Scott
Als je nu een nieuw foil frameset versie 2012 koopt, kun je er dan vanuit gaan dat het toenmalige probleem met de zakkende zadelpen is verholpen of krijg je vervolgens het hele circus over je heen? Zijn er verder nog verschillen tussen de 2012 versie ( foil 15 = di2) en later? (behalve dan de kleur en een enorm prijsverschil)?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55
Ik heb een vraagje. als ik aanzet met mijn rechtervoet, kraakt er iets (meerdere korte tikken achter mekaar). Het wordt steeds iets erger. Ik heb het idee dat het de trapas is. Hoe kom ik er achter of dit klopt?
En wat raden jullie mij aan, meteen volledige trapas vervangen of zijn er mogelijk andere oplossingen?
En wat raden jullie mij aan, meteen volledige trapas vervangen of zijn er mogelijk andere oplossingen?
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Wat zijn patten?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
De "bekjes/vorkjes" waar de as van de snelspanners in rusten. Aan de zijkanten kun je wat vet aanbrengen tegen het kraken van snelspanners.Bananenbennie schreef:scottpch schreef:Kijk eens naar de snelspanner van je achterwiel, evt te los of te vast staan? Dan geeft het ook van die tikken.
Een beetje vet op de patten kan dan ook helpen.
Ik heb hem aardig strak staan altijd. Ik zal hem eens iets losser zetten en bij de komend rit kijken of het wat uitmaakt.
Patten wat zijn dat precies?
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Tsja, ook ik heb weer wat geleerd vandaag. Dank.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Als ik een middagje zoeken naar verschillen hmx en hmf carbon ga samenvatten kom ik maar tot 2 verschillen. Iets van 100 gram en een bak geld. Het feit dat hmx 'comfortabeler' zou zijn wordt wel aangehaald maar niet bevestigd. Men voelt geen verschil ( de uitzondering bevestigt de regel). Het prijsverschil is ongeveer 30%. Ik kan dan eigenlijk niets anders concluderen dat de goedkopere versie de beste keuze is? Of zie ik iets over het hoofd?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Hmx is naar mijn mening een marketing fabeltje. Helemaal niemand kan het verschil merken en ik heb zelfs het vermoeden dat ze gewoon de lichtste frames uit het productieproces pikken en daar een premium prijs aan hangen (al naar gelang de vaardigheid van de maker treden er ook bij dezelfde open mould frames behoorlijke gewichtsverschillen op).
Je bent met het goedkoopste frame dat je qua kleur het beste bevalt gewoon prima geholpen (en eigenlijk is dat bij elk merk binnen dezelfde modelreeks zo, mallen zijn duur en kan er technisch geen verschil worden gemaakt dan zal marketing de meerwaarde aan moeten tonen).
Je bent met het goedkoopste frame dat je qua kleur het beste bevalt gewoon prima geholpen (en eigenlijk is dat bij elk merk binnen dezelfde modelreeks zo, mallen zijn duur en kan er technisch geen verschil worden gemaakt dan zal marketing de meerwaarde aan moeten tonen).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer je naar de huidige frames kijkt, klopt dat wel.
Echter de frames van 2011/2012 waren nog eens 40 tot 60 gr lichter in de HMX carbon versie, dan de 2014 HMX carbon frames.
Ik heb mijn frame, 2012 HMX in de mt S, gewogen en kwam tot 820 gr. Dan wordt het verschil met een HMF frame plots zo'n 160 gr. De vork woog 320 gr. tegen 390 gr voor een HMF vork. Komt er nog eens 70 gr bij: Totaal verschil frame+vork 230 gr.
Iets meer dus dan 100gr. Henk!
Probeer een 2012 of 2013 HMX frame op de kop te tikken( de Premium, team issue of een 10) voor een gereduceerde prijs, dan heb je toch nog het lichtste frame.
Kijk bv bij Westbrook cycles, die hebben vaak aanbiedingen in overjarige frames.
Ik heb trouwens geen probleem met een zakkende zadelpen, dat waren alleen de allereerste Foils, ik meen 2011.
Ik zie nu dat Robert me net voor is.
Mbt comfortabeler dan een HMF frame weet ik niet, ik weet wel dat ie net zo strak en stijf is als m'n vorige Scott, een Addict SL.( net zoals die van Rene)
Echter de frames van 2011/2012 waren nog eens 40 tot 60 gr lichter in de HMX carbon versie, dan de 2014 HMX carbon frames.
Ik heb mijn frame, 2012 HMX in de mt S, gewogen en kwam tot 820 gr. Dan wordt het verschil met een HMF frame plots zo'n 160 gr. De vork woog 320 gr. tegen 390 gr voor een HMF vork. Komt er nog eens 70 gr bij: Totaal verschil frame+vork 230 gr.
Iets meer dus dan 100gr. Henk!
Probeer een 2012 of 2013 HMX frame op de kop te tikken( de Premium, team issue of een 10) voor een gereduceerde prijs, dan heb je toch nog het lichtste frame.
Kijk bv bij Westbrook cycles, die hebben vaak aanbiedingen in overjarige frames.
Ik heb trouwens geen probleem met een zakkende zadelpen, dat waren alleen de allereerste Foils, ik meen 2011.
Ik zie nu dat Robert me net voor is.
Mbt comfortabeler dan een HMF frame weet ik niet, ik weet wel dat ie net zo strak en stijf is als m'n vorige Scott, een Addict SL.( net zoals die van Rene)
Er zou vandaag een scott testdag zijn bij een van de lokale fietsenboeren. Helaas geen foil. Volgens de boer zou het gekkenwerk zijn om een foil in de alpen te willen bezitten (ik woon bij Annecy). Veel te stijf en bij elke berg zou het helemaal niets worden. Zelfs de profs zouden volgens hem niet op een foil rondrijden in de tour etc. Volgens hem moest ik een addict van dit modeljaar hebben, geen oudere.
Maar goed, ik wilde een foil omdat ik dat een mooi frame vindt. Ik heb hier hoofdzakelijk met een cervelo slc gereden en de laatste 20000km met een canyon aeroad die nu stuk is. Gaat zo'n foil werkelijk iets met m'n benen doen dat ik niet wil? Pijn doen ze toch al altijd . Zelfs in RAAM wordt met de foil gereden (en gewonnen). Ik ben zelf van het type 'trappen kreng, niet zeuren' en als ik wel eens om me heen de discussie stijf etc hoor geloof ik het allemaal wel. Wat ik wel zelf merk is dat als ik met een oude aluminium lapierre een snelle afdaling doe dat ik bang ben dat ik elke bocht uitwapper. Zijn er mensen hier die iets herkennen van een foil die je niet in de bergen zou moeten gebruiken? (gelukkig fiets ik ook wel eens vlak )
Maar goed, ik wilde een foil omdat ik dat een mooi frame vindt. Ik heb hier hoofdzakelijk met een cervelo slc gereden en de laatste 20000km met een canyon aeroad die nu stuk is. Gaat zo'n foil werkelijk iets met m'n benen doen dat ik niet wil? Pijn doen ze toch al altijd . Zelfs in RAAM wordt met de foil gereden (en gewonnen). Ik ben zelf van het type 'trappen kreng, niet zeuren' en als ik wel eens om me heen de discussie stijf etc hoor geloof ik het allemaal wel. Wat ik wel zelf merk is dat als ik met een oude aluminium lapierre een snelle afdaling doe dat ik bang ben dat ik elke bocht uitwapper. Zijn er mensen hier die iets herkennen van een foil die je niet in de bergen zou moeten gebruiken? (gelukkig fiets ik ook wel eens vlak )
Mijn trainingen op bikeplanner.com