Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ricardo Ricco

diogenes
Forum-lid

diogenes 11 feb 2011 23:47

>Daar zou Ricco in shocktoestand tegen een arts hebben verklaard dat hij zichzelf bloed had toegediend
Valt dat niet onder de geheimhoudingsplicht van artsen?
Velgenfluisteraar

Florezido

nikkib
Forum-lid

Gebruikersavatar nikkib 12 feb 2011 04:23

Diogenes schreef:>Daar zou Ricco in shocktoestand tegen een arts hebben verklaard dat hij zichzelf bloed had toegediend

Klopt.
Zie pagina 18 en 19 (vanaf Corniel) van dit topic.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

diogenes
Forum-lid

diogenes 12 feb 2011 09:51

Dan is Ricco het "slachtoffer" geworden van anti mafia wetgeving.
Velgenfluisteraar

Florezido

wcs
Forum-lid

wcs 12 feb 2011 10:42

NikkiB schreef:
Diogenes schreef:>Daar zou Ricco in shocktoestand tegen een arts hebben verklaard dat hij zichzelf bloed had toegediend

Klopt.
Zie pagina 18 en 19 (vanaf Corniel) van dit topic.

klopt dus niet ;)
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

sportlaan
Forum-lid

sportlaan 12 feb 2011 10:55

Nu ricco weg is moet johnny met mosquera uit vechten wie kopman word voor de groten rondens! met kneegt woutje poels?

wielerrevue
Forum-lid

wielerrevue 12 feb 2011 12:37

fizik schreef:
LVGH schreef:Het is maar de vraag hoe ver zijn dopinggebruik Ricco boven zijn (eveneens gedrogeerde?) concurrenten uit deed stijgen. Ik heb het idee dat het lichamelijke effect van doping wel eens overschat wordt.

Bas van Dooren (mountainbiker zo'n 10 jaar geleden) werd gepakt op Epo. Hij meldde later in volgens mij Sportweek dat het was of hij vloog. Kohl is ook een goed voorbeeld, al gaf hij later toe al sinds lang (junioren?) doping te gebruiken. Het één doet ook meer dan het ander. Hogere hematocriet laat je gewoon harder fietsen. Gewoon een technisch verhaal. Meer zuurstof naar je spieren. Wel eens een brand gezien met veel wind erbij? Beetje hetzelfde verhaal.

In het professionele wielrennen zijn de verschillen onderling zo klein, dat de paar procenten die je dan eventueel beter wordt een wereld van verschil maken. Voor de huis-tuin en keuken fietsers, waar ik mezelf en het gros op dit forum onder schaar, zal het effect te verwaarlozen zijn.

Wat betreft dit onderwerp schiet me een mooi verhaal over Richard Virenque te binnen. In de jaren bij Festina werd er grootschalig doping gebruikt met bijbehorende resultaten. Op de ochtend voor een grote zware bergetappe in de Tour komt Richard bij de verzorger voor zijn 'shot'. Er was echter iets misgegaan met de bestelling en de ploeg had niet meer op tijd aan doping kunnen komen. Ipv dit eerlijk te bekkenen gaven ze hem placebo's, oftewel een middel dat niet werkt. Ondertussen was Richard nog wel in de veronderstelling dat hij op doping reed en won de etappe glansrijk. Later in het hotel bedankte hij de verzorger; 'zonder de doping was me dit nooit gelukt'.

Om maar aan te geven dat een groot gedeelte ook tussen de oren zit.

dario
Forum-lid

dario 12 feb 2011 14:27

Wieler Revue schreef: Wat betreft dit onderwerp schiet me een mooi verhaal over Richard Virenque te binnen. In de jaren bij Festina werd er grootschalig doping gebruikt met bijbehorende resultaten. Op de ochtend voor een grote zware bergetappe in de Tour komt Richard bij de verzorger voor zijn 'shot'. Er was echter iets misgegaan met de bestelling en de ploeg had niet meer op tijd aan doping kunnen komen. Ipv dit eerlijk te bekkenen gaven ze hem placebo's, oftewel een middel dat niet werkt. Ondertussen was Richard nog wel in de veronderstelling dat hij op doping reed en won de etappe glansrijk. Later in het hotel bedankte hij de verzorger; 'zonder de doping was me dit nooit gelukt'.

Schitterend verhaal, dit! Als het zo zit had een beetje slimme ploegdokter Ricco en zijn ploeg (en het wielrennen) allicht veel ellende kunnen besparen! :) (op autosuggestie staan tenslotte geen sancties, of zou 'psychologische doping' ook verboden zijn?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

patrick1973
Forum-lid

patrick1973 13 feb 2011 17:38

toch jammer .ook met zijn voorschiedenis had vacansoleil hier een goede renner aan binnen gehaald
'aan het material kan het niet liggen '

farelli
Forum-lid

farelli 13 feb 2011 18:07

Wieler Revue schreef:Ipv dit eerlijk te bekkenen gaven ze hem placebo's, oftewel een middel dat niet werkt.

Het placebo-effect is juist dat het wel werkt.:p
Ethisch gezien natuurlijk schandalig.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

mda1
Forum-lid

mda1 16 feb 2011 00:47

Ricco heeft blijkbaar een infectie aan zijn hart en longen (en ik gok dat de infectie aan zijn longen van binnen komt, en niet van buiten)...

http://www.nusport.nl/video/2447445/ric ... ijven.html

Ai ai ai... dit is precies de reden dat doping gevaarlijk is en dat (sommige) renners tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Ik hoop dat het nog goed komt met die jongen. Niet in fietsend / sportief opzicht want hij zal wel een levenslange schorsing tegemoet zien, maar gewoon lichamelijk. Een infectie aan je hartspier is geen geintje.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 16 feb 2011 01:14

Wieler Revue schreef:
fizik schreef:
LVGH schreef:Het is maar de vraag hoe ver zijn dopinggebruik Ricco boven zijn (eveneens gedrogeerde?) concurrenten uit deed stijgen. Ik heb het idee dat het lichamelijke effect van doping wel eens overschat wordt.

Bas van Dooren (mountainbiker zo'n 10 jaar geleden) werd gepakt op Epo. Hij meldde later in volgens mij Sportweek dat het was of hij vloog. Kohl is ook een goed voorbeeld, al gaf hij later toe al sinds lang (junioren?) doping te gebruiken. Het één doet ook meer dan het ander. Hogere hematocriet laat je gewoon harder fietsen. Gewoon een technisch verhaal. Meer zuurstof naar je spieren. Wel eens een brand gezien met veel wind erbij? Beetje hetzelfde verhaal.

In het professionele wielrennen zijn de verschillen onderling zo klein, dat de paar procenten die je dan eventueel beter wordt een wereld van verschil maken. Voor de huis-tuin en keuken fietsers, waar ik mezelf en het gros op dit forum onder schaar, zal het effect te verwaarlozen zijn.

Wat betreft dit onderwerp schiet me een mooi verhaal over Richard Virenque te binnen. In de jaren bij Festina werd er grootschalig doping gebruikt met bijbehorende resultaten. Op de ochtend voor een grote zware bergetappe in de Tour komt Richard bij de verzorger voor zijn 'shot'. Er was echter iets misgegaan met de bestelling en de ploeg had niet meer op tijd aan doping kunnen komen. Ipv dit eerlijk te bekkenen gaven ze hem placebo's, oftewel een middel dat niet werkt. Ondertussen was Richard nog wel in de veronderstelling dat hij op doping reed en won de etappe glansrijk. Later in het hotel bedankte hij de verzorger; 'zonder de doping was me dit nooit gelukt'.

Om maar aan te geven dat een groot gedeelte ook tussen de oren zit.

Hoe groter het gedeelte tussen de oren, hoe kleiner het lichamelijke voordeel van de doping. De anekdote ondersteunt dus eigenlijk vooral mijn standpunt ;) Dat doping werkt staat vast maar ik zie graag een genuanceerd beeld van renners - pakhazen incluis. Ook dat zijn trainingsbeesten met veel talent en doorzettingsvermogen. In de publieke opinie heeft een valsspeler toch al gauw al zijn successen te danken aan het gebruik van doping.

Overigens staat het boek van Jef d'Hont ook vol met dit soort placeboverhalen. Zijn bidonneke is er het beste voorbeeld van: de renners dachten dat het onopspoorbare doping bevatte maar in werkelijkheid zaten er slechts legale supplementen in.

goodriddance
Forum-lid

goodriddance 16 feb 2011 09:19

Placebo werkt ook gewoon. Daarom zie je ook al die sportdranken zichzelf vergelijken met een placebo... het idee dat je een sportdrank neemt, werkt namelijk al.

Plaats reactie