Dit is een Zhongwei R-055, ik heb de 56cm versie.FranX78 schreef:Welk frame is dit? Bij mij R022 ging het heel erg makkelijk.
Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
http://www.farsports.cn/Danny1808 schreef:Mooi van wie zijn de wielen?
60mm met alu rand.
Kies bij je bestelling voor local carrier en dan heb je geen douanekosten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57
Mooie fiets!
Tijd voor een korte review van mijn nieuwe frame, de "R5-lookalike" van Velobuild/Zhongwei, R-055. Toen ik begon met informeren was Chris (de verkoper) nog in dienst van Zhongwei, de producent/reseller van het frame. Al deze chinese frames worden in twee fabrieken gemaakt, alle bedrijfjes die je ziet (Zhongwei, Miraclebikes, Hongfu, Dengfu, etc.) zijn over het algemeen resellers.
Chris sprak bovengemiddeld goed Engels, en dat maakte de communicatie een stuk eenvoudiger. Nog steeds krijg je beperkte info, maar als je weet wat je hebben wilt wordt het al een stuk makkelijker. Na flink wat vertraging (ja, frame is volgende week klaar, oh toch niet, over twee weken...) kwam dan eindelijk het bericht dat mijn 56cm, een van de eerste uit de mal, in de post ging. Kleinere maten waren al even beschikbaar, maar de 56cm was nog nieuw en moest nog getest worden, aldus Chris.
De bestelling: een R-055 56cm frame+fork+headset+bracket, finish UD matte, 2 bottlecages, nog wat klein spul als spacers.
Shipping was snel naar NL, maar toen verscheen de beruchte mededeling op MijnPakket: "verzoek om meer informatie verstuurd naar ontvanger". Oftewel: PostNL gelooft de factuur niet. Of ik even de originele factuur op wilde sturen voor de aangifte bij de douane. Netjes gedaan, en terwijl ik op conferentie in Duitsland was mocht mijn verloofde even €144,54 aftikken bij de postbode voor BTW en inklaringskosten. Totale kosten: ongeveer 650 euro.
Alles netjes verpakt in meters bubblewrap, en na het uitpakken en onderdelen verzamelen was het tijd om te bouwen.
Teleurstelling: ik had de UD Matte versie van het frame besteld, maar afgezien van de zadelpen is alles in black matte afgeleverd. Blijkbaar is dat misgegaan, maar ik heb geen zin om alles weer terug te sturen... Finish is netjes, kwaliteit van de paintjob goed, geen onevenheden, bubbeltjes, etc.
Buildlist:
Ik heb gekozen voor een SRAM Force groep omdat ik het strakker vind rijden dan Ultegra, en het strakke design van SRAM spreekt me meer aan in combinatie met dit frame. De wielen (Flo 30 clinchers) komen van de vorige fiets, evenals het zadel, een Fizik Kurve Chameleon. Ik liep al een tijdje met de wens om tubeless te proberen, en de Flo 30s zijn tubeless ready, dus die conversie was snel gemaakt. Stan's NoTubes conversiekit met yellow tape gebruikt, en Schwalbe One banden. Zo gepiept!
Opbouwen van het frame ging soepel. De afwerking is prima, zeker voor de prijs, maar je merkt wel dat er net even iets minder tijd in is gestopt dan een duur frame van een bekende maker. Zo passen de grommets voor de cable entry points net niet helemaal netjes in het frame, klein beetje speling, en paste de bijgeleverde zadelpenklem (31.8mm) niet vanwege de laklaag.
Cable routing was een beetje vloeken en tieren, maar nadat ik er achter kwam hoe het allemaal liep (zie een post hierboven ergens), was dat ook zo gedaan.
Overall impressie van het orderproces bij Chris:
[*] Snelle communicatie, bovengemiddeld goed vergeleken met andere chinese suppliers
[*] Andere finish geleverd dan afgesproken, niet netjes
[*] Communicatie over bracket slecht
Het frame komt met een bijgeleverd bottom bracket, wat volgens Chris geschikt was voor zowel Shimano/FSA (24mm) en SRAM. Ik had hier al m'n twijfels over, aangezien SRAM aan de NDS tapert naar 22mm. Ik heb het maar gewoon geprobeerd, en tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt. Het past prima, maar omdat het bracket 24mm aan de NDS is, hou je altijd speling wat niet op te lossen is. De bracketbus is BBRight, wat een bijzonder stijf bracket oplevert, maar het is even lastig om een goede conversie naar GXP te vinden.
Het komt er op neer dat je voor GXP twee opties hebt:
[*] PF30 bracket persen en een Enduro/WheelsMfg adapter naar GXP plaatsen. Dit werkt prima blijkbaar, maar kraakt soms
[*] C-bear maakt een keramisch lager van BBRight naar GXP. Deze heb ik inmiddels besteld en wordt de komende week geplaatst. Iets duurder, maar wel "native", geen adapters.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden over het eindproduct. Het frame is stijf zat, stuurt strak, maar is toch behoorlijk comfortabel op slechte wegen. Vibraties worden prima geabsorbeerd. Ik vermoed dat de Tubeless banden en het stuur hier ook een flinke rol in spelen, maar de dunne seatstays doen hun werk prima.
Zodra ik er een wat langere tijd op gereden heb zal ik wat meer rij-eigenschappen proberen op te schrijven. Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, mocht iemand meer detailfoto's willen zien, zal ik nog wat betere plaatjes schieten.
Chris sprak bovengemiddeld goed Engels, en dat maakte de communicatie een stuk eenvoudiger. Nog steeds krijg je beperkte info, maar als je weet wat je hebben wilt wordt het al een stuk makkelijker. Na flink wat vertraging (ja, frame is volgende week klaar, oh toch niet, over twee weken...) kwam dan eindelijk het bericht dat mijn 56cm, een van de eerste uit de mal, in de post ging. Kleinere maten waren al even beschikbaar, maar de 56cm was nog nieuw en moest nog getest worden, aldus Chris.
De bestelling: een R-055 56cm frame+fork+headset+bracket, finish UD matte, 2 bottlecages, nog wat klein spul als spacers.
Shipping was snel naar NL, maar toen verscheen de beruchte mededeling op MijnPakket: "verzoek om meer informatie verstuurd naar ontvanger". Oftewel: PostNL gelooft de factuur niet. Of ik even de originele factuur op wilde sturen voor de aangifte bij de douane. Netjes gedaan, en terwijl ik op conferentie in Duitsland was mocht mijn verloofde even €144,54 aftikken bij de postbode voor BTW en inklaringskosten. Totale kosten: ongeveer 650 euro.
Alles netjes verpakt in meters bubblewrap, en na het uitpakken en onderdelen verzamelen was het tijd om te bouwen.
Teleurstelling: ik had de UD Matte versie van het frame besteld, maar afgezien van de zadelpen is alles in black matte afgeleverd. Blijkbaar is dat misgegaan, maar ik heb geen zin om alles weer terug te sturen... Finish is netjes, kwaliteit van de paintjob goed, geen onevenheden, bubbeltjes, etc.
Buildlist:
Code: Selecteer alles
Item Omschrijving
Frame Zhongwei R-055
Voorwiel Flo 30
Achterwiel Flo 30
Stuur 3T Ergonova Team Stealth
Zadel Fizik Kurve Chameleon
F Derailleur SRAM Force 22
R Derailleur SRAM Force 22 short cage
Cranks SRAM Force 22 50-34
Bracket C-bear BBRight-GXP
Cassette SRAM Force 22
Ketting SRAM Force 22
Shifters SRAM Force 22
Remmen SRAM Force 22
Zadelpen Zhongwei SP-006
Zadelpenklem Chromag nonQR 32mm
Stuurpen Zhongwei SC-002 110mm
Pedalen Shimano Ultegra carbon
Stuurlint SRAM Red
Banden Schwalbe One Tubeless
Ik heb gekozen voor een SRAM Force groep omdat ik het strakker vind rijden dan Ultegra, en het strakke design van SRAM spreekt me meer aan in combinatie met dit frame. De wielen (Flo 30 clinchers) komen van de vorige fiets, evenals het zadel, een Fizik Kurve Chameleon. Ik liep al een tijdje met de wens om tubeless te proberen, en de Flo 30s zijn tubeless ready, dus die conversie was snel gemaakt. Stan's NoTubes conversiekit met yellow tape gebruikt, en Schwalbe One banden. Zo gepiept!
Opbouwen van het frame ging soepel. De afwerking is prima, zeker voor de prijs, maar je merkt wel dat er net even iets minder tijd in is gestopt dan een duur frame van een bekende maker. Zo passen de grommets voor de cable entry points net niet helemaal netjes in het frame, klein beetje speling, en paste de bijgeleverde zadelpenklem (31.8mm) niet vanwege de laklaag.
Cable routing was een beetje vloeken en tieren, maar nadat ik er achter kwam hoe het allemaal liep (zie een post hierboven ergens), was dat ook zo gedaan.
Overall impressie van het orderproces bij Chris:
[*] Snelle communicatie, bovengemiddeld goed vergeleken met andere chinese suppliers
[*] Andere finish geleverd dan afgesproken, niet netjes
[*] Communicatie over bracket slecht
Het frame komt met een bijgeleverd bottom bracket, wat volgens Chris geschikt was voor zowel Shimano/FSA (24mm) en SRAM. Ik had hier al m'n twijfels over, aangezien SRAM aan de NDS tapert naar 22mm. Ik heb het maar gewoon geprobeerd, en tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt. Het past prima, maar omdat het bracket 24mm aan de NDS is, hou je altijd speling wat niet op te lossen is. De bracketbus is BBRight, wat een bijzonder stijf bracket oplevert, maar het is even lastig om een goede conversie naar GXP te vinden.
Het komt er op neer dat je voor GXP twee opties hebt:
[*] PF30 bracket persen en een Enduro/WheelsMfg adapter naar GXP plaatsen. Dit werkt prima blijkbaar, maar kraakt soms
[*] C-bear maakt een keramisch lager van BBRight naar GXP. Deze heb ik inmiddels besteld en wordt de komende week geplaatst. Iets duurder, maar wel "native", geen adapters.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden over het eindproduct. Het frame is stijf zat, stuurt strak, maar is toch behoorlijk comfortabel op slechte wegen. Vibraties worden prima geabsorbeerd. Ik vermoed dat de Tubeless banden en het stuur hier ook een flinke rol in spelen, maar de dunne seatstays doen hun werk prima.
Zodra ik er een wat langere tijd op gereden heb zal ik wat meer rij-eigenschappen proberen op te schrijven. Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, mocht iemand meer detailfoto's willen zien, zal ik nog wat betere plaatjes schieten.
Mooie fiets. Kun je dat frame niet gewoon met BSA bestellen? Blijft het toch het meest ideaal IMHO.
Thanks. Helaas, het bracket is BBRight, wat flink breder is dan BSA of BB30. Meestal kun je kiezen tussen BB30 en BSA, omdat dat geen nieuwe mal vereist voor de twee versies. Dit ding wordt alleen met BBRight gemaakt. Anders was ik inderdaad gewoon voor BSA gegaan, veel makkelijker, en betrouwbaar.