Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

paulb25
Forum-lid

paulb25 30 jun 2011 10:29

Gezien ik zaterdag eigenlijk weer wil gaan fietsen met mijn setje tubewielen wil ik graag weten of bij een eerder voorgelijmde band en velgcombi het perse nodig is om 24 uur tussen de stappen te wachten. Of volstaat het in principe om de band en tube te kitten en te monteren en dan 24 uur te laten drogen? De kit op de velg en de band is gewoon netjes en zal deze alleen licht opruwen.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 30 jun 2011 12:19

kxlight schreef:
fdegrove schreef:Hoi,
Ja, Schwalbe Montello aanvaardt een standarrd verlenger.
Ciao, ;)
Dank voor je antwoord. Dan ga ik er ééntje bestellen. Voor 19 euro kan ik daar geen buil aan vallen, neem ik aan.
(Reserve-)Montello is binnen, verlenger gemonteerd. Tube gaat soepel om de velg. Mastik erop gedaan. Ben nu helemaal klaar voor testrit op nieuwe tubewielen met veloflexen carbon. Zal mij benieuwen.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 01 jul 2011 01:31

Hoi,
paulb25 schreef:Gezien ik zaterdag eigenlijk weer wil gaan fietsen met mijn setje tubewielen wil ik graag weten of bij een eerder voorgelijmde band en velgcombi het perse nodig is om 24 uur tussen de stappen te wachten. Of volstaat het in principe om de band en tube te kitten en te monteren en dan 24 uur te laten drogen? De kit op de velg en de band is gewoon netjes en zal deze alleen licht opruwen.
Neen, je hoeft echt geen 24 uren te wachten in dit geval. Volg gewoon de instructies van je lijmfabrikant en enjoy the ride.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

paulb25
Forum-lid

paulb25 01 jul 2011 09:52

Ik heb de gok gisteren gewaagd en nu bijna 24 uur later ziet het er goed uit. De band is volgens mij goed gelijmd en gecentreerd. Ik kan geen hoogteslagen terug vinden. AL met al is het hele tube plak verhaal me ontzettend meegevallen. Gewoon zorgen dat je goed voorbereid bent en je vooral niet te druk maken. Je hebt redelijk wat tijd om de band recht op de velg te leggen.

jiminez
Forum-lid

jiminez 01 jul 2011 17:19

Hier hetzelfde.
Vorig weekend na lang twijfelen (wielen hingen al sinds de winter id garage :) eens wat tijd in gestoken en is me ook goed meegevallen. Is echt geen rocket science, met beetje basis-handigheid is het heel goed te doen, ook het centreren. Tube-rijden is me ook helemaal meegevallen. Ik stond wat sceptisch tov de lyrische verhalen van de tubefans maar ik geef ze helemaal gelijk. Wat een verschil!
Een liefhebber erbij dus, hoop dat ik dat blijf als ik een aantal keer lek gereden ben...(al zijn ook daarvoor weer een heel aantal goede tips terug te vinden in dit topic).
Allessinds bedankt aan iedereen die zijn kennis & kunde hier deelt! Hier zonder zou ik er nooit aan begonnen zijn.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 02 jul 2011 00:19

Hoi,

Da's echt leuk om horen .
Mochten er nog enkele anti -tube demonen waren dan melden jullie het maar. :D

Van gentleman to gentlemen, ;)

evertdehandsch
Forum-lid

evertdehandsch 03 jul 2011 11:26

Het enige probleem waar ik nu, weeral, op stuit bij het lijmen van m'n nieuwe tube is een hoogteslag in m'n wiel door het gewicht van het ventiel + ventielverlenger...

Ligt het aan de tube(Continental Sprinter), of aan m'n wielen(Corima Aero). Op de wielen zelf zit geen hoogteslag zonder de tube.
Mij lijkt het dat de slag in het wiel wordt veroorzaakt door de middelpuntvliedende kracht van de ventielverlenger.
Nulla tenaci invia est via!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jul 2011 22:41

Je krijgt geen hoogte slag door de gewichtsverdeling. Probleeem is de tube strak genoeg lijmen rond het ventiel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 03 jul 2011 23:41

Hoi,
evertdehandsch schreef:Het enige probleem waar ik nu, weeral, op stuit bij het lijmen van m'n nieuwe tube is een hoogteslag in m'n wiel door het gewicht van het ventiel + ventielverlenger...

Ligt het aan de tube(Continental Sprinter), of aan m'n wielen(Corima Aero). Op de wielen zelf zit geen hoogteslag zonder de tube.
Mij lijkt het dat de slag in het wiel wordt veroorzaakt door de middelpuntvliedende kracht van de ventielverlenger.
Wat jij bedoelt is een dynamische onbalans die wordt veroorzaakt door het ventiel + verlenger. Een hoogteslag is als er een een uitstulping voorkomt door fout verlijmen van de tube of een fout opgebouwd wiel.
Als je zo'n wiel in een centreerstand monteert dan gaat dat wiel slepen op een of meerdere plaaatsen tegen je referentien punt aan de loopvlakzijde.

Niet veel wielen zijn correct gebalanceerd (omdat men foutief meent dat dit niet belangrijk is), en tubes zijn dat hoedanook nooit.
Gebruik een zo licht mogelijke verlenger. De betere zijn de alu Tufos (en wat er ondere andere merken wordt verpatst maar eigenlijk Tufo fabrikaat is), draai die gewoon handvast aan. Geen teflontape en andere toestanden nodig, ze gaan pas lekken als je ze te hard aandraait..

Kan je overweg met een verwijderbare Topeak, des te beter maar mijns inziens is dit enkel mooi in theorie.

Overigens ga je bij het gros van de wielen altijd een dynamische onbalans ervaren. Zelfs bij de Campa Bora die daar toch wel wat tegenmaatregelen voor heeft "by design" zeg maar.

De oude Eurus, anno 2005 is wel een perfect gebalanceerd wiel omdat het gewicht aan de peripherie netjes het gewicht van het het ventiel + verlenger ondervangt. Dat kan omdat de velg net niet te licht is....

Elk voordeel heb zijn nadeel... :mrgreen:

Persoonlijk vind ik dit wel een belangrijk aspect omdat het de rust en handelbaarheid van je fiets beinvloedt. Anderen voelen niks en die hossen gewoon verder.......

Heb je trouwens al eens de spaakspanning op je Aero's laten nalopen door een bekwaam fietsenmaker? Af fabriek laat dit wel eens te wensen over.
In alle bescheidenheid denk ik dat mede forumlid Ilko met de best gespaakte Corimas rondrijdt in heel Nederland.

Ciao, ;)

evertdehandsch
Forum-lid

evertdehandsch 06 jul 2011 21:41

Ik verwoorde het ook een deel verkeerd... Echt een hoogteslag is het niet, meer die onbalans waar Fdegrove het over heeft. Op trage snelheid geen probleem, maar bij 45+km/h is het ronduit storend. In een afdaling zelfs lastig denk'k! En hij heeft het bij het rechte eind dat de een het normaal vind, en een ander het een belangrijk punt vind. Ik ben bij die laatste.

Ik gebruik de verlengers van Vittoria, kwalitatief goed, maar qua gewicht geen idee hoe ze scoren ten opzichte van die Tufo's. Eens op zoek gaan naar beide gewichten.
Verwijderbare ventielverlengers heb ik het niet voor. Zoals je zegt, het ziet er goed uit maar het lijkt me geen goed systeem.

Spaakspanning heb ik, nog, geen tijd gehad. Dringend eens naar kijken!
Nulla tenaci invia est via!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 07 jul 2011 00:26

Hoi,

De oudere Vittoria verlengers (niet de nieuwe rooodkleurige) zijn uit messing vervaardigd en een stuk zwaarder dan de gelijkaardige alu Tufos.
Bij de oudere Aero heb je ook nog de mogelijkheid om aan de NDS zijde de spaken te vervangen door CX-Rays wat best wel wat grammen spaart en als je dit allemaal op de corrrecte spanning brengt herken je de wielen gewoon niet meer.
Die worden zeer reactief, rustig en best wel snel.

Het is pijnlijk dat ik het moet zeggen maar bij Corima laten ze soms 40% van het potentieel onbenut en da's wel zo jammer. :(

Ciao, ;)

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 18 nov 2011 19:00

Een tube die twee jaar ongebruikt om een wiel heeft gelegen is die nog goed (na herplakken)? Ze zien er nog als nieuw uit maar weet niet of ze ook nog zo rijden.

Plaats reactie