Met welke verlichting de winter in?
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 nov 2015 14:43
Zelf had ik hier ook last van maar heb toch gekozen voor de Lezyne Deca Drive.
https://www.lezynestore.nl/lezyneverlic ... gloss.html
Maximale lumens: 1500
Gewicht: 247 gram (zonder mount)
Oplaadtijd: 8.5 uur (1A) / 5 uur (2A)
Misschien een idee?
https://www.lezynestore.nl/lezyneverlic ... gloss.html
Maximale lumens: 1500
Gewicht: 247 gram (zonder mount)
Oplaadtijd: 8.5 uur (1A) / 5 uur (2A)
Misschien een idee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ik rijd nu een tijdje met de lezyne 600, en hij is idd prima kwa licht. een ok breede bundel. voor een 70piek
mijn woonwerk stuk is zonder straatlicht, zelfs geen licht vervuiling in de rit van 25km. het gaat prima, een nacht mtb route zou ik meer lm willen hebben, gelukkig rijd ik enkel verhard
een minpunt is de usb kabelaansluiting. doordat deze diep verzonken is kan je m enkel met smalle usb connector opladen. (het plasticje dus) deze kabel krijg je erbij, een tweede of spare is met een vijl te maken.
ook de montage kan beter, zon rubberen strap is slap, het lampje wil wel eens naar beneden trillen. wat ik van cateye anders gewoon ben. als ik een aanpassing maak zal ik m posten.
mijn woonwerk stuk is zonder straatlicht, zelfs geen licht vervuiling in de rit van 25km. het gaat prima, een nacht mtb route zou ik meer lm willen hebben, gelukkig rijd ik enkel verhard
een minpunt is de usb kabelaansluiting. doordat deze diep verzonken is kan je m enkel met smalle usb connector opladen. (het plasticje dus) deze kabel krijg je erbij, een tweede of spare is met een vijl te maken.
ook de montage kan beter, zon rubberen strap is slap, het lampje wil wel eens naar beneden trillen. wat ik van cateye anders gewoon ben. als ik een aanpassing maak zal ik m posten.
Ik ben sinds kort in het bezit van een B&M IQ Premium en deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen. De lamp heeft 2 modes de volle 80lux en 10lux. De lamp heeft een brede straal en geeft voor mij voldoende licht op wegen zonder straat verlichting. Hier is een YouTube filmpje (https://youtu.be/WwM7vDvvGhU?list=PLzOp ... VVLXTiH_Kk) met foto's van de lamp en de voorganger.
Ik moet alleen de lamp nog een keer testen tijdens een serieuze rit in de avond.
Ik moet alleen de lamp nog een keer testen tijdens een serieuze rit in de avond.
Ik heb de B&M IQ Premium. Voor onverlichte wegen heb ik echt wel de 80lux nodig. En op slechte wegen in Frankrijk in de na het was ik blij met mijn extra lamp. Maar hij geeft lang licht op 80 lux, zeker als je afwisselt met de 10lux stand als het niet zo donker is.
Parijs-Brest-Parijs 2023
Na vorig jaar bijna op een, over het fietspad neergelegde, boomstronk gereden te zijn besloot ik me te oriënteren op iets meer lumen op mn fiets. Om geen vermogen uit te hoeven geven heb ik me gefocussed op de meer 'experimentele' merken Daarbij heb ik uiteindelijk gekozen voor de SolarStorm X2. deze heeft 2 Cree XM-L U2 leds welke beiden 1000 lumen afgeven (in totaal dus 2000 lumen) hij draait op 4 batterijen van het type 18650, en kan op een pack van ~4000mah ongeveer 5 uur branden op de laagste stand (~500 lumen). da's genoeg voor een verlichte weg, maar ik fiets regelmatig op plekken waar geen enkel spoortje licht te bekennen is. Dan is de 2e stand erg handig (~1000 lumen) de meest sterke stand (2000lumen) is echt overkill en komt qua lichtsterkte overeen met de gemiddelde koplamp van een auto.
op de hoogste stand trek je het pack ook binnen 1 1/2 uur leeg, dus dat is alleen handig als je echt moet zoeken naar het juiste spoor.
linkje naar een youtube filmpje van deze lamp --> https://www.youtube.com/watch?v=vmZvUd50kyQ
tot nog toe heb ik nog geen andere lampen gezien met dezelfde lichtopbrengst voor een vergelijkbare prijs.
op de hoogste stand trek je het pack ook binnen 1 1/2 uur leeg, dus dat is alleen handig als je echt moet zoeken naar het juiste spoor.
linkje naar een youtube filmpje van deze lamp --> https://www.youtube.com/watch?v=vmZvUd50kyQ
tot nog toe heb ik nog geen andere lampen gezien met dezelfde lichtopbrengst voor een vergelijkbare prijs.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16483
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb me vandaag een Lupine Piko 4 set aangeschaft.
Heb de lichtopbrengst even vergeleken met mijn Chinese setjes.
Totaal niet te vergelijken, de Lupine geeft merkelijk meer licht.
En dat deze Piko 4 factor 10 meer kost dan de Chinese lichtjes dat is vergeten eens ik door het donker moet
Heb de lichtopbrengst even vergeleken met mijn Chinese setjes.
Totaal niet te vergelijken, de Lupine geeft merkelijk meer licht.
En dat deze Piko 4 factor 10 meer kost dan de Chinese lichtjes dat is vergeten eens ik door het donker moet
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik vind een los accupack icm een los lampje ideaal. Vroeger heb ik een Cateye gehad, maar die is kapot gegaan op de verbinding op mijn racestuur. Door de heftige trillingen is de bevestiging uiteindelijk gesneuveld. Z'on constructie was gewoon te zwaar voor bovenop het stuur.
Ik rijd nu al enkele jaren met een Magigshine lamp met 1 cree led, lichtopbrengst 1000 Lumen, wat ruim voldoende is voor mijn woon-werkritten in het donker (op sommige stukken met tegemoetkomend autoverkeer rechts van mij). Meestal rijd ik met de lamp op de laagste stand. De accu gaat dan zeer lang mee; ik gebruik de lamp deze dagen ca. 1,2-1,5 uur per dag en ik hoef maar eens per 2 weken op te laden (iets van 12-15 uur dus bij de laagste stand). Accu is gemonteerd met een klittebandsluiting onder de stuurpen. De lamp zit met een rubber elastiek om het stuur geklemd.
Ik rijd nu al enkele jaren met een Magigshine lamp met 1 cree led, lichtopbrengst 1000 Lumen, wat ruim voldoende is voor mijn woon-werkritten in het donker (op sommige stukken met tegemoetkomend autoverkeer rechts van mij). Meestal rijd ik met de lamp op de laagste stand. De accu gaat dan zeer lang mee; ik gebruik de lamp deze dagen ca. 1,2-1,5 uur per dag en ik hoef maar eens per 2 weken op te laden (iets van 12-15 uur dus bij de laagste stand). Accu is gemonteerd met een klittebandsluiting onder de stuurpen. De lamp zit met een rubber elastiek om het stuur geklemd.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Op basis van dit topic heb ik de Lezyne Macro Drive 600XL koplamp met een Micro Drive achterlicht gekocht.
Ik ben nog een beetje op zoek naar de beste stand voor de komlamp. 250 lumen continu of de pulse setting werken allebij wel ok op mijn normale niet al te donkere route. De lichtopbrengst van deze Lezyne geeft in ieder geval wat meer vertrouwen in het donker dan de oude budget BBB's die ik vorige winter 1 keer gebruikt heb.
Fietsen in het donker is voor mij wel een stuk minder ontspannend dan bij daglicht. Ook zijn komlampen van auto's, brommers en soms andere fietsers een probleem. Na kortstondig verblind te zijn door een tegenligger duurt het even voordat ik weer aan het donker aangepast ben.
Ik ben nog een beetje op zoek naar de beste stand voor de komlamp. 250 lumen continu of de pulse setting werken allebij wel ok op mijn normale niet al te donkere route. De lichtopbrengst van deze Lezyne geeft in ieder geval wat meer vertrouwen in het donker dan de oude budget BBB's die ik vorige winter 1 keer gebruikt heb.
Fietsen in het donker is voor mij wel een stuk minder ontspannend dan bij daglicht. Ook zijn komlampen van auto's, brommers en soms andere fietsers een probleem. Na kortstondig verblind te zijn door een tegenligger duurt het even voordat ik weer aan het donker aangepast ben.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Bewust wat meer naar beneden kijken in je eigen lichtbundel helpt vaak goed om niet verblind te worden, sinds ik dit bewust doe als ik iemand met "groot"licht tegemoet zie komen heb ik er veel minder last van. Ik kijk echt naar de (rechter) zijkant van de weg in mijn eigen lichtbundel en dan wordt ik eigenlijk nooit verblind.rodeo schreef: Fietsen in het donker is voor mij wel een stuk minder ontspannend dan bij daglicht. Ook zijn komlampen van auto's, brommers en soms andere fietsers een probleem. Na kortstondig verblind te zijn door een tegenligger duurt het even voordat ik weer aan het donker aangepast ben.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik had hier ook altijd last van maar sinds ik in het donder met oranje glazen op mijn bril fiets is dit probleem aanzienlijk verminderd.Fietsen in het donker is voor mij wel een stuk minder ontspannend dan bij daglicht. Ook zijn komlampen van auto's, brommers en soms andere fietsers een probleem. Na kortstondig verblind te zijn door een tegenligger duurt het even voordat ik weer aan het donker aangepast ben.
Als je het koud krijgt op de fiets moet je harder fietsen
kwakkel01 schreef:Na vorig jaar bijna op een, over het fietspad neergelegde, boomstronk gereden te zijn besloot ik me te oriënteren op iets meer lumen op mn fiets. Om geen vermogen uit te hoeven geven heb ik me gefocussed op de meer 'experimentele' merken Daarbij heb ik uiteindelijk gekozen voor de SolarStorm X2. deze heeft 2 Cree XM-L U2 leds welke beiden 1000 lumen afgeven (in totaal dus 2000 lumen) hij draait op 4 batterijen van het type 18650, en kan op een pack van ~4000mah ongeveer 5 uur branden op de laagste stand (~500 lumen). da's genoeg voor een verlichte weg, maar ik fiets regelmatig op plekken waar geen enkel spoortje licht te bekennen is. Dan is de 2e stand erg handig (~1000 lumen) de meest sterke stand (2000lumen) is echt overkill en komt qua lichtsterkte overeen met de gemiddelde koplamp van een auto.
op de hoogste stand trek je het pack ook binnen 1 1/2 uur leeg, dus dat is alleen handig als je echt moet zoeken naar het juiste spoor.
tot nog toe heb ik nog geen andere lampen gezien met dezelfde lichtopbrengst voor een vergelijkbare prijs.
Heb deze Solarstorm ook, gekocht in China voor 18 euro denk ik.
Batterij was niet waterdicht heb ik mogen ervaren. Voor een 8 euro een nieuwe besteld, helemaal in duck tape gedraaid en nu houdt hij het vol. Ik rij 's morgens langs een pikdonker jaagpad langs een vaart. En daar heb je echt wel een deftig licht nodig, zeker aan 30+ km/h. Jaagpad zit vol scheuren, gras groeit eruit, putten en bulten, asfalt dat omhoog komt door wortels,... Enkele weken geleden (na herfststormpje) drie omgewaaide bomen die op het jaagpad lagen. Met een mini lichtje was ik er zeker op geknald.
Solarstorm heeft drie standen. 1 is genoeg voor in de stad, twee is goed voor het jaagpad, stand drie zou kunnen dienen voor mtb'en in het bos. Knipperstand is gewoon onbruikbaar. Niemand ziet nog iets. Ik doe ca 3 uur met licht, stand 2 en 1.
Achterlichtje van 2 euro, recht uit China.
Dit is stand drie, btw.