Bredalp schreef:[...] Maar ik vraag me af, mbt regelgeving. Moet je koplamp een minimaal aan lumen/ flux hebben? Of is de regel : als je maar een lamp hebt, de sterkte doet er niet zoveel toe.
?
Over de kracht is op zich geen regelgeving. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen vaste verlichting en losse lampjes (bron: Rijksoverheid):
Regels voor vaste fietsverlichting
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen;
- de lampen mogen niet knipperen.
Regels voor losse lampjes op een fiets
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op uw hoofd, armen of benen;
- u mag losse lampjes bevestigen aan uw kleding of op uw tas;
- losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
- losse lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen, ze mogen niet knipperen en niet te veel bewegen.
Voor zowel vaste als losse verlichting lijkt er dus nog wel wat ruimte voor interpretatie door oom agent... Formeel is knipperen dus zelfs verboden, al wordt dat in de praktijk wel veel gebruikt (al was het maar om batterijduur te verlengen).
Ik kan overigens de lampjes van het Australische Knog aanbevelen. Ik rijd al een tijd met de Knog Blinder 3 voorop en de Knog Blinder 4 achter en mocht er één sneuvelen dan zal ik niet snel overstappen naar een andere lamp...
We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.