Het grote woon-werk topic
Ik vroeg mij af of er forum leden zijn die dagelijks meer dan 40km enkele reis heen en terug fietsen naar hun werk.
Ik ben namelijk benieuwd naar hoe jullie dat ervaren en doen, want ik zit er over na te denken omdat deze zomer een paar afzonderlijke weken te doen.
Mijn enkele reis woon-werk is minimaal tussen de 52 en 60km, waarbij de korte route inclusief een het Culemborgse pontveer is.
Momenteel fiets ik een a twee keer in de week op en neer waarbij ik het meestal over twee dagen uitsmeer, dus dag een fiets in auto naar werk en op de fiets terug, de volgende dag s'ochtens weer heen waarna ik de fiets weer in de auto doe voor de terugreis. Als ik korter wil fietsen of minder tijd heb zet ik de auto nog wel eens op 2/5de van de korte route waarna ik 35 km enkele reis over heb.
Deze week heb ik in twee dagen het volgende gedaan:
Woensdag 60km dag op (1 uur 45 minuten met wind mee laag D2) en neer (2 uur 3 minuten wind tegen laag D2).
Donderdag s'ochtens 20km(45min) naar carpool plek en s'avonds 60km werk-woon (1 uur en 55 minuten wind op de zij rand je D1-D2) waarbij ik een keiharde minimale ETA had om de kleine te kunnen ophalen bij het kinderdag verblijf. Vooral het fietsen onder tijdsdruk gaf wel een hele andere dimensie aan het fietsen, waarbij je je echt voortgedreven voelt ook al kon ik er 2 uur en een kwartier over doen.
Wat ik verder vooral merkte is dat mijn hartslag niet echt meer omhoog wilde in de laatste km's van donderdag maar nog wel kracht had, vanochtend had ik beetje een moe gevoel in de bovenbenen en kuiten maar dat is nu al weer over na dat ik de spieren wat gemasseerd heb. Vanmiddag ga ik waarschijnlijk nog even 20-30 km doen voor herstel.
Kleine edit:
Qua tijdsbesteding is er geen probleem omdat ik met mijn werk met mijn tijden kan schuiven omdat ik Controller ben, waarbij ik het vooral druk heb met jaar, kwartaal en in mindere mate maand afsluitingen. Daarbij kan ik ook dagelijks een paar uur vanuit huis werken zodat mijn wederhelft niet voor alle huishoudelijke zaken op hoeft te draaien ten aanzien het halen en brengen van onze dochter en koken e.d. Mijn vrouw is accountant en heeft het relatief rustig in juni t/m augustus.
Op het gebeid van voldoende energie merk ik dat ik momenteel alles eet wat los en vast zit als ik een week van 300-400km maak, fietsen gaat goed waarbij ik makkelijk in zone D1 en D2 blijf, herstel ging altijd al goed maar gaat tegenwoordig beter en sneller sinds ik gebruik maak van skins compresie kleding tijdens het fietsen en voor herstel.
Ik ben namelijk benieuwd naar hoe jullie dat ervaren en doen, want ik zit er over na te denken omdat deze zomer een paar afzonderlijke weken te doen.
Mijn enkele reis woon-werk is minimaal tussen de 52 en 60km, waarbij de korte route inclusief een het Culemborgse pontveer is.
Momenteel fiets ik een a twee keer in de week op en neer waarbij ik het meestal over twee dagen uitsmeer, dus dag een fiets in auto naar werk en op de fiets terug, de volgende dag s'ochtens weer heen waarna ik de fiets weer in de auto doe voor de terugreis. Als ik korter wil fietsen of minder tijd heb zet ik de auto nog wel eens op 2/5de van de korte route waarna ik 35 km enkele reis over heb.
Deze week heb ik in twee dagen het volgende gedaan:
Woensdag 60km dag op (1 uur 45 minuten met wind mee laag D2) en neer (2 uur 3 minuten wind tegen laag D2).
Donderdag s'ochtens 20km(45min) naar carpool plek en s'avonds 60km werk-woon (1 uur en 55 minuten wind op de zij rand je D1-D2) waarbij ik een keiharde minimale ETA had om de kleine te kunnen ophalen bij het kinderdag verblijf. Vooral het fietsen onder tijdsdruk gaf wel een hele andere dimensie aan het fietsen, waarbij je je echt voortgedreven voelt ook al kon ik er 2 uur en een kwartier over doen.
Wat ik verder vooral merkte is dat mijn hartslag niet echt meer omhoog wilde in de laatste km's van donderdag maar nog wel kracht had, vanochtend had ik beetje een moe gevoel in de bovenbenen en kuiten maar dat is nu al weer over na dat ik de spieren wat gemasseerd heb. Vanmiddag ga ik waarschijnlijk nog even 20-30 km doen voor herstel.
Kleine edit:
Qua tijdsbesteding is er geen probleem omdat ik met mijn werk met mijn tijden kan schuiven omdat ik Controller ben, waarbij ik het vooral druk heb met jaar, kwartaal en in mindere mate maand afsluitingen. Daarbij kan ik ook dagelijks een paar uur vanuit huis werken zodat mijn wederhelft niet voor alle huishoudelijke zaken op hoeft te draaien ten aanzien het halen en brengen van onze dochter en koken e.d. Mijn vrouw is accountant en heeft het relatief rustig in juni t/m augustus.
Op het gebeid van voldoende energie merk ik dat ik momenteel alles eet wat los en vast zit als ik een week van 300-400km maak, fietsen gaat goed waarbij ik makkelijk in zone D1 en D2 blijf, herstel ging altijd al goed maar gaat tegenwoordig beter en sneller sinds ik gebruik maak van skins compresie kleding tijdens het fietsen en voor herstel.
Laatst gewijzigd door cannae op 13 apr 2012 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride
100-120km elke dag lijkt mij wel pittig, <carrierevrouw mode on> los van het feit dat dan je vrouw volledig opdraait voor het wegbrengen en ophalen van de kleine en de rest van het huishouden omdat jij uitgeteld op de bank ligt. <carrierevrouw mode off>
Ik zou zeggen, probeer het uit, ik denk dat iedereen dit anders ervaart. Ik zou zelf niet meer dan 15-20km enkel doen als ik elke dag met de fiets zou gaan. Puur omdat het je gaat opbreken hoeveel tijd het in beslag neemt, ik ben nu al elke dag minstens van 8 tot 19u van huis weg en ik fiets maar 12km. Ik zou het gewoon niet trekken om elke dag om pakweg half 7 te moeten vertrekken en pas om half negen thuis te zijn.
Ik zou zeggen, probeer het uit, ik denk dat iedereen dit anders ervaart. Ik zou zelf niet meer dan 15-20km enkel doen als ik elke dag met de fiets zou gaan. Puur omdat het je gaat opbreken hoeveel tijd het in beslag neemt, ik ben nu al elke dag minstens van 8 tot 19u van huis weg en ik fiets maar 12km. Ik zou het gewoon niet trekken om elke dag om pakweg half 7 te moeten vertrekken en pas om half negen thuis te zijn.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Ik heb een retourtje van 51 km. in het zomerseizoen maak ik de terugweg regelmatig langer, maar dan heb je het over een dagtotaal van zo'n 75km. ik begin dan wel wat vroeger zodat ik altijd nog op tijd ben om me even met de kids bezig te kunnen houden en ze tenminste naar bed te kunnen brengen. 1 keer in de week, vaste avond fiets ik net even verder en doe ik uit werk een ritje van 75km.
Ik heb wel eens geprobeerd om 's morgens wat extra kilometers te maken, maar, aangezien ik toch veel achter de pc zit is dat niet zo'n succes. ik heb wel eens tijdens een vergadering gehad dat m'n ogen gewoon dichtvielen. Dat kan dus echt niet, en dat doe ik dus ook niet meer.
Ik heb wel eens geprobeerd om 's morgens wat extra kilometers te maken, maar, aangezien ik toch veel achter de pc zit is dat niet zo'n succes. ik heb wel eens tijdens een vergadering gehad dat m'n ogen gewoon dichtvielen. Dat kan dus echt niet, en dat doe ik dus ook niet meer.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid
Mijn retour is bijna 40 km. Ik ga wel eens op een vrije dag voor een uitzendbureau werken. Dat is dan vaak in een ziekenhuis 58 km van mijn woonplaats. In de zomer wil ik dat wel 1 of 2 x per maand doen. Maar dan moet het mooi weer zijn, niet al te hard waaien (dat kennen we in Zeeland niet) en droog zijn.
Het is te doen, maar niet iedere dag.
Het is te doen, maar niet iedere dag.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Toen ik nog in de zorg zet met de handen aan bed (ja nu komen de sterke verhalen van Opa ) fietste ik in de zomer Waddinxveen-Zeist v.v. 75km enkele reis. omdat ik dan een dienst had waarbij ik echt de hele dag aan het lopen was ging dat makkelijk, je had geen tijd om in te kakken. Dat maakte echt een wereld van verschil. Maar dat was toen en in die tijd hadden we ook nog geen kinderen en mijn vrouw werkte ook in de zorg dus dat gaf geen problemen. Kortom werksituatie en gezinssituatie moeten het wel toestaan.
Wat ik nu sinds twee jaar wel eens doe is een afspraak buiten de deur zo plannen dat ik met de fiets naar huis kan, met als toppertje Zwolle-Waddinxveen.
Wat ik nu sinds twee jaar wel eens doe is een afspraak buiten de deur zo plannen dat ik met de fiets naar huis kan, met als toppertje Zwolle-Waddinxveen.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Omdat de achterderailleur steeds slechter terug ging schakelen heb ik gisteren maar eens de tijd genomen om 'm goed af te stellen, met als resultaat dat ie nu eindelijk soepeltjes op en af schakelt. wel vind ik dat je de ketting heel erg goed voelt lopen, vooral als je de kleinste kransjes gebruikt. verder klonk de fiets vanochtend uit het niets alsof ik een bak knikkers bij me heb. Kortom... ik zal de FM maar weer eens op gaan zoeken. Zie er eigenlijk wel tegenop. Want om nou te zeggen dat na de laatste paar keer het een genot was om de fiets weer op te halen... nou nee. Helaas ben ik voor dit soort zaken toch van ze afhankelijk. ik heb de tijd, de ruimte en het gereedschap niet om alles zelf te doen.
Tussen het irriteren aan het gekraak door heb ik nog wel een paar fotootjes geschoten
Tussen het irriteren aan het gekraak door heb ik nog wel een paar fotootjes geschoten
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Het is vandaag weer heerlijk weer. (vind ik) vanochtend was het al lekker naar Den Haag, wel wat tegenwind, maar ach. straks met de trein naar Zwolle voor een overleg en dan op de racefiets terug naar Waddinxveen. Ik heb er echt zin in ! Nu alleen hopen dat ik niet ,net als de vorige keer, rondom Utrecht het spoor bijster raak
-
- Forum-lid
Ja het was heerlijk. Rustig gefietst met Bft 5-6 aan de Zeeuwse kust tegen. Gisteren een dikke 120 km gereden met de club en die voelde ik nog toen ik de trap afkwam.
Nu is alles weer soepel, zover je van soepel kan spreken bij oude mannen.
Vanavond wind intolluku, dus mooie terugtocht met een zonnetje in de rug.
marc
Nu is alles weer soepel, zover je van soepel kan spreken bij oude mannen.
Vanavond wind intolluku, dus mooie terugtocht met een zonnetje in de rug.
marc
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
177 km woon-werk in 1 dag.
Het leuke van met een landelijk project bezig zijn, is dat je nog eens ergens komt. Gisterochtend eerst naar Den haag gefietst, en 's middags met de trein naar Zwolle en vanuit Zwolle naar Waddinxveen.
Ondanks dat het uiteindelijk best tegenviel (wat reistijd betreft 24,9 gemiddeld) is het toch wel een aanrader om het ook eens te doen. Want ik heb leuke stukjes Nederland gezien waar ik anders nooit zou komen.
17.00 uur: etenstijd. ER lang over gedaan om Zwolle uit te komen en nu even een paar boterhammen alvorens het Gelders landschap op te fietsen.
Tussenstop om even wat te drinken. geen dorpjes en een lang recht stuk. Dat schiet lekker op.
Richting Harderwijk kom ik deze fietsbrug tegen. Ben ik blij dat ik nu een bergverzet heb
vervolgens het bos in:
en een heel geinig beetje kronkelend fietspad tussen het (Beekberger)zand
Zie hoe bruisend Nijkerk is:
En de laatste foto heb ik geschoten bij Amersfoort.
Toen begon het tegen te zitten, veel tijdverlies in de stad, en leek het me beter om vooral door te gaan fietsen. En ik heb echt de hele route tegenwind gehad, en dat is ook niet zo best voor de moraal.
Het leuke van met een landelijk project bezig zijn, is dat je nog eens ergens komt. Gisterochtend eerst naar Den haag gefietst, en 's middags met de trein naar Zwolle en vanuit Zwolle naar Waddinxveen.
Ondanks dat het uiteindelijk best tegenviel (wat reistijd betreft 24,9 gemiddeld) is het toch wel een aanrader om het ook eens te doen. Want ik heb leuke stukjes Nederland gezien waar ik anders nooit zou komen.
17.00 uur: etenstijd. ER lang over gedaan om Zwolle uit te komen en nu even een paar boterhammen alvorens het Gelders landschap op te fietsen.
Tussenstop om even wat te drinken. geen dorpjes en een lang recht stuk. Dat schiet lekker op.
Richting Harderwijk kom ik deze fietsbrug tegen. Ben ik blij dat ik nu een bergverzet heb
vervolgens het bos in:
en een heel geinig beetje kronkelend fietspad tussen het (Beekberger)zand
Zie hoe bruisend Nijkerk is:
En de laatste foto heb ik geschoten bij Amersfoort.
Toen begon het tegen te zitten, veel tijdverlies in de stad, en leek het me beter om vooral door te gaan fietsen. En ik heb echt de hele route tegenwind gehad, en dat is ook niet zo best voor de moraal.
-
- Forum-lid
Chapeau.......
Marc
Marc
Verleden week een echt mooi woon - werk fietsweekje. Door mijn werk kom ik op verschillende plekken.
Maandag 7 mei van Huis naar Hoofddorp (19km) met trein + fiets naar Delft en terug op de fiets via Boskoop (67km)
Woensdag 9 mei met trein + fiets naar Delft en vandaar naar - huis (67km)
Donderdag Huis - Hoofddorp (19km) met de trein naar Driebergen. Vandaar met de fiets naar Kaap Doorn (10km)
Vrijdag van Kaap Doorn naar huis (62km)
Maandag 7 mei van Huis naar Hoofddorp (19km) met trein + fiets naar Delft en terug op de fiets via Boskoop (67km)
Woensdag 9 mei met trein + fiets naar Delft en vandaar naar - huis (67km)
Donderdag Huis - Hoofddorp (19km) met de trein naar Driebergen. Vandaar met de fiets naar Kaap Doorn (10km)
Vrijdag van Kaap Doorn naar huis (62km)