Welk smeermiddel gebruik jij ?
Trucjes, geleerd hier op het fiets forum, om je ketting "proper" en glanzend te maken:
- baby lotion doekjes
- afnemen met een schone doek gedrenkt in lampenolie
Allemaal goedkoop te krijgen bij de A......
Ik gebruik Finish Line Wet Lubricant (cross country), welke ik met behulp van een plastic spuit met opzuignaald opbreng. Kost iets meer tijd maar dan verspil je niet onnodig veel olie.
- baby lotion doekjes
- afnemen met een schone doek gedrenkt in lampenolie
Allemaal goedkoop te krijgen bij de A......
Ik gebruik Finish Line Wet Lubricant (cross country), welke ik met behulp van een plastic spuit met opzuignaald opbreng. Kost iets meer tijd maar dan verspil je niet onnodig veel olie.
Zo'n wax is leuk maar je moet wel braaf de gebruiksaanwijzing volgen en het smeert veel slechter. Ik ben tegen het gebruik van wax op een sportfiets. Op mijn boodschappenfiets gebruik ik het wel en daarop werkt het prima.
Mijn kettingen maak ik elke 300 à 500 km schoon in een bakje met lampenolie, goed afdrogen (evt. droog blazen) en daarna weer voorzien van een smeerbeurt met Squirt Lube. Een rammelende ketting heb ik nog nooit gehad, wel een licht zoemende aandrijving en daar hou ik van. Speciale 'chaindegreaser' gebruik ik dus niet.korneeldebruyn schreef: ↑11 nov 2017 15:17Even wat research gedaan achter die Squirt Lube. Dat is eigenlijk meer een wax als ik het goed heb? Heeft het dan nog zin om de ketting met een 'chaindegreaser' proper te maken/ te ontvetten? Of...?
Het ding krijgt overal wel veel positieve reacties, én inderdaad, de ketting wordt (als ik dat zo in reviews lees) niet zwart na verloop van tijd. Dat is eigenlijk hetgene ik wil, een goed draaiende ketting maar het oog wil ook wat en ja zo'n 'propere' ketting ziet er nu eenmaal mooier uit
Btw, ook ik vind een schone ketting mooi staan maar hou zeker niet van een vette/vieze ketting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Bedankt voor de reacties. Heb een flesje besteld, ben benieuwd!
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Ben ik me daar even voor Jan met de korte achternaam 31 pagina's aan tips aan het doorploeteren. Pfffff....
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
En . . . . ben je eruit wat voor smeermiddel je nu gaat gebruiken.?Wolfhound32 schreef: ↑12 nov 2017 11:12Ben ik me daar even voor Jan met de korte achternaam 31 pagina's aan tips aan het doorploeteren. Pfffff....
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Overigens is het voor producten op basis van wax wel van belang dat de ketting en tandwielen (lampen)olie vrij zijn alvorens opnieuw te smeren. Eenmaal behandeld met Squirt is het makkelijker. Dan kun je de ketting gewoon reinigen met warm water.
Wax producten geven vaak wel zwarte klontjes op je derailleur, maar die kun je redelijk makkelijk wegvegen.
Ik vond zelf dat mijn laatste ketting wel redelijk snel versleten was (Dura Ace ketting), dus ben er mee gestopt.
Zelf gebruik ik sinds kort de wet en dry lube van Cyclon (niet de MTB lube). Deze zijn vrij dun en lopen goed in de schakels. Ze hebben een PTFE toevoeging, en geven bijna geen zwarte blubber. Smering lijkt tot nu toe goed. Nog geen krakende/piepende ketting, ook niet na een fikse bui of plas water.
Wax producten geven vaak wel zwarte klontjes op je derailleur, maar die kun je redelijk makkelijk wegvegen.
Ik vond zelf dat mijn laatste ketting wel redelijk snel versleten was (Dura Ace ketting), dus ben er mee gestopt.
Zelf gebruik ik sinds kort de wet en dry lube van Cyclon (niet de MTB lube). Deze zijn vrij dun en lopen goed in de schakels. Ze hebben een PTFE toevoeging, en geven bijna geen zwarte blubber. Smering lijkt tot nu toe goed. Nog geen krakende/piepende ketting, ook niet na een fikse bui of plas water.
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54
Ik heb nooit een verschil in levensduur van de ketting gemerkt i.v.m de gebruikte olie. Maar ik fiets bij voorkeur niet in regenachtige omstandigheden. Ik veeg na iedere rit met een doekje de ketting schoon en spuit er opnieuw een weinig olie op. Mijn ketting gaat ruim 4000 km mee, gemeten met een slijtage meter.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.
Ik ben toch nog nieuwsgierig waaruit dit spul bestaat. De samenstelling staat niet omschreven op de bus.nijkie schreef: ↑11 okt 2017 11:30Spuitbus van de actionprima spul indien regen even smeten droog wrijven en karren maar.Bij droog weer na 300km weer even smeren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Op de Chainspray Motor staat "Hoogvisceus smeermiddel dat PTFE bevat", op de kleinere busjes (2oo ml) voor de fiets staat dat niet, misschien omdat er in de tekst gesnoeid moest worden voor het kleinere busje. misschien omdat er toch wat anders in zit dan de grotere bussen.
Naast de smeercomponenten zit er pentaan als oplosmiddel in.
Naast de smeercomponenten zit er pentaan als oplosmiddel in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bedankt voor de info.Keezx schreef: ↑12 nov 2017 22:24 Op de Chainspray Motor staat "Hoogvisceus smeermiddel dat PTFE bevat", op de kleinere busjes (2oo ml) voor de fiets staat dat niet, misschien omdat er in de tekst gesnoeid moest worden voor het kleinere busje. misschien omdat er toch wat anders in zit dan de grotere bussen.
Naast de smeercomponenten zit er pentaan als oplosmiddel in.
Ik gebruik het voor m'n CX. Ik schud voor gebruik en het wordt wit op de ketting.
Is dit bij de Moto versie ook zo?
De A... In Den Haag verkoopt 't alleen voor fietsketting
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
De motorversie wordt niet wit, kennelijk toch iets ander spul, en ook wordt het door spatwater minder makkelijk van de ketting gespoeld.
Het is allebei goed spul, maar de Motor versie bevalt me net iets beter.
Het is allebei goed spul, maar de Motor versie bevalt me net iets beter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig