Pagina 302 van 1870

Re: Canyon topic

Geplaatst: 05 okt 2011 11:02
door perrush
perrush schreef:... maar toch vraag ik me af welke voordelen een aeroad bvb me zouden kunnen brengen. ...

...
- zou het aerodynamisch voordeel wat geclaimd wordt 'voelbaar' zijn. (let wel, de snelheden in koers zitten dikwijls rond de 50)
...
het antwoord op mijn vraag gedeeltelijk gevonden. In Tour 02/11 werd een test gedaan met 7 'aerofietsen'. De Aeroad kwam er niet fantastisch uit op aerodynamisch vlak, maar toch was er wel een verschil. Hier enkele waarden bij 45 km/u

Cannondale Supersix (als referentie ?) : 358 W
Canyon Aeroad : 348 W
Cervelo S3 : 338 W
Felt AR0 : 336 W

Dus de geclaimde 20W voor een aeroframe schijnt wel te kloppen. Alleen geldt dit niet voor de Aeroad. Wel was de Aeroad de stijfste uit de testen, toch ook niet onbelangrijk. Alleen wel jammer dat ze niet meer referentie kaders genomen hebben. Zou heel interessant zijn om te weten welk waarden een niet-aero frame van hetzelfde merk zou hebben (zeg maar Canyon Ultimate Al of Felt F1 bvb).

----

toch nog een, niet onbelangrijke, aanvulling. De waarden hierboven zijn imho gemiddelden over de verschillende hoeken waarvoor de luchtweerstand gemeten is. De goede aero frames maken vooral het verschil wanneer de wind schuin komt, meer dan 10° zijwind.

In een windtunnel is 10° of zelfs 20° zijwind wel te simuleren. Maar wanneer je met 45km/u fietst, zal de meeste wind toch redelijk van voor komen. Dan moet er al flink wat zijwind staan om de grootste druk nog langszij te krijgen.

wanneer we dan naar de waarden van 0° (kopwind) en 5° kijken, dan zien we dat de aero frames het eigenlijk niet echt beter doen. De Cannondale six heeft dan bvb een weerstand van 0.312 cwA terwijl een aeroad rond de 0.317 zit. De felt heeft 0.310, cervelo s3 is 0.322 ! (een afbeelding zou duidelijker zijn, maar gezien copyright weet ik niet goed of dit wel kan)

Kunnen we hieruit concluderen dat de cannondale, en andere 'normale' frames (?), nog niet zo slecht zijn wanneer er weinig zijwind staat.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 05 okt 2011 11:17
door Mr_T
canyon81 schreef:Wat betreft de maat: ik heb ook een binnenbeenlengte van 88 cm, maar ik ben 1.89m, ik pas goed op een 60 cm. Ik heb die langere bovenbuis echt nodig, die paar cm zitbuislengteverschil is makkelijker op te vangen.
Ik wil ook een Canyon kopen. Nu lees ik in dit topic dat volgens sommigen de calculator te grote maten geeft.

Maar jij spreekt dat dus tegen?

Re: Canyon topic

Geplaatst: 05 okt 2011 12:02
door perrush
Mr_T schreef:
canyon81 schreef:Wat betreft de maat: ik heb ook een binnenbeenlengte van 88 cm, maar ik ben 1.89m, ik pas goed op een 60 cm. Ik heb die langere bovenbuis echt nodig, die paar cm zitbuislengteverschil is makkelijker op te vangen.
Ik wil ook een Canyon kopen. Nu lees ik in dit topic dat volgens sommigen de calculator te grote maten geeft.

Maar jij spreekt dat dus tegen?
zegt ie niet. Hangt gewoon af hoe lang je bovenlijf is tov van je BBL. Daar houdt de canyon calculator blijkbaar geen rekening mee. Als je een kort bovenlijf hebt tov van je BBL geeft hij een te grote maat. Wel idioot dat ze die calculator niet goed maken.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 05 okt 2011 12:04
door bepe
Mr_T schreef:
Ik wil ook een Canyon kopen. Nu lees ik in dit topic dat volgens sommigen de calculator te grote maten geeft.

Maar jij spreekt dat dus tegen?
Je kunt beter concluderen dat de calculator alleen kijkt naar de binnenbeenlengte. Als iemand van 1.89 met een binnenbeenlengte van 88.5 hetzelfde maatadvies krijgt als iemand van 1.78 en dezelfde bb lengte van 88. dan is dat mijn conclusie. De lengte van de bovenbuis is echter een minstens zo belangrijke maatstaf.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 05 okt 2011 17:05
door dubois
Dat probleem heb ik ook een bbl van 88,5 bij 1.83. hij gaf aan een 58 maar bij een meting kwam naar voren dat ik 2 cm korter moest zitten dus een 54 of 56 frame.
Mocht iemand een 58 frame willen hij staat te koop!

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 16:29
door perrush
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Ultimate CF en de Ultimate CF SLX ??

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 16:43
door jari
Slx zou (10%??) stijver en lichter moeten zijn, vertelde ze mij in het testcenter.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 18:40
door fizik
Ik zie in de nieuwe fiets dat de Ultimate Al Di2 2300 euro gaat kosten. Wat denken jullie; de moeite waard?

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 18:52
door spook
Wat kost de huidige met de "gewone" ultegra?

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 19:18
door fizik
1600, nu in de aanbieding voor 1400

Re: Canyon topic

Geplaatst: 06 okt 2011 20:06
door frank8610
Vergeet niet dat de AL ook een vernieuwd frame heeft, dat zal ook meespelen in de +700. Ik twijfel alleen nog even of de Ultegra Di2 wel helemaal tot z'n recht komt op de AL.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 07 okt 2011 07:33
door _pfw_
frank8610 schreef:Vergeet niet dat de AL ook een vernieuwd frame heeft, dat zal ook meespelen in de +700. Ik twijfel alleen nog even of de Ultegra Di2 wel helemaal tot z'n recht komt op de AL.
Waarom zou ie niet tot z'n recht komen? Van het framemateriaal gaat het toch niet minder schakelen...