Schuurmachine geeft dan wel weer bloedend tandvlees, voor mij toch maar een (elektrische) tandenborstel
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
p
Niet allemaal is luiheid Pino. Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren.pino schreef: ↑18 sep 2022 16:17De oorspronkelijke vraag was: SiO2 schreef:senior schreef: ↑18 sep 2022 16:07 @Ramon73 & Pino: overal zijn wel mensen te vinden waarover gekankerd kan worden. Om daar hele groepen aan op te hangen gaat mij veel te ver. Er zullen vast ook wel verjaardagen zijn waar gesproken wordt over slachtoffers van strava-coureurs. En dat is niet bedoeld om jullie persoonlijke ervaring te bagatelliseren. Wat e-bikes aangaat: Rubrik geeft eigenlijk aan wat ik er ook van denk. Als mensen het kunnen betalen moeten ze het vooral doen. Rijden ze in ieder geval geen auto (zo'n ding komt nog heel wat harder aan bij een aanrijding )
Waarom rijden mensen op een E-MTB? Wat is er leuk aan om daarmee een MTB-route te rijden?
Mijn antwoord: luiheid De Nederlandse parcoursen zijn er niet voor gemaakt, ze rijden met een andere snelheid dan de meeste andere gebruikers waardoor meer conflictsituaties ontstaan en ze de routes naar de filistijnen helpen (remknippen o.m.). Dat doen ze omdat het " makkelijker" is. Voordeel is dat ze die route op 20km ook kunnen gaan rijden zonder de auto te pakken.
Ik wens ze allemaal een accu in het verkeerde dal toe.
Mijn zwager heeft sinds kort een e-MTB. Na jaren wielrennen (sinds 16e, is nu 55) en cx, het mtb virus gekregen, en doet dit al een aantal jaren met plezier. Echter sinds 2 jaar in de lappenmand. Bij hoge inspanning gaat ineens het licht uit. Op het vlakke en iets minder steile klimmetjes geen probleem, maar zodra hij kort heel diep moet gaan krijgt hij geen lucht meer. Voor die gevallen is een e-MTB perfect. Kan gewoon met zn maten het bos in, lekker raggen, en als het te steil is, motor erbij en door.
3x goud in de Marmotte en zover ik weet zowat alle grote GF's in Europa wel gereden. Door de e-mtb hoeft hij zn hobby niet op te geven en blijft hij toch fit.
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat zowat elke scholier tegenwoordig een ebike heeft om 5km naar school te fietsen, en 5km naar het werk kan blijkbaar ook al niet meer zonder ondersteuning...
Voor de ouderen onder ons is een ebike ook echt een top ding, echter zou die wat mij betreft echt wel op max 15 of 20kmh begrens mogen zijn. Mijn ouders van net geen 70 hebben echt de reactie snelheid niet meer om echt harder dan 20 te rijden met een fiets. Laat staan als ze dan ook nog met een groepje gezellig onder elkaar aan het keuvelen zijn. Gelukkig zijn ze zelf verstandig genoeg om uit zichzelf niet veel harder dan 15kmh te fietsen. Gaat de accu ook langer mee
@Derxx: gelukkig zijn zelfs "de ouderen" niet allemaal hetzelfde. Ik heb met 67 jaar echt nog voldoende reactie snelheid om beduidend harder te fietsen dan 20 km/u, zonder elektriek. Afdalen durf ik ook nog best.
Manlief, boven de 70 fietst nog beduidend harder en meer. Niks max. 20.
Manlief, boven de 70 fietst nog beduidend harder en meer. Niks max. 20.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Precies, wij hadden ook een man op de club, uitzonderlijk misschien met met 76 jaar reed ie nog rondjes mee a 34 gemiddeld.
En nog achterin ook om een beetje afstand en overzicht te hebben.
Tuurlijk is een ebike voor het gemak. Maar het is ook te kort door de bocht om daar alles op af te schuiven.
Stel dat ik op een km of 15 zou werken zou ik het overwegen. Op een gewone fiets zweet ik zoveel daar heb ik echt geen zin in naar het werk.
Dan moet er ook nog een tas mee met kleding, docuhen etc. Dan kost het gewoon teveel tijd.
Als die mensen nu op de ebike gaan is het toch juist een winst!
De andere kant is dat ik wel echt tegen ebikes ben op MTB routes. De snelheidsverschillen zijn veel te groot zowel in het voordeel als in het nadeel van de ebike.
Zo,n ebiker kom je soms echt 20 keer per ronde tegen, dan wordt ik het echt wel zat.
En nog achterin ook om een beetje afstand en overzicht te hebben.
Tuurlijk is een ebike voor het gemak. Maar het is ook te kort door de bocht om daar alles op af te schuiven.
Stel dat ik op een km of 15 zou werken zou ik het overwegen. Op een gewone fiets zweet ik zoveel daar heb ik echt geen zin in naar het werk.
Dan moet er ook nog een tas mee met kleding, docuhen etc. Dan kost het gewoon teveel tijd.
Als die mensen nu op de ebike gaan is het toch juist een winst!
De andere kant is dat ik wel echt tegen ebikes ben op MTB routes. De snelheidsverschillen zijn veel te groot zowel in het voordeel als in het nadeel van de ebike.
Zo,n ebiker kom je soms echt 20 keer per ronde tegen, dan wordt ik het echt wel zat.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40490
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Prijs je daar gelukkig mee, meen ik serieus!!Jans schreef: ↑20 sep 2022 10:27 @Derxx: gelukkig zijn zelfs "de ouderen" niet allemaal hetzelfde. Ik heb met 67 jaar echt nog voldoende reactie snelheid om beduidend harder te fietsen dan 20 km/u, zonder elektriek. Afdalen durf ik ook nog best.
Manlief, boven de 70 fietst nog beduidend harder en meer. Niks max. 20.
Helaas zijn er heel veel 65+ers die dat niet zo kunnen stellen. Mensen die zelfstandig niet meer 20km/u kunnen fietsen zouden dat met een ebike ook gewoon niet moeten doen.
Less is bore
Ineens ben ik in mijn hoofd in de Belgische Ardennen.
Daar is de regel dat je net zo snel omlaag gaat als je ook omhoog kunt.
Voor ebikes vertaal ik dat naar dat je ondersteund net zo hard gaat als dat je ook zelf zonder ondersteuning zou fietsen.
Daar is de regel dat je net zo snel omlaag gaat als je ook omhoog kunt.
Voor ebikes vertaal ik dat naar dat je ondersteund net zo hard gaat als dat je ook zelf zonder ondersteuning zou fietsen.
Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.
Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.
Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.
Voor die jeugd kan ik het nog wel begrijpen. Je wil niet elke dag nat bezweet op school aankomen, en ook nog eens een uur moeten fietsen. Alhoewel toen ik op de middelbare school zat, we een groep van 5-6 jongens en meiden hadden die zo'n 12km enkele reis moesten fietsen om op school te komen, in weer en wind. Mja, als er toen ebikes geweest waren, hadden ze die ook vast gehad tov een normale fiets. Ik had mazzel en hoefde maar 3.5km (oftewel 15min op ons gemakje).Sulla schreef: ↑21 sep 2022 00:17Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.
Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.
Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.
Ik kom uit die regio en 25 jaar geleden waren er ook geen middelbare scholen in kleinere plaatsen en dorpen.Sulla schreef: ↑21 sep 2022 00:17Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.
Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.
Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.
Fietste dagelijks 12 km enkele reis naar Hoorn, andere alternatieven waren ook >10km