MAAR, niet alle stickers verwijderd...
De Mavic stickers heb ik laten zitten. Er ontstond een plan. Ik had nog wat Mavic spullen liggen, dus waarom niet op dit frame? Zo is de afgelopen weken het frame weer afgemonteerd, nadat het de hele winter op de vliering heeft gelegen.
De inmiddels tot Neptrek omgedoopte fiets zou zoveel mogelijk met Mavic worden afgemonteerd en verder met zoveel mogelijk spullen uit voorraad, want om er nou echt nog geld in te steken, was me ook weer wat te veel.
Eeven wat details:
Achterderailleur:
Voorderailleur:
Shifters, mag nog wel scherper:
Dit zijn eigenlijk Simplex shifters, op de Mavic exemplaren staat geen tekst. Ze schakelen wel apart, op de een of andere manier zijn ze er in geslaagd, de opgaande slag heel lichtlopend te maken en het afschakelen wat zwaarder.
De oplettende lezer ziet dat er nog een Campagnolo cranckstel op zit. Dit is een 172,5, het Mavic cranckstel dat ik heb, is een 170, ben nog even aan het twijfelen.
Het uit voorraad uitganspunt is niet helemaal gelukt, want op een gegeven moment kwam er op MP een setje niet te versmaden remmen langs.
Het leuke aan deze remmen is dat de veer helemaal in de rem is weggewerkt. Ik heb het vermoeden dat de remmen bij Dia-Compe vandaan komen.
De wielen hebben uiteraard Mavic velgen:
Maar ook de onovertroffen Mavic 501 naven:
En er was ook al jaren een verdwaald Mavic stuur op zolder:
Er zijn ook Mavic balhoofden, stuurpennen en zadelpennen. En ook wel pedalen. Als ik ze eens een keer tegen kom, kunnen ze er alsnog op gemonteerd worden.
Uit voorraad waren er ook nog een nieuw 45 voorblad en een 14-18 Suntour 5 speed pion. Een paar afschuwelijke Time downhill pedalen, ik troost me even met de gedachte dat ze ten minste frans zijn. Verder oerfranse Michelin Dynamic banden en een wel lekker retro Bike Ribbon stuurlintje.
Vandaag dus de proefrit. Het rijdt prima, staan Concordes ook wel om bekend, maar niet zo verrassend als een oude Gios. Voor een ritje in de polder zitten er de goede versnellingen op. De combi van 25 mm banden en een stalen frame, zorgt er voor dat kasseien prima verwerkt worden. De remmen doen het wel verrassend goed.
Zal de komende tijd regelmatig gebruikt worden, gewoon als lekker polderfietsje, hoef je toch maar 2 keer te schakelen, keer wind tegen en een keer wind mee....
Het valt niet onder de categorie retro fietsen, want hij heeft weggewerkte remkabels, er zitten klikpedalen op, maar hij heeft dan weer wel buiscommandeurs.
Het is een beetje een raar project. Het zou zo maar passen in het topic ''miskopen''.
Vorig najaar op een wat vage advertentie een heel end gereden, omdat ik een stalen Trek wel een leuk idee vond. Bij aankomst was het in 2 seconden duidelijk dat het geen Trek was, maar een overgespoten Concorde. Overgespoten bij Frank Hoste, is netjes gedaan, wel wat beschadingingen, maar acceptabel. Voor de prijs zaten er voldoende leuke onderdelen op, zoals wielen met Campagnolo naven, een paar retro Campa pedalen, Shimano shifters.
''Alleen even de versnellingen afstellen'', stond er in de advertentie. Haha, de boel was door een of andere prutser in elkaar gegooid, was niets mee t beginnen. De trapas had een centimeter spelingen de voorderailleur zat muurvast.
Bij thuiskomst de boel al snel helemaal gesloopd, niets mee te beginnen, miskoop dus. De Shimano shifters en de wielen op het forum verkocht, wat de aanschafprijs al vrijwel goed maakte.
Bij het slopen, ook alle rare stickers die er op zaten, verwijderd, zodat er een net metallic wit frame overbleef, met een Dura-Ace balhoofd en een Campa trapas. MAAR, niet alle stickers verwijderd...
De Mavic stickers heb ik laten zitten. Er ontstond een plan. Ik had nog wat Mavic spullen liggen, dus waarom niet op dit frame? Zo is de afgelopen weken het frame weer afgemonteerd, nadat het de hele winter op de vliering heeft gelegen.
De inmiddels tot Neptrek omgedoopte fiets zou zoveel mogelijk met Mavic worden afgemonteerd en verder met zoveel mogelijk spullen uit voorraad, want om er nou echt nog geld in te steken, was me ook weer wat te veel.
Eeven wat details:
Achterderailleur:
Voorderailleur:
Shifters, mag nog wel scherper:
Dit zijn eigenlijk Simplex shifters, op de Mavic exemplaren staat geen tekst. Ze schakelen wel apart, op de een of andere manier zijn ze er in geslaagd, de opgaande slag heel lichtlopend te maken en het afschakelen wat zwaarder.
De oplettende lezer ziet dat er nog een Campagnolo cranckstel op zit. Dit is een 172,5, het Mavic cranckstel dat ik heb, is een 170, ben nog even aan het twijfelen.
Het uit voorraad uitganspunt is niet helemaal gelukt, want op een gegeven moment kwam er op MP een setje niet te versmaden remmen langs.
Het leuke aan deze remmen is dat de veer helemaal in de rem is weggewerkt. Ik heb het vermoeden dat de remmen bij Dia-Compe vandaan komen.
De wielen hebben uiteraard Mavic velgen:
Maar ook de onovertroffen Mavic 501 naven:
En er was ook al jaren een verdwaald Mavic stuur op zolder:
Er zijn ook Mavic balhoofden, stuurpennen en zadelpennen. En ook wel pedalen. Als ik ze eens een keer tegen kom, kunnen ze er alsnog op gemonteerd worden.
Uit voorraad waren er ook nog een nieuw 45 voorblad en een 14-18 Suntour 5 speed pion. Een paar afschuwelijke Time downhill pedalen, ik troost me even met de gedachte dat ze ten minste frans zijn. Verder oerfranse Michelin Dynamic banden en een wel lekker retro Bike Ribbon stuurlintje.
Vandaag dus de proefrit. Het rijdt prima, staan Concordes ook wel om bekend, maar niet zo verrassend als een oude Gios. Voor een ritje in de polder zitten er de goede versnellingen op. De combi van 25 mm banden en een stalen frame, zorgt er voor dat kasseien prima verwerkt worden. De remmen doen het wel verrassend goed.
Zal de komende tijd regelmatig gebruikt worden, gewoon als lekker polderfietsje, hoef je toch maar 2 keer te schakelen, keer wind tegen en een keer wind mee....