Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 15 nov 2011 17:59

hoe groter de hoek, hoe rechter op en minder ver naar achter... dus je verhaal klopt niet helemaal..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 nov 2011 18:06

En voor een andere zitbuishoek ga je geen nieuwe mal maken. Dan maak je gewoon een speciale zadelpen. Ritchey maakt bijv al jaren voor de profs zadelpennen met 40 of 45 mm set-back.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 nov 2011 19:03

feddek schreef:hoe groter de hoek, hoe rechter op en minder ver naar achter... dus je verhaal klopt niet helemaal..
Ben ik nou echt zo achterlijk? Ik dacht toch zeker dat je met een 74graden meer achter het bracket zit....mmm

Misschien weet Amclassic-fan hier een antwoord op:
Waarom werken al die gerenommeerde merken met 73graden zitbuizen en wijkt Canyon hierin af?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 15 nov 2011 19:24

Ik wil niet zeggen dat je achterlijk bent, maar je hebt het iig verkeerd. ;)
De zitbuis hoek wordt tussen de liggende achtervork en de zitbuis gemeten. Dus hoe groter deze hoek, hoe rechter de zitbuis staat (ten opzichte van horizontaal) en dus staat het zadel verder naar voren bij een grotere hoek.
Bovendien is de zitbuis hoek bij de Canyon Aeroad 73,5 graden en niet 74. Dit is overigens een best gangbare hoek. Bij de CF bijvoorbeeld is de hoek in de meeste gevallen al groter dan 73,5 graden (maat 58 en kleiner).

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 15 nov 2011 19:36

amclassic-fan schreef:Ritchey maakt bijv al jaren voor de profs zadelpennen met 40 of 45 mm set-back.
En dat snap ik dan weer niet helemaal. Hoe meer boven het bracket hoe sportiever (meer richting de tijdrithouding) de houding is toch? En hoe meer achter het bracket hoe comfortabeler toch? Waarom zou een prof dan met 40 of 45 mm set-back rijden? Om zodoende een kleiner (en dus compacter, stijver, wendbaarder) frame te berijden maar toch een lang zit te kunnen behouden bijvoorbeeld? (uitgaande van een max 13 cm stuurpen)
Of worden ze bijvoorbeeld gemaakt voor klimfietsen, waarbij het volgens mij fijner is om wat verder achter het bracket te zit zitten?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 15 nov 2011 22:48

jasperr schreef:Ik wil niet zeggen dat je achterlijk bent, maar je hebt het iig verkeerd. ;)
jasperr schreef:De zitbuis hoek wordt tussen de liggende achtervork en de zitbuis gemeten.
Die hoek wordt meestal gemeten tussen de zitbuis en de horizontaal. (liggende achtervork is wel eens horizontaal, maar zeker niet altijd) :ugeek:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 nov 2011 23:02

@Feddek, er zijn nogal wat profs die extreem ver achter 't bracket willen zitten. Je gebruikt net wat spieren anders als je verder achter 't bracket zit. Het komt volgens mij vooral uit ingebakken gewoontes, als je steeds iets verder naar achteren bent gaan zitten dan raak je daar wel aan gewent. Een kleiner frame heeft er niet veel mee te maken, het verschil in zitbuishoek tussen 2 frame maten is doorgaans maar zeer gering.

@Jasper, de zitbuishoek wordt altijd gemeten met een fictieve horizontale lijn. De zitbuishoek zegt echter niet alles, bijv bij een aantal modellen van Cervelo begint de zitbuis niet in 't center van het bracket.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 15 nov 2011 23:03

Klopt helemaal. Weet niet waarom ik dat zo zei :roll:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 nov 2011 00:13

amclassic-fan schreef:@Feddek, er zijn nogal wat profs die extreem ver achter 't bracket willen zitten. Je gebruikt net wat spieren anders als je verder achter 't bracket zit. Het komt volgens mij vooral uit ingebakken gewoontes, als je steeds iets verder naar achteren bent gaan zitten dan raak je daar wel aan gewent. Een kleiner frame heeft er niet veel mee te maken, het verschil in zitbuishoek tussen 2 frame maten is doorgaans maar zeer gering.

@Jasper, de zitbuishoek wordt altijd gemeten met een fictieve horizontale lijn. De zitbuishoek zegt echter niet alles, bijv bij een aantal modellen van Cervelo begint de zitbuis niet in 't center van het bracket.
jasperr schreef:Ik wil niet zeggen dat je achterlijk bent, maar je hebt het iig verkeerd. ;)
De zitbuis hoek wordt tussen de liggende achtervork en de zitbuis gemeten. Dus hoe groter deze hoek, hoe rechter de zitbuis staat (ten opzichte van horizontaal) en dus staat het zadel verder naar voren bij een grotere hoek.
Bovendien is de zitbuis hoek bij de Canyon Aeroad 73,5 graden en niet 74. Dit is overigens een best gangbare hoek. Bij de CF bijvoorbeeld is de hoek in de meeste gevallen al groter dan 73,5 graden (maat 58 en kleiner).
Bedankt voor de reacties!
Ik rij nu op een fiets met een zithoek van 73graden. Ik heb hierbij een zadelpen zonder setback. Dus als ik het goed begrijp, wanneer ik een Canyon zou kopen met een 74graden zitbuis kan ik prima met een setback fietsen zodat ik niet te ver boven het bracket kom?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2011 09:08

Dat klopt, met een beetje goniometrie kan je 't effect van een andere hoek zo uitrekenen op je zadelstand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 16 nov 2011 09:36

amclassic-fan schreef:... Een kleiner frame heeft er niet veel mee te maken, het verschil in zitbuishoek tussen 2 frame maten is doorgaans maar zeer gering.
Het verschil is zitbuishoek zal dan niet veel uitmaken, maar dat is niet het enige wat anders is. Er zijn meer verschillen, zoals de bovenbuis die korter wordt op een kleiner frame. Hierdoor zit je toch wel 1 tot 2 centimeter korter op een kleiner frame. En dat kan je natuurlijk opvangen met een grotere setback in de zadelpen.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 16 nov 2011 09:40

bassieg15 schreef:
amclassic-fan schreef:... Een kleiner frame heeft er niet veel mee te maken, het verschil in zitbuishoek tussen 2 frame maten is doorgaans maar zeer gering.
Het verschil is zitbuishoek zal dan niet veel uitmaken, maar dat is niet het enige wat anders is. Er zijn meer verschillen, zoals de bovenbuis die korter wordt op een kleiner frame. Hierdoor zit je toch wel 1 tot 2 centimeter korter op een kleiner frame. En dat kan je natuurlijk opvangen met een grotere setback in de zadelpen.
Daar doelde ik ook op met het kleinere frame, maar de uitleg over de renner die het fijn vindt om ver achter het bracket te zitten klinkt logisch, want als je dat niet fijn vindt rijden ga je niet kosten wat het kost op een klein frame fietsen.

Plaats reactie