Pagina 32 van 524
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 15:49
door havana
Steekassen wil zeggen geen snelspanner. In plaats daarvan loopt er een complete as door het wiel. Die is een stuk dikker dan een snelspanner. Er zijn verschillende diktes, verschillende standaarden.
Hoe kun je zien of je een steekas nodig hebt? Welnu, dan zijn de patten niet-open. Een gat dus.
. En aan de ene kant zit een schroefdraad.
Hoe kun je zien welke cassette je hebt. Aantal kransjes tellen, en vervolgens tellen hoeveel tandjes het kleinste en het grootste heeft.
Uit welke serie een cassette komt kun je het meest eenvoudig zien aan de lockring. Hier staat bijvoorbeeld op "105" of "Ultegra". Als je heel goed kijkt kun je het ook zien aan de kleur. Ultegra-cassette zijn van een andere legering gemaakt dan 105, zien er net wat grijzer uit.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 15:57
door Martin78
Kijk aan, dank je Havana weer wat geleerd
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 18:18
door Nee_Nee
Herstelt “er zijn verschillende standaarden” in “er zijn géén standaarden”.
De snelspanner is een echte standaard volgens het boekje. Uitwisselbaar ongeacht welk wiel of welke fiets. Steekassen zijn dat per definitie niet!
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 19:05
door Ernie C.
Steekassen zijn onderdeel van het frame. De verschillende diktes zijn wel standaard.
Ik heb ook nog een setje met een soort van kruising tussen steekassen en QR. Het is een 9mm as die in QR dropouts past.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 19:13
door Nee_Nee
Standaarden in soorten en maten. Wat een standaard is, is een kwestie van definitie.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 20:56
door flowik
Waarom zou je een alu crank nemen tov van een carbon crank?
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 21:17
door rob74
Carbon is lichter. Het zal zo'n 100 gram schelen. Alu is iets goekoper. Kwestie van afwegingen maken
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 29 aug 2018 23:25
door Ernie C.
Nee_Nee schreef: ↑29 aug 2018 19:13
Standaarden in soorten en maten. Wat een standaard is, is een kwestie van definitie.
Gelukkig is er de fietsstandaard nog, alhoewel daarbij ook steeds vaker de standaard bevestiging wordt vervangen voor een of andere nieuwe standaard...
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 17 sep 2018 09:33
door Aspide83
Als het over trainen gaat hoor je over hartslagzones D1, D2 of D3. Maar men heeft het ook over Z1 t/m Z5, wat is het verschil?
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 17 sep 2018 09:37
door havana
Z-zones zijn bedoeld om te trainen op vermogen. Het zijn meer zones dan de D-zones. Dat komt omdat je met vermogen veel specifieker kunt meten dan op hartslag.
Z-zones zijn er 7, D zones zijn er 5.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 17 sep 2018 20:33
door Nee_Nee
Het is gewoon een andere indeling.
De meeste schema’s voor de halve en hele marathon zijn uitstekend te gebruiken voor wie op hartslag traint. Kies dan eventueel voor de Zoladz-methode.
De intensiteit van de trainingen, die nu meestal staat aangegeven in D1, D2 en D3 (zie duurlopen), kan vrij eenvoudig vertaald worden naar de hartslag-trainingszones volgens Zoladz (zie onder).
• D1 in onze schema’s komt overeen met zone Z1 van Zoladz
• D2 komt overeen met Z2
• D3 ligt tussen de zones Z3 en Z4
Even de Runnersworld er bij gepakt.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 17 sep 2018 20:54
door Peetn73
Hoeveel gewichtsverschil zou er zitten tussen een carbonkader tussen pakweg een maat 52 - 54 - 56 ? Wel zelfde merk en model welteverstaan .