Advies gevraagd !!
Ik heb een kleine twee weken geleden een 50mm (23mm breed) clincherset besteld bij FarSports. Deze set is ook tubeless ready. Ze vroegen mij daarbij of ik een U-shape wilde hebben. Daarop heb ik "Ja" geantwoord. De velgen waren op dat moment niet op voorraad, dus het zou enkele weken duren: Geen probleem!
Vandaag kreeg ik een e-mail van hun dat de set nieuwe velgen 200 gram zwaarder zijn dan het vorige model.
De verschillen van de allernieuwste velg t.o.v. het vorige 2014 model zouden zijn:
- Nieuwe wielset weegt met novatec naaf 1585gr. De vorige 1385gr.
- De nieuwe velg is volledig U-shape en de vorige is maar een "beetje U-Shape" aldus FS
- De nieuwe velg zou stijver zijn dan de vorige.
- Hoewel beide versies tubeless ready zijn. Zijn de nieuwe nog beter geschikt zijn voor tubeless.
- De nieuwe velg heeft weer een basalt remvlak. De vorige versie had "High temperature braking surface". Volgens FS is het verschil in remvlak alleen optisch. Niet in kwaliteit/remkracht.
Nieuwe U-Vorm (zwaarder):
Oude U-Vorm (lichter):
Ze hebben me vanmiddag gevraagd om zsm te beslissen welke versie ik wil, zodat ze morgen met het bouwen konden beginnen. Ik heb toen voor de nieuwe gekozen, maar begin toch te twijfelen. 200gr is toch best veel.
Welke wielen adviseren jullie mij? De zwaardere die iets stijver zijn, of de lichtere.
Aangezien het bouwen van de wielen morgen begint, kan ik me nog bedenken. (denk ik
)
Ik rij geen wedstrijden. Kom nooit in de echte bergen. Fiets met name met een groep vrienden of mijn vriendin door Limburg e.o., waarvan zeer regelmatig het zuid-Limburgse heuvelland.