Pagina 31 van 38
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 22 aug 2024 12:48
door scottwilko
Jans schreef: ↑22 aug 2024 09:30
Waarom zou je het jammer vinden als je er nog nooit iets gekocht hebt, als AGU op de fles gaat? Voor die bejaarden?
Volgens mij waren ze voorheen best goedkoop, maar de prijzen gingen flink omhoog toen ze met Jumbo in zee gingen.
Als je naar mij refereert, dan klopt dat niet. Ik heb nooit echt iets voor de racefiets gekocht. Zeker wel voor de stadsfiets en ook mijn schaatsbroek kwam van hen. Verder kom ik uit de buurt van Alkmaar en het is altijd extra aangrijpend als het om een lokale firma gaat.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 22 aug 2024 21:37
door Patrick VB
Ik heb nog een AGU shirt met lange mouwen.
Onverslijtbaar. Kwalitatief niet te kloppen.
Hoe de huidige kwaliteit is kan ik niet zeggen.
Het blijft een jammere zaak als zo een bedrijf op de fles gaat.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 23 aug 2024 09:11
door rikkert
Ik heb best wel wat agu. Niet het hipste maar best prima en in beschaafde kleuren. Vroeger was agu van de schreeuwende prints. Echt niet te doen. Maar tegenwoordig best prima tegen redelijk prijzen. Ik zou het jammer vinden als het weg is. Alhoewel er genoeg alternatieven zijn. Maar een zwart shirt met lange mouwen van 65 euro dat al jaren meegaat is echt niks mis mee. Niet hip, wel prima. Goed is goed genoeg.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 23 aug 2024 09:20
door pino
Lange tijd waren de gehaakte handschoenen het meest verkochte artikel.
Regenpakken en fietstassen waren ook prima.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 25 aug 2024 21:15
door Philippos
Surseance en bewindvoerder voot AGU geregeld 4 dagen terug.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 26 aug 2024 13:46
door Orlok
Philippos schreef: ↑25 aug 2024 21:15
Surseance en bewindvoerder voot AGU geregeld 4 dagen terug.
Verklaar je nader want er is geen touw aan vast te knopen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 26 aug 2024 20:36
door Philippos
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 27 aug 2024 08:27
door wasbeer2006
Ik heb niks met Agu, behalve slechte ervaringen. In het begin als het ging om garantie gevallen.
En een jaar of 15 terug ook als klant van ons bedrijf.
Goed dat is lang geleden en misschien werken er nu andere mensen, daarvoor kan het heel rot zijn natuurlijk.
Maar ze hebben altijd op het randje gebalanceerd ook in die tijd al en dat was mijn inziens gewoon mismanagement en een kruideniers mentaliteit.
Het verbaasd me niets.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 27 aug 2024 09:01
door rikkert
Als ik naar de collectie kijk is de agu van 15 jaar terug wel een andere dan nu. Vroeger lelijk, nu veel meer bij de tijd en in vergelijking met de rapha en lecols veel beter betaalbaar. Ik denk dat precies wat wasbeer schetst het probleem is: het imago en dat verander je niet zomaar.
Overigens las ik ergens in de media (ik meen ad) dat het een deels het probleem is dat bedrijven die afhankelijk zijn van aanvoer uit Azie, sinds corona grotere voorraden aanhouden omdat toe de vraag groot was maar de aanvoer stokte. En die voorraad moet je wel zien te verkopen, en bovendien vergt het aanhouden van voorraden investering (je moet groter inkopen (meer tegelijk dus meer voorfinacieren,je moet het opslaan en je loopt risico dat je het niet of tegen minder verkoopt).
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 27 aug 2024 09:49
door marsman
Klopt als een bus. Transportkosten uit Azie zijn ook ontploft. Ik heb het hier al een paar keer beschreven, maar ik kocht 5 jaar terug mijn Ultimate met Ultegra en velgremmen voor 3.300 EUR. Dezelfde fiets kost nu het dubbele. En ja, die heeft nu Di2 en schijven. Maar ik durf te beweren dat de productiekosten vergelijkbaar zijn.
Het is wishful thinking geweest om aan te nemen dat de vraag zo groot zou blijven als tijdens de pandemie. Iedereen heeft de afgelopen jaren goud geld verdiend, maar heel wat FM's hebben nee moeten verkopen omdat er simpelweg niets meer was of omdat bepaalde onderdelen maar niet werden opgeleverd. De druk om meer te produceren was mega. Die capaciteit moest worden opgebouwd en dat duurt even. Die capaciteit is er nu redelijk, maar de vraag is weggevallen. Dat is een recept voor narigheid. En er zijn nog steeds wel aanvoerissues.
Ik begrijp dat er mega veel frames beschikbaar zijn, maar afmontage is hier en daar nog steeds een issue omdat niet alles beschikbaar is. Wat ik laatst ook van een FM hoorde, is dat zij vorig jaar veel voorraad voor hoge prijzen hebben ingekocht (al dan niet met het mes op de keel qua aantallen en zo), maar dat sommige merken dit jaar vervolgens hun adviesprijzen zo maar hebben verlaagd. Of grote partijen van hun voorraad voor weinig van de hand doen aan opkopers om maar wat cashflow te genereren. Daar sta je dan met je dure voorraad, terwijl Hopmans dezelfde fietsen in de Ramsj gooien.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 27 aug 2024 09:54
door JPAR
marsman schreef: ↑27 aug 2024 09:49
Klopt als een bus. Transportkosten uit Azie zijn ook ontploft. Ik heb het hier al een paar keer beschreven, maar ik kocht 5 jaar terug mijn Ultimate met Ultegra en velgremmen voor 3.300 EUR. Dezelfde fiets kost nu het dubbele. En ja, die heeft nu Di2 en schijven. Maar ik durf te beweren dat de productiekosten vergelijkbaar zijn.
Het is wishful thinking geweest om aan te nemen dat de vraag zo groot zou blijven als tijdens de pandemie. Iedereen heeft de afgelopen jaren goud geld verdiend, maar heel wat FM's hebben nee moeten verkopen omdat er simpelweg niets meer was of omdat bepaalde onderdelen maar niet werden opgeleverd. De druk om meer te produceren was mega. Die capaciteit moest worden opgebouwd en dat duurt even. Die capaciteit is er nu redelijk, maar de vraag is weggevallen. Dat is een recept voor narigheid. En er zijn nog steeds wel aanvoerissues.
Ik begrijp dat er mega veel frames beschikbaar zijn, maar afmontage is hier en daar nog steeds een issue omdat niet alles beschikbaar is. Wat ik laatst ook van een FM hoorde, is dat zij vorig jaar veel voorraad voor hoge prijzen hebben ingekocht (al dan niet met het mes op de keel qua aantallen en zo), maar dat sommige merken dit jaar vervolgens hun adviesprijzen zo maar hebben verlaagd. Of grote partijen van hun voorraad voor weinig van de hand doen aan opkopers om maar wat cashflow te genereren. Daar sta je dan met je dure voorraad, terwijl Hopmans dezelfde fietsen in de Ramsj gooien.
En dat is de reden waarom mijn FM veel van de grote merken die hij had de deur heeft gewezen. Hij wil niet verplicht een x- aantal moeten afnemen. Nu heeft hij wat onbekendere merken, maar kan wel leveren op aanvraag. Hij heeft het drukker dan ooit.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 27 aug 2024 10:58
door rikkert
JPAR schreef: ↑27 aug 2024 09:54
En dat is de reden waarom mijn FM veel van de grote merken die hij had de deur heeft gewezen. Hij wil niet verplicht een x- aantal moeten afnemen. Nu heeft hij wat onbekendere merken, maar kan wel leveren op aanvraag. Hij heeft het drukker dan ooit.
Dat zie je veel bij de kleinere fm's. Die willen en kunnen de aantallen die de grote merken willen verkopen niet aan en en doen dus kleinere merken. Of fm's hebben meerdere winkels zodat ze de aantallen wel aankunnen. De fm hier om de hoek is ook verkocht aan een dude die al meerdere winkels heeft. En weer een paar straten verderop is ook een fm gekomen met meerdere vestigingen in de buurt. Nou is het hier de bakfiets-capital of the world dus substantieel deel is bakfiets. De sportievere fietsen laten ze een beetje links liggen.