Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

rikkert
Forum-lid

rikkert 20 jul 2017 22:12

Mijn knutselstukje maar eens posten, het was al een tijdje stil hier.

Fiets was nogal mishandeld, rijdt nu weer prima. Voor erbij ben ik er blij mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Sjurk
Forum-lid

Sjurk 24 jul 2017 01:18

Inderdaad veel te stil :-) Zal mijn TT-er ook eens plaatsen:

Afbeelding

Fiets gekocht begin 2016 als los frame van een Sensa Dura Comp (voor een prikkie in een winkel), wel garantie van Sensa, al is het officiëel een ADK AFKM-17 open mold frame. Afmontage is tussentijds wat gewijzigd en inmiddels is het fietsje voorzien van:
- Dura Ace 11speed shifters
- Dura Ace remhendels
- 3T Funda voorvork
- 105 remmen rondom
- Ultegra derailleurs rondom
- Powertap C1 53-39 powermeter (in kettingbladen)
- Rotor 3D crankstel + rotor BB
- Pro stuurpen en basebar
- 3T risers + steunen met bontrager aerobars
- Pro Aerofuel zadel
- Tacx aero bidon (wat stiekem gewoon een rebranded Elite is)
- FFWD F6R DT240 wielset, bij tijdritten zit er een FFWD Disc achterin

Een allegaartje dus, maar al met al een hele fijne fiets. Wat begon als een goedkope tijdritfiets (rondom 105 en vision wielset) is inmiddels wat beter afgemonteerd en een stukkie sneller geworden. De draftbox is zelfbouw, nadat een 3d-geprint exemplaar het niet hield is dit een exemplaar van 0,5mm mdf en balsa.

rikkert
Forum-lid

rikkert 24 jul 2017 07:53

Mooi. beetje donkere foto. Kun je een fotootje van je draftbox plaatsen. Ben wel benieuwd hoe je dat gefikst hebt en bevestigd.

Sjurk
Forum-lid

Sjurk 25 jul 2017 00:48

Krijg je een beetje met al het zwart op de fiets, zal binnenkort nog eens een foto schieten.

De draftbox:
Afbeelding

De zijkanten zijn modelbouw MDF van 0,5mm, voor- en achterkanten Balsa en de bodem is berkentriplex van 2mm. De bodem heeft een lichte druppelvorm die - samen met de voor- en achterkant - zorgt dat het mdf in model blijft. Het geheel is hierna voorzien van een laagje epoxy en afgemaakt met zwarte autolak.

Onderop zit een 'houder' van plastic (3d-geprint) waar een plaatje alu in past. Dit plaatje is gebogen, voorzien van een gat en zit vast op de achterrem. Samen met een stukje klittenband zit de box hiermee aan het frame vast.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sjurk op 27 jul 2017 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.

rikkert
Forum-lid

rikkert 25 jul 2017 07:51

Fraai hoor.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 25 jul 2017 10:32

Knap gemaakt. :like:

Veel plezier met tijdrijden.

Sjurk
Forum-lid

Sjurk 30 jul 2017 23:38

De beloofde betere foto:
Afbeelding

Vrijdag onderuit gegaan, nippel van het voorwiel begaf het en vloog er definitief af bij een scherp bochtje toen ik thuis kwam. Daardoor ging de spaak los, vloog het voorwiel in de slag waardoor het geheel finaal vastliep in de voorrem. Gevolg: met 10km/h ging ik over het voorwiel heen.

Schade: tientje kwijt voor een nieuwe nippel en stellen en een tiental blauwe plekken :-P

Cyclar
Forum-lid

Cyclar 11 aug 2017 14:56

Ik wil volgend jaar een triathlonfiets kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik gebruik nu een Canyon Aeroad CF SLX 8.0 met DL opzetstuur en omgedraaide zadelkop (was maar een halve centimeter meer voorwaarts). En daar kan ik voorlopig nog wel even mee verder, maar voor de hele triathlon wil ik wel een echte triathlonfiets kopen.

Sjurk
Forum-lid

Sjurk 13 aug 2017 12:41

Veel is afhankelijk van je budget en je wensen. Gaat het om comfort, snelheid of iets anders (bijv. gebruiksgemak door positie van bidons / drinksysteem) ?

Voor wat betreft snelheid, ik weet niet of je heel veel gaat winnen met een echte triathlonfiets. Het grootste verschil dat ik merk op mijn TT-fiets is dat het frame veel aerodynamischer is, maar mijn 'normale' racefiets is dan ook een Trek Domane die alles behalve aerodynamisch (afgesteld) is. Jij hebt al een aerodynamische fiets, met opzetstuur waardoor fiets en positie al behoorlijk in orde zijn.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 13 aug 2017 14:40

De winst van een triathlon fiets zit hem in het hardlopen na het fietsen. Je kunt dan veel makkelijker hardlopen.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 13 aug 2017 14:42

Waar ligt dat dan aan? Je doet op beide fietsen toch even goed je best veronderstel ik?

Sjurk
Forum-lid

Sjurk 13 aug 2017 15:03

Ik ben alles behalve een expert op triathlongebied, maar ik weet wel dat de regels voor de frames anders zijn en bijvoorbeeld het zadel (veel) verder naar voren mag staan. Ik kan mij voorstellen dat de Tri-positie minder belastend is de TT-positie.

De verschillen tussen een TT- en een Tri-fiets zijn echter beperkt en volgens mij moet een vergelijkbare zit/ligpositie zeker in te stellen zijn.

Plaats reactie