Pagina 310 van 312
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 19:42
door thestudent
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Heb je die twee weer zien sprinten vandaag. Makkelijk tot in de 35p/u bergop. Gewicht scheelt als je t uitrekend echt weinig.
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 19:57
door jakkel
thestudent schreef: ↑08 mar 2023 19:42
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Heb je die twee weer zien sprinten vandaag. Makkelijk tot in de 35p/u bergop. Gewicht scheelt als je t uitrekend echt weinig.
Dan verschillen we daar van mening. Eneuh, een sprint na een beklimming is maar een heel kleine fractie van de totale beklimming.
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 20:13
door RobdV1986
Neil schreef: ↑08 mar 2023 19:32
galileo2 schreef: ↑08 mar 2023 18:20
Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Tom is in 2003 bij Quickstep terecht gekomen en heeft daar de eerste 4 seizoenen op een Time gereden. Sindsdien op $p€cializ€d
Ze reden in 2010 en 2011 nog op Merckx'en.
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 21:57
door daniel1975
galileo2 schreef: ↑08 mar 2023 18:20
Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Mapei had voldoende compenserende voorwaarden tot hun beschikking
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 22:00
door galileo2
RobdV1986 schreef: ↑08 mar 2023 20:13
Neil schreef: ↑08 mar 2023 19:32
galileo2 schreef: ↑08 mar 2023 18:20
Ik dacht dat Mapei vroeger op Colnago heeft gereden. Heeft Boonen op Colnago gefietst in zijn beginjaren?
Tom is in 2003 bij Quickstep terecht gekomen en heeft daar de eerste 4 seizoenen op een Time gereden. Sindsdien op $p€cializ€d
Ze reden in 2010 en 2011 nog op Merckx'en.
Dus hij heeft niet zelf op een Colnago gekoerst.
Re: Colnago
Geplaatst: 08 mar 2023 23:26
door c.zaballa
Als er al wezenlijke verschillen zijn, denk ik dat die met name tot uiting komen in het tijdritmateriaal.
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 09:07
door HarryuitHilversum
Ik vond de reactie van Colnago echt amateuristisch. Wrijven in een vlek.
Het niveau van de afdeling marketing en communicatie ligt dus keurig in lijn met die van hun R&D.
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 09:14
door Kornuit
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 09:42
door Lcsmet
NuitKor schreef: ↑09 mar 2023 09:14
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Is er echt iemand die denkt dat Gaudu gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm wel had gewonnen?
Is er echt iemand die denkt dat Pogacar gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm niet had gewonnen?
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 10:05
door Kornuit
Lcsmet schreef: ↑09 mar 2023 09:42
NuitKor schreef: ↑09 mar 2023 09:14
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Is er echt iemand die denkt dat Gaudu gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm wel had gewonnen?
Is er echt iemand die denkt dat Pogacar gisteren op een andere topfiets met andere kledij en een andere helm niet had gewonnen?
Nee want de verschillen qua kleding, postuur etc zijn minimaal. Maar Jakkel gaf aan dat bergop aero heel weinig voordeel geeft. Voor ons stervelingen die met 14kmh omhoog rijden wel, maar bij de profs zit het vaker dichter tegen de 30 dan tegen de 20km/h aan en dan speelt aero toch echt wel meer een rol dan je denkt.
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 10:18
door jakkel
NuitKor schreef: ↑09 mar 2023 09:14
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Dat het iets uitmaakt, oké. Dat het veel uitmaakt, no way, zelfs niet bij profs die tegen 20/25 per uur naar boven rijden. Maar ja, aero moet je nu hebben, over gewicht wordt tegenwoordig haast niet meer gesproken. Goed gezien van de marketingjongens, want nu wilt iedereen uiteraard een aerofiets. Ik weet alvast wat er mee gaat naar de bergen. M'n good old 'non-aero' SS EVO van 6,9 kg met hoekig lage Fulcrum racing zero's ipv van m'n aero geval van 7,9 kg. Maar iedereen doet maar hoor.
Re: Colnago
Geplaatst: 09 mar 2023 10:28
door Kornuit
jakkel schreef: ↑09 mar 2023 10:18
NuitKor schreef: ↑09 mar 2023 09:14
jakkel schreef: ↑08 mar 2023 18:43
Bergop biedt dat aero gedoe echter heel weinig voordeel, gewicht des te meer.
Het zal je verbazen hoeveel aero nog uitmaakt met de snelheden waarmee de profs omhoog rijden. Alhoewel het grootste gedeelte daarvan beinvloed wordt door de kleding, helm en lichaam.
Dat het iets uitmaakt, oké. Dat het veel uitmaakt, no way, zelfs niet bij profs die tegen 20/25 per uur naar boven rijden. Maar ja, aero moet je nu hebben, over gewicht wordt tegenwoordig haast niet meer gesproken. Goed gezien van de marketingjongens, want nu wilt iedereen uiteraard een aerofiets. Ik weet alvast wat er mee gaat naar de bergen. M'n good old 'non-aero' SS EVO van 6,9 kg met hoekig lage Fulcrum racing zero's ipv van m'n aero geval van 7,9 kg. Maar iedereen doet maar hoor.
Ik rij zelf ook met een Canyon Ultimate CF SLX met velgremmen in de bergen (heb ook geen schijven of aero fiets) en laat mij niet verleiden door de marketingboys, maar aero maakt wel degelijk uit. Maar zoals ik zei het grootste deel komt vanuit helm, kleding en houding op de fiets. De fiets zelf is maar een heel klein onderdeel en idd bergop is dat nog minder voordeel dan bij 40+ kmh.