Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2008 22:19

gene schreef: Grappig? Ik hoop dat we EricG niet met een depressie hebben opgezadeld.


Ik kan nog wel depressieve sporters gebruiken voor een onderzoekje, dus dat zou juist wel goed uitkomen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 nov 2008 18:35

Ik weet niet wat er met de foto gebeurd is, ik heb de link aangepast. Ik vind (vond) litespeed ook een droomfiets, maar in verhouding hebben ze een zeer korte balhoofdbuis t.o.v. andere merken in dezelfde maat. Goed voor mensen die heel diep willen zitten, maar voor de modale recreant te diep.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 24 nov 2008 18:43

de zwarten schreef:Ik weet niet wat er met de foto gebeurd is, ik heb de link aangepast. Ik vind (vond) litespeed ook een droomfiets, maar in verhouding hebben ze een zeer korte balhoofdbuis t.o.v. andere merken in dezelfde maat. Goed voor mensen die heel diep willen zitten, maar voor de modale recreant te diep.


Valt wel mee hoor!
Niets is wat het lijkt..

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 24 nov 2008 18:52

Valt volgens mij ook wel mee. Je moet er ook rekening mee houden dat er nog een klassiek balhoofd gemonteerd moet worden i.t.t. bij de meeste andere merken.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 nov 2008 11:56

nuance dan:
de gemiddelde recreant heeft aan een Colnago Cx1, met een 55cm bovenbuis en 16.4cm balhoofd al niet genoeg, en zal bvb nog een cm of 2 spacers monteren, en bij litespeed (de Archon) heeft hij in 55cm bovenbuis slechts 13cm balhoofd (dus 3.4cm dieper). Litespeeds hebben een nét iets kortere balhoofdbuis dan vele andere merken, dit wordt voor een deel gecompenseerd met een (iets hoger) klassiek balhoofd (ipv 3.4cm dieper, 2 cm dieper). Colnago is nu wel een voorbeeld met een hele lange balhoofdbuis in verhouding tot de bovenbuislengte, maar ook bvb Cervelo e.d. hebben steeds in verhouding een 10-15% langere balhoofdbuis voor dezelfde maat.

http://litespeed.com/bikes/2008/archon.aspx
http://www.bike24.net/images/products/p047932.jpg
http://www.bike24.net/images/products/p047932.jpg
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 25 nov 2008 12:01

Maar die Archon heeft een klassiek extern balhoofd. Daarom mag je er nog 2cm bij optellen als je de balhoofdsbuis wil vergelijken met die van bijvoorbeeld Cervelo.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2008 12:08

Een Chrisking bouwt zelfs 3,1 cm op, met een geïntegreerd komt er ook nog wel een centimeter erbij. Dus dan hou je idd een ruime 2 cm over.

Sommige bouwers van (titanium) frames trekken de balhoofdbuis door, maar mijn smaak is dat niet: http://i35.tinypic.com/121csbo.jpg
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 25 nov 2008 12:24

Amclassic-fan schreef:
Sommige bouwers van (titanium) frames trekken de balhoofdbuis door, maar mijn smaak is dat niet: http://i35.tinypic.com/121csbo.jpg


Hoi,

Had jij (ipv dat TI bovenstuk) er liever nog wat spacers bij gestoken dan ?
Ik vind dit op de foto voor zo'n grote maat best wel een nette oplossing.:d

Verder wilde ik nog even reageren op de overigens Prachtige TI Archon van ericG, het is inderdaad jammer dat er niet wat meer werk is gemaakt om de keuze van de maat wat aan het uizicht aan te passen.
Ik zie b.v. dat het frame best 2 maten groter had gemogen, temeer omdat er een stuurpen van vermoedelijk 120 mm op staat, een Thomson Setback en een stuur met een vermoedelijk "Normal Reach" .
Indien je de "overtollige cms." van deze onderdelen bij elkaar optelt kom je al gouw aan zo'n 3 cm. en dat is juist genoeg voor een ipv voor een maat S toch voor b.v. een ML te kiezen.
Met het gevolg dat de zadelhoogte wat beter overkomt en dat je ook zo'n 2 cm. spacers kwijt bent.
De gemonteerde onderdelen zijn dan te vervangen door b.v. Thomson Zadelpen Zero, een stuurpen van 110 of 115 mm. en een stuur met een reach van 74 mm.
en zo zullen er nog een paar andere mogelijkheden zijn om de spacers niet te veel te accentueren door één iets hogere maar conisch toelopend model spacer of een stuurpen die een hogere basis heeft.
Dat zijn allemaal maar kleinigheden maar maken het resultaat nét iets mooier.
Maar ik vind het ongeacht de huidige aangebrachte spacers een prachtige fiets waar iedereen wel een beetje jaloers op is! ;)

Grtz,
Morel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2008 13:00

Probleem is dat de eigenaar vreemd op z'n fiets is gezet door de bouwer. Het stuur staat gewoon heel erg hoog ten op zichte van het zadel. De bovenbuis ietsje af laten lopen had ik logischer gevonden, ziet er iig een stuk beter uit en 't zal ook stijver zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2008 15:55

ericg 25 nov 2008 17:25

Carpe diem, al fietsend natuurlijk!

ericg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2008 15:55

ericg 25 nov 2008 17:38

Dag allemaal!
Ik heb alle reacties (waarvoor dank, wat een interactie :-) even laten passeren...om de simpele reden dat ik er eerst mee wou fietsen alvorens mijn commentaar toe te voegen...
Vandaag dus 110 km gereden...en heb ervan genoten...
Jullie hebben volgens mij allemaal een beetje gelijk...
- ik heb me voor de maat gebaseerd op mijn vorige fiets (zonder spacers, een Cannondale waarop ik perfect zit) maar vooral op een berekening via internet op de site van één van de Litespeed-dealers (Workbench): zo kwam ik op een 'medium' voor Litespeed, maar ik viel er daar ook al tussenin, en had ook één maatje groter kunnen kiezen. Echter, de speciale prijs bij Van Herwerden was enkel nog mogelijk op een medium-kader, dus daarvoor gekozen.
Van Herwerden zelf heeft hier weinig mee te maken, want heb hen geen advies gevraagd. En in de winkel voelde de door Van Herwerden afgemonteerde fiets (met spacers, zelfs zonder dat zijn maat kenden...) dadelijk goed aan...
Ben het dus mee eens dat een maatje meer idealer had geweest, maar deze maat gaat echt ook prima mits spacers en setback-zadelpen
- de bovenbuis is inderdaad 2 centimeter korter dan mijn vorige fiets, maar de lengte stuur-midden zadel is dan weer gewoon hetzelfde. Ook na 110 km had ik niet het gevoel verkeerd op mijn fiets te zitten: geen rug- of schouderpijn, goede benen. Stuurt wel iets scherper dan de Cannondale, maar zeker niet té.

Mijn eindoordeel: ben gewoon zeer gelukkig en trots op deze fiets, én hij fiets goed. Wat niet wil zeggen dat een maatje groter niet nog perfecter had geweest, maar daar betaal ik dan wel geen 2300 EURO voor (prijs indien hem zonder de speciale korting zou moeten kopen...). Dus... bedankt voor alle adviezen, maar toch wil ik met niemand wisselen ;-)
En nee hoor, ben helemaal niet depressief :-)
Carpe diem, al fietsend natuurlijk!

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 09 dec 2008 23:29

Ik ben toch wel nieuwsgierig gemaakt door het artikel over titanium fietsen uit Fiets van deze maand, en de update op de website: http://www.fiets.nl/news.asp?newsId=2099&newsCatId=5

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met frames van Xi'An Changda? Ik weet dat forumlid Pipootje zoiets heeft, maar kan het even niet terugvinden. Ik heb toch wel een zwak voor Ti, en met dit soort prijzen wordt het ook voor mij interessant. Volgens Fiets is het prima kwaliteit, maar wat zijn de valkuilen? Ik ben benieuwd!

Plaats reactie