Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 jul 2014 21:05

Ik zeg het niet graag, maar eh...... ik vind 'm lollig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 aug 2014 18:18

Nou ik plemp het bericht hier maar. Kon ook in het 'Wat kan echt niet' topic.

Proef met maximumsnelheid fietsers

Ik voorzie al problemen:

-Hoe ga je dat controleren? Snelheidsmeter op een fiets is niet verplicht. Wielrenners zullen waarschijnlijk dan automatisch de rijweg gaan nemen. Zie punt 2.
-'Wielrenners en andere hardrijders moeten verplicht de rijbaan op' en dat gaat gezeik met automobilisten geven.

'Franekeradeel -

Franekeradeel begint deze week in samenwerking met de Fietsersbond een proef met een maximumsnelheid op het fietspad.

Vanaf woensdag mogen gebruikers van twee aangewezen fietspaden in de Friese gemeente twee weken lang niet harder dan 30 kilometer per uur. Een speciaal bord zal mensen daarvoor waarschuwen. Wielrenners en andere hardrijders moeten verplicht de rijbaan op.

De Fietsersbond en de gemeente Franekeradeel willen met de test het effect op de verkeersveiligheid onderzoeken. ,,Wielrenners, ligfietsers, velomobielen en snelle e-bikers halen vaak een snelheid van meer dan 30 km per uur. Het verkleinen van snelheidsverschillen op het fietspad is één van de mogelijke oplossingen om ongevallen en gevoelens onveiligheid te voorkomen", zo legt de gemeente uit in een persbericht.

De proef omvat een week lang een nulmeting en een week lang de proef met de maximum snelheid op het fietspad.'

Agentjes met laserguns die fietsers meten? :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 aug 2014 18:51

En het is zinloos. Sommige langzame fietsers willen gewoon niet ingehaald worden, dat vinden ze naar/eng of opdringerig, ook als je met 22 inhaalt. En het probleem is niet snel fietsen maar gevaarlijk fietsen: niet rechts houden, slingeren, nergens op reageren, telefoneren tijdens het fietsen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Avz
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2013 18:21
Locatie: Leiden

Avz 25 aug 2014 21:34

Het is onzin om welke fietsers dan ook verplicht zomaar de rijbaan op te sturen. Een snelheidslimiet moet voldoende zijn. Dan moeten ze maar handhaven (maar dat moet dan in een apart deel van de test, want anders beinvloed het handhaven de test). Als je harder wil dan 30 en dan verplicht naar de rijbaan moeten is op zich oke. Vraag mij wel af naar de wegomstandigheden daar en dus naar de veiligheid van de fietsers op de rijbaan.

Kon helaas niets op de sites van die gemeente of de fietsersbond vinden. Want wanneer is een wielrenner een wielrenner? Ik rij op een racefiets, ben ik dan gelijk een wielrenner. Een hipster op een racefiets, is dat een wielrenner. Mountainbike...? Mag hopen dat de bewijzering daar duidelijk in is. Betwijfel het.

Als je de snelheid omlaag wil hebben dan verander je toch gewoon de weg. Hobbels (in/op de weg), s-bochtjes e.d. Dan rijdt men vanzelf wel zachter.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 25 aug 2014 21:53

Inderdaad een slecht en gevaarlijk idee. Het fietspad is voor fietsers, de rijbaan voor snelverkeer. En terecht wat je zegt Avz, wanneer is een wielrenner een wielrenner?

Dit gaat het kennelijke probleem niet oplossen. Het gaat het verergeren.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 aug 2014 21:56

Vraag me sterk af hoe de juridische achtergrond van dit verhaal is. Het zou mij niet verbazen als de gemeente mede schuldig is als een automobilist een racefietser op de rijbaan aanrijdt die van de gemeente niet op het fietspad mag rijden.

@Avz, 'hobbels' en 's-bochten', we hebben in Nederland al veel te veel snelheidsremmers, nog meer van die dingen toevoegen maakt het echt niet beter. Daarmee breng je geen cultuur verandering te weeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 aug 2014 22:49

In de wegenverkeerswet zijn geen specifieke maximum snelheden voor fietsers opgenomen. Dus ik hoef mij alleen te houden aan de geldende maximumsnelheid. Rijd ik binnen de bebouwde kom ( niet in een 30 zone ), dan mag ik theoretisch gewoon 50 fietsen. Behalve als ik mensen in gevaar breng of me niet aan de overige verkeersregels houdt. Gevaarlijk inhalen is dus wel te bestraffen, te hard fietsen ook. Maar niet als ik onder de maximumsnelheid van de openbare weg blijf.

In het artikel hebben het over een speciaal bord. Ik vraag me af wat de rechtsgeldigheid van een door de gemeente ingevoerd bord is. Trouwens bij verplichte fietspaden is het gebruik van de rijbaan verboden. Dus overal waar een mooi blauw rond bord staat, kunnen wij de weg niet op :P Met op de weg fietsen heb je dus een groter probleem dan met te hard fietsen. Te hard fietsen is immers niet verboden. Zo lang er geen gevaar is tot handhaving van een onnozele wet zal het allemaal wel los lopen. Kunnen we niet gelijk een strava segment op het teststuk aanmaken? Kunnen we zien wie hier het grootste gevaar op de weg is.
Laatst gewijzigd door thestudent op 25 aug 2014 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 25 aug 2014 23:00

Als de andere fietsers zich nu eens aan de regels houden is er niets aan de hand.

Dus niet:
Met zijn 2en naast elkaar fietsen op een fietspad van 1,80m breed
Appen en FBen op de fiets
Stilstaan midden op het fietspad
Zonder hoorapparaat fietsen
Geen paarden, horen er zowiezo niet thuis
Wandelaars uiterst links
etc.

Daar valt toch veel makkelijker op te handhaven?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 aug 2014 23:06

Appen en FB'en op de fiets is jammer genoeg niet verboden. Muziek luisteren ook niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 25 aug 2014 23:08

Wel als het gevaar veroorzaakt.....

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2014 23:15

Als ze ook daadwerkelijk boetes gaan uitdelen wordt zo'n bon natuurlijk een geweldig statussymbool, daar kan geen KOMmetje meer tegenop...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 aug 2014 23:28

Een boete krijgen voor harder fietsen dan 30. Hmmm. Op een racefiets. Zou je dan niet eerder een boete moeten krijgen voor langzamer fietsen dan 30?

(ok, dan wordt fietsen voor mij onbetaalbaar maar toch)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie