Trek
Trek bied zadelklemmen aan voor 7x7 7x9 en 7x10 (die laatste word standaard bij zadelpen geleverd)
Bij het opbouwen van mijn trek emonda paar jaar geleden had ik een fizik zadel, die volgens specs 7x9 was dus die klem heb ik toen netjes gebruikt.
Nu heb ik ruim jaar geleden zadel vervangen voor een Ritchey Superlogic Streem waarbij in de specs staat ;
Size & Rail Shape : Oval 8 x 8.5 mm
Gewoon gemonteerd in de 7x9 klem en geen problemen.
Nu vermoed ik dat er genoeg mensen rondfietsen die een 7x9 zadel in de standaard 7x10 klem gemonteerd hebben.
Maar nu vroeg ik mij toch af hoe exact moet dit kloppen ? (want trek zal dit niet zonder reden aanbieden als opties)
Dat eerste getal is volgens mij de breedte die je zelf bepaald met aandraaien lijkt me (omdat je vanaf zijkant klemt)
Maar waarom noemt trek die dan toch ?
En waarom ik daar nu aan denk, ik ben bezig met de domane en daar heb ik weer zo'n ritchey zadel voor besteld.
Bij het opbouwen van mijn trek emonda paar jaar geleden had ik een fizik zadel, die volgens specs 7x9 was dus die klem heb ik toen netjes gebruikt.
Nu heb ik ruim jaar geleden zadel vervangen voor een Ritchey Superlogic Streem waarbij in de specs staat ;
Size & Rail Shape : Oval 8 x 8.5 mm
Gewoon gemonteerd in de 7x9 klem en geen problemen.
Nu vermoed ik dat er genoeg mensen rondfietsen die een 7x9 zadel in de standaard 7x10 klem gemonteerd hebben.
Maar nu vroeg ik mij toch af hoe exact moet dit kloppen ? (want trek zal dit niet zonder reden aanbieden als opties)
Dat eerste getal is volgens mij de breedte die je zelf bepaald met aandraaien lijkt me (omdat je vanaf zijkant klemt)
Maar waarom noemt trek die dan toch ?
En waarom ik daar nu aan denk, ik ben bezig met de domane en daar heb ik weer zo'n ritchey zadel voor besteld.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16480
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De standaard zadelklem is 7x7, voor ronde rails.
Dan heb je inderdaad 7x9 en 7x10.
Ik heb voor mijn Trek Domane 2020 voor mijn zadel Pro Stealth met carbon zadelrails, na contact met Trek Benelux, de 7x10 klem moeten bestellen.
Itemnummer: W524901
Dan heb je inderdaad 7x9 en 7x10.
Ik heb voor mijn Trek Domane 2020 voor mijn zadel Pro Stealth met carbon zadelrails, na contact met Trek Benelux, de 7x10 klem moeten bestellen.
Itemnummer: W524901
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
De Emonda (en oude type domane) seatmast leveren ze met een 7x10 iig.
Ik heb nu voor 9 euro iig de 7x9 weer besteld, maar vraag me echt af of die ene milimeter nou echt uitmaakt.
En dus dat ik dus een 8x8.5 zadel hebm dus eerste getal past dan ook niet officieel...
Ik heb nu voor 9 euro iig de 7x9 weer besteld, maar vraag me echt af of die ene milimeter nou echt uitmaakt.
En dus dat ik dus een 8x8.5 zadel hebm dus eerste getal past dan ook niet officieel...
Inmiddels bijna alle onderdelen binnen, dus gisteren wat bezigheidstherapie, vooral kabels door stuur trekken was ik wel even mee bezig.
Zit nog te wachten op de di2 batterij houder.
En moet nog een crank hebben, twijfel nog tussen een 6800 of 9000 crank.
Stuurpen komt nog een mooie zwarte op, maar moet nog even goed meten welke maat ik exact nodig heb.
En hoor graag julie mening hoe strak ik de remleiding langs frame moet doen.
Zit nog te wachten op de di2 batterij houder.
En moet nog een crank hebben, twijfel nog tussen een 6800 of 9000 crank.
Stuurpen komt nog een mooie zwarte op, maar moet nog even goed meten welke maat ik exact nodig heb.
En hoor graag julie mening hoe strak ik de remleiding langs frame moet doen.
Laatst gewijzigd door DDX op 20 dec 2020 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je had bij je remleiding naar achter eerst een beschermingsrubbertje om je kabel kunnen doen, om je frame te beschermen tegen kabelrub bij het balhoofd.
Kan nog omdat je de schifter nog niet aangesloten/gemonteerd hebt, maar dan moet je de leiding weer uit het stuur halen...
De lengte van de leiding bij het balhoofd voor de achterrem kun je checken door het stuur maximaal naar rechts te draaien, waar bij de leiding niet de maximale uitslag mag beletten.
Dan is ie lang/kort genoeg, zeker niet te lang maken want zo'n grote lus ziet er niet uit.
Zoals ik nu op je foto's kan zien, zou de lus te groot zijn, maar de leiding zit nog niet aangesloten en kan je nog alle kanten op!
Maar een en ander hangt ook nog af van de lengte van je stuurpen, daar ben je nog niet over uit.
Succes.
Kan nog omdat je de schifter nog niet aangesloten/gemonteerd hebt, maar dan moet je de leiding weer uit het stuur halen...
De lengte van de leiding bij het balhoofd voor de achterrem kun je checken door het stuur maximaal naar rechts te draaien, waar bij de leiding niet de maximale uitslag mag beletten.
Dan is ie lang/kort genoeg, zeker niet te lang maken want zo'n grote lus ziet er niet uit.
Zoals ik nu op je foto's kan zien, zou de lus te groot zijn, maar de leiding zit nog niet aangesloten en kan je nog alle kanten op!
Maar een en ander hangt ook nog af van de lengte van je stuurpen, daar ben je nog niet over uit.
Succes.
De goedkoopste (vervangingsonderdelen) zou ik nemen.
Wat wordt de rest van de afmontage?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Wat voor beschermingsrubbertje denk jij aan dan ?scottpch schreef: ↑20 dec 2020 12:11 Je had bij je remleiding naar achter eerst een beschermingsrubbertje om je kabel kunnen doen, om je frame te beschermen tegen kabelrub bij het balhoofd.
Kan nog omdat je de schifter nog niet aangesloten/gemonteerd hebt, maar dan moet je de leiding weer uit het stuur halen...
[..]
Ik ken ze van jagwire, maar die zijn open en kan je gewoon om kabel doen zonder dat je hem er helemaal overheen hoeft te halen.
Bij stuur loshalen ga ik niet meer doen, ben ik weer minimaal half uur aan het klooien, maar via andere kant/frame is paar seconde werk eventueel.
Lengte kan ik idd nog alle kanten op, moet idd eerst nog lengte stuurpen bepalen, eerst zadel en crank monteren zodat ik zadelhoogte/setback kan meten.
Daarna kan ik meten welke maat stuurpen ik nodig heb. (zit nu 100mm op, wat ik verwacht nodig te hebben)
Mja dat is nu niet echt veel verschil, zeker als bladen gewoon minimaal 50 duizend km mee gaan.
De R8000 crank ziet er naar mijn idee net ff wat minder uit naar mijn mening.
Merdendeel ultegra r8000 onderdelen, shifters,remklauwen,voorderraileur.Wat wordt de rest van de afmontage?
Achterderailleur is een grx, mocht ik wat gravelpaadjes (of kasseien) is clutch wel handig.
Wielset heb ik een ffwd f3d staan (mooie aanbieding met black friday)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Quote: Wat voor beschermingsrubbertje denk jij aan dan ?
Ik ken ze van jagwire, maar die zijn open en kan je gewoon om kabel doen zonder dat je hem er helemaal overheen hoeft te halen.
Bij stuur loshalen ga ik niet meer doen, ben ik weer minimaal half uur aan het klooien, maar via andere kant/frame is paar seconde werk eventueel.
Ook van Jagwire, de Mini Top Tube, zo'n klein bijna rond bolletje die je over de leiding of kabel schuift.
Bij Mantel te krijgen, minimalistisch en beschermend, van rubber.
Ik ken ze van jagwire, maar die zijn open en kan je gewoon om kabel doen zonder dat je hem er helemaal overheen hoeft te halen.
Bij stuur loshalen ga ik niet meer doen, ben ik weer minimaal half uur aan het klooien, maar via andere kant/frame is paar seconde werk eventueel.
Ook van Jagwire, de Mini Top Tube, zo'n klein bijna rond bolletje die je over de leiding of kabel schuift.
Bij Mantel te krijgen, minimalistisch en beschermend, van rubber.
Verwacht je bij deze fiets ook dat je bladen 50 duizend km mee gaan?
In 1 keer het goede kopen is in mijn ogen goedkoper dan eerst voor iets gaan dat je eigenlijk niet wil, en dan later alsnog upgraden. Dus koop wat je wil hebben, niet wat je er eigenlijk max aan uit wil geven.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl