Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2007

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 00:11

Onderstaande stukje heb ik net op Wielertoerist gepost. Mijn Marmotte was een relatief tranendal. De zeer reele tijd onder de 8 uur bij lange, lange na niet gehaald!!!

Na een thuisreis die bijna net zo lang duurde als mijn Marmotte tijd voor de eerste korte evaluatie. Zoals al door was gekomen hier heb ik een enorme offday gehad. Het ergste is dat ik geen flauw idee heb wat er is gebeurd. Ik ben in goede staat vertrokken om half acht en de Glandon liep als de spreekwoordelijke trein; 1:52 op de top zonder ook maar 1 moment in het rood te zitten (misschien 2 tellen na le River). Na 1 uur al de eerste reep genomen, op de top van de Glandon een Snelle Jelle en een reep. Na de afdaling van de Glandon in het dal NIET de snelste groep gepakt om mijzelf te sparen en nog een reep gegeten. Ruim 10 min voor mijn schema van 7:50 begon in aan de Telegraph. En daar ging het mis. Op de top van die toch echt niet zware klim liep ik al 10 min achter op mijn schema. Half verwege nog een halve gel gepakt, maar ik wist toen eigenlijk al hoe laat het was en heb alle hoop op een toptijd al laten vliegen. Die stress had ik geen zin meer in, dan maar als een echte wielertoerist genieten en niet teveel pijn lijden. Op de top Telegraph de 2e helft van een gel erin en weer door. Dat ging goed tot Plan Lachat (was te verwachten). Tot de top van de Galibier nog 1x stil gestaan (zowaar nog een echte Marmot gespot) en doorgefiets met de gedachte dat als het echt niet zo gaan ik toch opgehaald kon worden door Spiff. Op dat moment wist ik nog niet dat hij het niet zou halen..... Direct de Galibier overgestoken en op de Lautaret met heel veel tegenzin en moeite een reepje genomen. De afdaling van de Lautaret was gelukkig puur genieten. Stom genoeg was ik lichamelijk niet total loss en kon in de afdaling lekker de fiets laten lopen, genieten van de warme wind over mijn lichaam en de lol van de snelheid, etc. Inmiddels wist ik al dat ik niet hoefde te rekenen op eventuele hulp dus nadenken over wel of niet de Alpe op hoefde niet meer (ik had natuurlijk altijd nog een of andere WTer boven kunnen bellen). Maar ondanks mijn ape-tijd wilde ik de klus wel klaren. Anders voelt het zo enorm on-afgemaakt voor mijzelf. Dus na een korte babbel met Spiff (tsja, haast hoefde ik toch niet meer te hebben) aan de Alpe begonnen. Dat werd een minder prettige ervaring in 3 delen..... De zwartesneeuwgrens lag laag dit jaar. Pfft, wat duurt de Alpe lang als je er 1.40 oid over doet. Boven bij het fontein zaten oa. Klaas, RobT (gefeliciteerd ) en Arno al heerlijk aan het bier. Ook daar nog een babbeltje en toen voor de vorm nog maar even over de streep/mat gefietst. Zal iets van 9.40 zijn geworden, heb het diploma niet opgehaald (zal morgen de Polar wel ff uitlezen). Ben direct doorgereden naar appartement om Spiff op te kunnen halen.
Waar ging het mis?? Totaal geen idee. Ik ben beduidend beter getraind dan in 2005 gestart, heb geen moment in het serieuze rood gereden, op de AdH tijdens een jolig sprintje zelfs nog tot 10 slagen onder mijn max. gekomen, maar de benen wilden gewoon niet draaien.
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 00:11

Aan allen die wel die fantastische tijden hebben gereden: proficiat!!!!
Less is bore

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 09 jul 2007 00:27

Begint hier een beetje op het andere forum te lijken. Meer ervaringen/verhalen van mensen die niet halen wat ze in de planning hadden dan wel. Legt men de lat te hoog, kan men niet doseren?
Dit soort zaken viel me al eerder op als ik verhalen lees van voorgangers tijdens de LM of de DM, maar helaas zijn de eerste ervaringen hier niet beter. Hopelijk komen er in de loop van de week positieve(re) berichten door.
Alstublaft.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 00:48

Ach Blaffy, in 2005 was het net andersom bij mij. Veel beter gereden dan dat ik had ingeschat.
Less is bore

martijntijn
Forum-lid

Gebruikersavatar martijntijn 09 jul 2007 01:08

Mijn ervaring is toch echt positief hoor! Ik heb afgelopen maandag tm woensdag zowaar het hele parcour van de marmotte getraind in werkelijkwaar klote weer. woensdag top galibier met 0.5 gr en ijzel/hagel om je oren. geen gevoel meer in handen en benen tijdens afdaling. daar wordt je hard van zullen we maar zeggen.
Zaterdag dus top weer voor mij. Lekker warm en rijden maar. Doelstelling zo rond de 8 uur rijden. Eindtijd 8.05. Ik ben tevree. :)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jul 2007 12:46

Daniel, wel genoeg rust genomen? Hoe zag jouw laatste week voor LM eruit? En de laatste paar dagen?

martijntijn gefeliciteerd met je prestatie, 8 uur nog wat is een hele nette tijd, ik zou er dik tevreden mee zijn.

Ik baal wel een heel klein beetje dat ik niet meedeed dit jaar. Na mijn redelijke tijd in de Dolomieten Marathon had ik graag willen zien wat ik waard was. Alhoewel ik toch duidelijk zeer vermoeid was na de DM en dus vrijwel alleen had moeten rusten om weer top te kunnen zijn.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 12:49

[quote="havana"]Daniel, wel genoeg rust genomen? Hoe zag jouw laatste week voor LM eruit? En de laatste paar dagen?[/quote]
Vorige week zaterdag laatste rit in Zuid Limburg, 135km met alle lange klims op D2-D3 gereden. Niet over omslag gegaan.
Dinsdag nog uurtje los gereden, donderdag in de auto, donderdag avond in de heerlijke avondzon een uurtje op de Sarenne gepeddeld, vrijdag 2 uurtjes Col d'ornon en verder veel gerust en gegeten. Stond goed voorbereid aan de start denk ik.
Less is bore

soffatti
Forum-lid

soffatti 09 jul 2007 12:56

Ik heb de Marmotte ook uitgefietst. Geen toptijd gereden maar mijn doel was dan ook om de Marmotte uit te fietsen . Het was voor mij zowiezo de allereerste keer dat ik uberhaupt een col op fietste. Volgend jaar wil ik voor een toptijd gaan.
In ieder geval heb ik enorm genoten van de tocht.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jul 2007 12:57

Bravo, uitrijden is het allermooiste doel wat mij betreft !! (zo mooi als je eerste keer krijg je het nooit meer na de finish!!)

@ Daniël: klinkt idd als een solide voorbereiding en ik weet ook dat je genoeg kilometers hebt gemaakt. Blijft een vreemd verhaal, dat we maar snel moeten vergeten!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2007 12:59

Hier nog zo'n malloot die de Marmotte heeft gereden ( girlinred onder de inlognaam van AMF). Nooit in de Alpen geweest en dan 'leuk'de Marmotte gaan rijden. Vrijdagavond aangekomen met AMF en nog een maatje. Ingeschreven, onszelf het eerste startvak ingekletst, rondje op de Alpe gereden en toen zaterdag in alle vroegte afgedaald om aan deze hel te beginnen. Alle goede tips in acht genomen, rustig aan gedaan, onder omslagpunt rijden, drinken, eten en bovenal genieten van de prachtige omgeving. Wat ook perfect ging tot aan de Galibier, daar ging het lampje volledig uit, Telegraphe ging nog verschrikkelijk makkelijk, maar de Galibier bleek toch iets teveel. Afdaling ging heerlijk, nog het vlakke stuk doorgeloodst door een Nederlander, die nog zo sociaal was om me cola aan te bieden toen zijn maten op de Alpe stonden, "Bertje"mocht je hier ooit op het forum komen, bedankt nog. Echter hoe ik die Alpe op ben gekomen weet ik niet meer, wel dat ik veel ingehaald werd (voordeel daarvan is dat je van iedereen wel een aanmoediging krijgt). Uiteindelijk 8u20... Had gehoopt op 8uur, maar ja, dat bleek toch wel ambitieus.

Gelukkig kan het altijd erger, want ons andere fietsmaatje kwam pas na 18u het huisje binnenvallen (bij hem was het licht dus nog extremer uitgegaan).

Gr vanuit de Alpen, 'girlinred'

ps: @Daniel, had je toch beter een Scott AFD Pro kunnen kopen bij Sharkman, deze laat zich namelijk perfect iedere bocht in sturen in de afdaling ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

nelis
Forum-lid

nelis 09 jul 2007 13:39

Nou dit was me toch een marmotte zeg. Met het weer hebben we het echt getroffen zeg, we kwamen namelijk woensdag aan en daar voor was het schijnbaar al dagen slecht weer maar toen we aankwamen werd het ineens goed weer. Donderdag een beetje los gereden( col d'ornon, en daarna weer 8 km bergop naar OZ. Vrijdag een echte rustdag gehouden een flinke massage gehad. Zaterdag begon alles goed want ik zat boven op de Glandon rond de 1.40, daarna het tussenstuk en de telegraphe zelf ging ook goed. Maar dan 8 km voor de Galibier daar kreeg ik krampen in mijn boven benen en toen was het gedaan met de pret. Ik stond echt geparkeerd, goh wat duurde die laatste km's lang zeg. Toen toch bovengekomen en meteen afgedaald om te herstellen tot aan de Alph, dus ik dacht hup die alph opknallen maar na de eerste bocht was het al weer zover, kramp. Dus toen begon de volgende ellende. Ik heb over de Alph nog 1.5 uur over gedaan, en dat waren de zwaarste km van mijn leven volgens mij. Dus al met al een teleurstellende tijd van 8.01 uur. Nog een redelijke tijd in principe maar ik had een andere doelstelling.
STEVENS SCF 2 ULTEGRA

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 14:35

Zeg Rood Meisje, doe eens lief!
Less is bore

Plaats reactie