Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 15 mar 2016 13:14

Ik vind kabels buitenom geen minpunt en zeker bij deze fiets zijn ze netjes gelegd en doet het zéker geen afbreuk aan de fiets. Maar de argumenten om géén kabels binnendoor te kiezen vind ik een béétje achterhaald. De kabelloop is zéker niet altijd slechter, vooral het laatste stukje naar de achterderailleur niet. Dat is in veel gevallen juist beter.
Bij juiste montage blijft de werking langer goed vanwege de vuilwerende eigenschappen van een omhulsel (in dit geval het frame). Een beetje vooruit denken bij kabels vervangen is wel handig idd. Liners trekken!!!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 mar 2016 14:33

Afbeelding

Belofte maakt schuld...

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 15 mar 2016 17:52

@havanna: welk zadeltasje is dat? De Leyzne road caddy of is dit een andere?
o'7o

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 mar 2016 17:53

Continental. Kost 7 euro inclusief biba. Wel zekeren met een tie-wrap, anders raak je 'm kwijt. Deze gaat al 2 jaar mee ofzo.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2016 17:58

Ik gebruik die al jaren en ben nog nooit een zadeltasje verloren.
Rij nooit kasseien trouwens ;-)
Less is bore

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 15 mar 2016 20:48

Onlangs toch maar een derailleurpatrichter (wat een woord zeg, leuk voor scrabbel) gekocht van ParkTool.

Vond dat beide Canyon's nog niet zo fijn schakelden, vooral bij wisseling grote/kleine voorblad..
Dus maar eens nameten, en jawel hoor, beide uit het lood.

Op de winterfiets (Canyon Ultimate AL) kan ik nu zelfs zonder problemen groot/groot rijden (niet dat ik dat wil, maar geeft wel aan dat het nu veel beter is). Voor heen was het groot/3e kransje vanaf links al herrie.

Straks bij mooi weer de zomerfiets (Canyon CF SL) ook maar eens testen, ook daar de pad gericht.
Daar heb ik ook als experiment op mijn Fulcrum R1's een Campa body en Campa Chorus cassette gezet (rest is DA9000). Op de TACX montagestandaard schakelt het prima, hoop dat dit in de praktijk ook zo zal gaan....
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 mar 2016 00:36

bigfloor schreef:Onlangs toch maar een derailleurpatrichter (wat een woord zeg, leuk voor scrabbel) gekocht van ParkTool.

Vond dat beide Canyon's nog niet zo fijn schakelden, vooral bij wisseling grote/kleine voorblad..

Op de winterfiets (Canyon Ultimate AL) kan ik nu zelfs zonder problemen groot/groot rijden (niet dat ik dat wil, maar geeft wel aan dat het nu veel beter is). Voor heen was het groot/3e kransje vanaf links al herrie.

Straks bij mooi weer de zomerfiets (Canyon CF SL) ook maar eens testen, ook daar de pad gericht.
Daar heb ik ook als experiment op mijn Fulcrum R1's een Campa body en Campa Chorus cassette gezet (rest is DA9000). Op de TACX montagestandaard schakelt het prima, hoop dat dit in de praktijk ook zo zal gaan....
altijd fijn, nieuw gereedschap! Trouwens: als je een nieuw padje monteert is dit euvel (van derailleurpad scheef) altijd opgelost? (voor die Park Tool Dag-2 kun je ongeveer 4 a 5 padjes kopen :))

Edit: achterpad is blijkbaar toch met een d :)

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 16 mar 2016 08:55

monsieurpinot schreef:
bigfloor schreef:Onlangs toch maar een derailleurpatrichter (wat een woord zeg, leuk voor scrabbel) gekocht van ParkTool.

altijd fijn, nieuw gereedschap! Trouwens: als je een nieuw patje monteert is dit euvel (van derailleurpat scheef) altijd opgelost? (voor die Park Tool Dag-2 kun je ongeveer 4 a 5 patjes kopen :))
Helaas, 1e aktie was een nieuwe pat bestellen bij Canyon, verbeterd ontwerp (nr 25) met 1 extra schroef, die stond ook scheef (de andere kant op). Dus vandaar de ParkTool. Die is idd belachelijk duur, maar lost het probleem op (in ieder geval voor de Canyon AL, de CF SL nog testen)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 mar 2016 09:50

Ik heb het idee dat mijn huidige pad ook niet helemaal recht is. Nu heb ik nog een reserve (nieuw), die ik altijd meeneem op vakantie. Ik denk dat ik ze maar eens omwissel. De oude kan nog prima dienst doen als reserve me dunkt.

Zo'n richter ga ik niet aanschaffen, dan bol ik wel ff langs de FM...

Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat je een nieuw pad ook moet richten, iemand enig idee of dat klopt?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2016 10:01

Als je zeker weet dat alleen je pad krom is vanwege een val o.i.d. niet. Vervang je het omdat de fiets niet goed af te stellen is dan kan het ook aan het frame liggen. Even controleren met de padrichter kan dan ooit kwaad.
Campagnolo Ultra Dork

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 16 mar 2016 14:09

Ik controleer nieuwe padden altijd nog even met de richter. Soms is het nodig. Soms niet. Kwaad kan het in heen geval.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2016 14:14

Als je hem hebt liggen is het ook een moeite van niks. Met die 8 tientjes kun je in ieder geval en hoop geklooi en getwijfel wegnemen. Ik vind het het geld wel waard.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie