Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 08 jul 2010 22:36

[quote="SLC-SL"]@ rbr
Ik begrijp je standpunt en deel 'm ook gedeeltelijk.
Maar net als met alle dingen is niet iedereen gelijk getalenteerd.

Veel zaken moeten we tooch leren

Als je een boerenkar voor je ziet (hoort) rijden denkt de een "hé oppassen misschien ligt er modder op de weg", en een ander denkt "Tsonge wat een lawaai maakt dat ding" enz.

Wie zal eerder onderuit gaan ?

[/quote]
Laat ik je een persoonlijke ervaring vertellen:

Meer dan 20 jaar geleden stond ik met een jeugdvriend in een discotheek in Renesse. Beide fantaseerden we over de toekomst en genoten van een week aan zee in een fantastische ambiance.

In de jaren die volgden verloren we elkaar uit het oog (persoonlijke omstandigheden) en kwamen elkaar 10 jaar later weer tegen tijdens een zaalvoetbalwedstrijd. Veel lol, pilsje achteraf en afgesproken om samen met onze vrouwen (ik kon zijn vriendin niet) weer eens af te spreken.

Het is er niet meer van gekomen. Een week later werd hij op weg naar zijn werk (op de fiets) van achteren aangereden door een automobilist. Hij raakte in coma waar hij met het verstand van een kind van 4 weer uit ontwaakte.

Kon hij hier op anticiperen? Hij had geen schijn van kans. Zijn toekomst was er ineens niet meer. Hij herkende zijn eigen hond niet eens meer........ Vaak hoor ik op de radio muziek uit die tijd en ik kan het niet helpen dat mijn gedachten weer naar die tijd in Renesse teruggaan. Het is voor mij iedere keer weer een reality check.

Deze zomer heb ik AD6 gedaan. Ook daar heb ik gezien dat gezondheid niet iets vanzelfsprekends is. Je hebt in mijn ogen de morele verplichting naar jezelf, gezin (kinderen!) en iedereen die er niet om vroeg om ziek te worden, om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen, inclusief persoonlijke beschermingsmaatregelen.

Ook als je helderziend bent en weet of de tractor voor je af gaat slaan of niet..... Je zult niet de eerste zijn die zit te kijken of de modder de weg raakt en zijn medefietser niet verstaat die roept dat de tractor af gaat slaan.....
Twitter: @rbruijns

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 08 jul 2010 23:55

Inderdaad erg tragisch en ik wens een ieder die met zoiets te maken krijgt veel sterkte toe.

Sommige dingen heb je inderdaad niet in de hand.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 09 jul 2010 15:14

Deze kwam ik tegen in de online shop van Mellow Johnny, wel toepasselijk hier:

[img=http://shop.mellowjohnnys.com/v/vspfile ... Fool-2.jpg]
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jul 2010 15:18

YEAH!!!!!!!

B.A. Baracus,............ mijn cult held!!
Live fast; die young. mijn blog

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 09 jul 2010 17:10

[quote="rene1"]Hahaha ziek zijn is helemaal niet erg, dan ga je in ieder geval niet dood aan een fiets ongeluk.

...Toch beterschap hoor.[/quote]

[quote="rbr"][quote="SLC-SL"]@ rbr
Ik begrijp je standpunt en deel 'm ook gedeeltelijk.
Maar net als met alle dingen is niet iedereen gelijk getalenteerd.

Veel zaken moeten we tooch leren

Als je een boerenkar voor je ziet (hoort) rijden denkt de een "hé oppassen misschien ligt er modder op de weg", en een ander denkt "Tsonge wat een lawaai maakt dat ding" enz.

Wie zal eerder onderuit gaan ?

[/quote]
Laat ik je een persoonlijke ervaring vertellen:

Meer dan 20 jaar geleden stond ik met een jeugdvriend in een discotheek in Renesse. Beide fantaseerden we over de toekomst en genoten van een week aan zee in een fantastische ambiance.

In de jaren die volgden verloren we elkaar uit het oog (persoonlijke omstandigheden) en kwamen elkaar 10 jaar later weer tegen tijdens een zaalvoetbalwedstrijd. Veel lol, pilsje achteraf en afgesproken om samen met onze vrouwen (ik kon zijn vriendin niet) weer eens af te spreken.

Het is er niet meer van gekomen. Een week later werd hij op weg naar zijn werk (op de fiets) van achteren aangereden door een automobilist. Hij raakte in coma waar hij met het verstand van een kind van 4 weer uit ontwaakte.

Kon hij hier op anticiperen? Hij had geen schijn van kans. Zijn toekomst was er ineens niet meer. Hij herkende zijn eigen hond niet eens meer........ Vaak hoor ik op de radio muziek uit die tijd en ik kan het niet helpen dat mijn gedachten weer naar die tijd in Renesse teruggaan. Het is voor mij iedere keer weer een reality check.

Deze zomer heb ik AD6 gedaan. Ook daar heb ik gezien dat gezondheid niet iets vanzelfsprekends is. Je hebt in mijn ogen de morele verplichting naar jezelf, gezin (kinderen!) en iedereen die er niet om vroeg om ziek te worden, om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen, inclusief persoonlijke beschermingsmaatregelen.

Ook als je helderziend bent en weet of de tractor voor je af gaat slaan of niet..... Je zult niet de eerste zijn die zit te kijken of de modder de weg raakt en zijn medefietser niet verstaat die roept dat de tractor af gaat slaan.....


[/quote]

Hoe vervelend deze verhalen ook zijn, je kan hierdoor je leven niet laten bepalen. Er zijn zoveel verhalen van gelijke strekking te vinden en uiteindelijk kom je tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal niets meer kan doen. M.a.w. welkom in je glazen bol waar je niets kan overkomen.

We zijn het er allemaal over eens dat je in de auto een gordel moet dragen. Toch zijn er zeker wel verhalen te vinden van mensen die juist zijn overleden door het dragen van die gordel.

Risico nemen, daarop afgestraft worden en hoe daar verantwoord mee om te gaan is een onderdeel van het leven dat we hebben. Het is aan ieder om zelf te bepalen hoe hij/zij daarmee omgaat. Juist, daar komt je eigen verantwoordelijkheidsgevoel om de hoek kijken. Dit geld uiteraard ook voor het wel/niet dragen van een helm.

ps.
Zolang ik wielrenners zie rondrijden met een helm op, maar ook een ipod/telefoon/andere geluidsdrager in hun oren ben ik er niet van overtuigd sprake is van een verantwoorde risico-acceptatie.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 jul 2010 18:31

[quote="barbaar"]...Zolang ik wielrenners zie rondrijden met een helm op, maar ook een ipod/telefoon/andere geluidsdrager in hun oren ben ik er niet van overtuigd dat er sprake is van een verantwoorde risico-acceptatie.[/quote]
Over risico-acceptatie gesproken: Wat bijvoorbeeld te denken van het bellen — handsfree of niet — in de auto? Dagelijks zie ik talloze bolides over de (snel)weg slingeren, die dus blijkbaar meerdere rij- en/of vluchtstroken nodig hebben om van A naar B te tuffen. Dergelijke acrobaten nemen het kennelijk voor lief dat ze óók medeweggebruikers richting berm/vangrail/boom kunnen begeleiden. Ben benieuwd hoeveel forumleden van de helmpolitie zich daaraan schuldig maken.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 09 jul 2010 20:47

Vooropgesteld: ik ben niet van de helmpolitie. Ieder moet doen wat ze niet kunnen laten.

De verhalen zijn er van mensen die een ongeluk overleefden dankzij het niet dragen van een gordel. Andersom zullen er mogelijk meer zijn. Ik heb echter nog nooit een verhaal gehoord van een fietser die beter uit een ongeluk kwam door het niet dragen van een helm.....

In alles wat ik hier gelezen heb, heb ik nog nooit de argumenten tegen een helm gehoord.
Twitter: @rbruijns

eelcoz

eelcoz 09 jul 2010 20:49

[quote="rbr"]
In alles wat ik hier gelezen heb, heb ik nog nooit de argumenten tegen een helm gehoord. [/quote]

Die zijn er ook niet. Maar wel tegen het verplicht stellen. (Overigens draag ik ALTIJD een helm)

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 09 jul 2010 21:37

[quote="eelcoz"][quote="rbr"]
In alles wat ik hier gelezen heb, heb ik nog nooit de argumenten tegen een helm gehoord. [/quote]

Die zijn er ook niet. Maar wel tegen het verplicht stellen. (Overigens draag ik ALTIJD een helm)[/quote]

Uit onderzoek bleek dat men in geringe mate roekelozer werd met een helm op.
had ik zelf wat moeite mee want hoe meet je zoiets?

Wordt wel zoeken naar een link van dat onderzoek.

Overigens is fietsen nog steeds een relatief veilige bezigheid.

De meeste ongelukken gebeuren in de huiselijke omgeving, maar niemand die daar beschermende kleding voor ontwikkelt.

In deze speelt emotie een grote rol van wat is onze perceptie van veilig is of niet.
De een stort zich onbekommerd in een steile afdaling terwijl de ander bibberend met de handen op de remmen naar beneden gaat.

En dan vinden we het ineens normaal dat we zelf mogen beslissen!

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 09 jul 2010 22:45

Als er dan geen argumenten tegen zijn, waarom niet dragen?

Ik ben ook tegen alles verplichten. Er zijn al veel te veel regeltjes in dit land
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 10 jul 2010 23:30

Een helm dragen blijkt niet alleen verstandig te zijn ivm valpartijen ed, maar ook tegen gevaar van bovenaf. Ik ben nu in korte tijd twee keer aangevallen door een buizerd. De eerste keer kreeg zo maar uit het niets een stevige klap op mijn helm. Ik dacht eerst aan een passerende fietser die een grap uithaalde, maar ik zag alleen maar een buizerd in de lucht. De tweede keer was een paar dagen geleden, maar toen was ik er op voorbereid omdat ik al een schaduw had waargenomen. Deze rakker heeft drie aanvallen geplaatst waarbij die mij net niet raakte. Voorlopig mijd ik die polderwegen wel even, zonder helm kunnen ze je flink verwonden.
Afbeelding

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 13 jul 2010 18:04

Het kan ook zijn dat de helm deze reactie van de buizerd uitlokt, patroon, kleur etc.


Als je een andere helm hebt kun je dat eens testen

Plaats reactie