Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mar 2013 09:33

De standaard FSA plug weegt dik 50 gram inclusief topcap dus daar is wel redelijk wat winst te pakken. Een Extralight Ultrastar weegt 7 gram, topcap en schroef erbij en je zit op +/- 11 gram. Da's toch redelijk eenvoudig verdiend.

Overigens ga ik mijn Tacx Tao echt niet vervangen. Tune Wasserträger geprobeerd, drama. Daarna de Wasserträger Uni, vond ik ook niks. Dus nu gewoon weer de Tao Carbon. Op sommige onderdelen moet je gewoon niet willen bezuinigen.

Voor m'n eigen Cannondale de volgende upgrades gepland

- veloplugs - 30 gram --> besteld
- Syntace F109 stuurpen - 42 gram
- Extralight Ultrastar en andere topcap: - 39 gram --> besteld
- Tune AC14 snelspanners - 70 gram

Maakt totaal 181 gram

Ik heb overigens geen idee wat m'n bike momenteel precies weegt. Ik zal 'm zo eens aan de weegschaal gaan hangen. Kan ik meteen ff mijn zoon wegen, want daar ben ik ook wel benieuwd naar :D
Laatst gewijzigd door havana op 11 mar 2013 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39560
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2013 10:22

Benieuwd hoe die Tunes je gaan bevallen.
Die extralite komt er bij mij ook nog wel in. Lint hoeft niet (campa) en verder zou het bij mij fors in de papieren gaan lopen. Andere crank bijv. En dat heb ik er absoluut niet voor over.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 10 mar 2013 11:12

Grammetjes winnen, ik doe er niet meer aan mee. M'n vorige racefiets was een Colnago Strada SC. Allerlei lichtgewicht dingen erop. Stronglight Pulsion carbon crankstel stuk getrapt, Tiso balhoofdstel stuk na een kilometer of 5.000, KCNC snelspannertjes die begonnen te kraken en de Zero Gravity remmen deden wel hun werk, maar ze hadden wel beduidend meer kracht nodig dan bij een gewone rem voor hetzelfde resultaat. Nu koop ik een standaard fiets en eventuele upgrades zijn 'normale' onderdelen. Qua rendement speelt het voor ons wielertoeristen ook haast allemaal geen rol. Maar het is en blijft natuurlijk wel amusant om dingetjes te wikken en te wegen. :)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 10 mar 2013 12:55

havana schreef:De standaard FSA plug weegt dik 50 gram inclusief topcap dus daar is wel redelijk wat winst te pakken. Een Extralight Ultrastar weegt 7 gram, topcap en schroef erbij en je zit op +/- 11 gram. Da's toch redelijk eenvoudig verdiend.

Overigens ga ik mijn Tacx Tao echt niet vervangen. Tune Wasserträger geprobeerd, drama. Daarna de Wasserträger Uni, vond ik ook niks. Dus nu gewoon weer de Tao Carbon. Op sommige onderdelen moet je gewoon niet willen bezuinigen.
Zo kijk ik er ook tegenaan. De keuzes die ik voor mijn Isaac heb gemaakt zijn ook met functionaliteit als belangrijkste motief, maar wel zo licht en goedkoop mogelijk. Enige gok die ik heb gewaagd zijn de remmen (single pivot dingen van 70€ en 245g), maar als die niet bevallen komt er alsnog gewoon Red op oid.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mar 2013 09:35

Zadelpenklem (28 gram) kun je ook nog vrij eenvoudig wat grammen pakken. Bijvoorbeeld een Extralight Ultraclamp (11 gram).

Overigens onderschrijf ik de ervaringen van Jakkel grotendeels. Veel tuning-onderdelen zijn gewoon niet degelijk, of ze zijn alleen geschikt voor lichtgewichten of ze zijn idioot duur (zoals AX Lightness producten). Om die reden zal ik niet zo snel andere remmen monteren. Ook KCNC snelspanners waren geen succes. Het is natuurlijk de uitdaging op te zoek te gaan naar gewichtsbesparingen die wél degelijk zijn.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 11 mar 2013 09:42

havana schreef:Het is natuurlijk de uitdaging op te zoek te gaan naar gewichtsbesparingen die wél degelijk zijn.
Mss aan apart topic met lijstje maken? ;)
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mar 2013 09:57

Dat wordt een welles-nietes discussie denk ik. Want ik ken ook best fietsers die bijvoorbeeld ZeroGravity remmen prima vinden, maar ik vind ze waardeloos. Zo ken ik ook een fietser die zelfs een 36-spaaks Open Pro wiel nog aan gort trapt.

Anderzijds kun je gerust stellen dat de producten van Syntace en de WCS serie van Ritchey voor iedereen geschikt zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13459
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mar 2013 14:17

Dat vrees ik ook. ik wil graag licht, maar zonder concessie qua sterkte en stijfheid. Sommige dingen komen er niet op vanwege exorbitante prijzen.
Daarbinnen is een hoop mogelijk, maar bv het genoemnde voorbeeld van de zero gravitie remmen, gaat voor mij ook een stap te ver.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 11 mar 2013 15:02

Licht, sterk, stijf en mooi = heel duur :-(, maar soms moet je jezelf eens kietelen :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 mar 2013 16:49

wasbeer2006 schreef:Dat vrees ik ook. ik wil graag licht, maar zonder concessie qua sterkte en stijfheid. Sommige dingen komen er niet op vanwege exorbitante prijzen.
Daarbinnen is een hoop mogelijk, maar bv het genoemnde voorbeeld van de zero gravitie remmen, gaat voor mij ook een stap te ver.
Zero Gravity remmen zijn best nog te doen hoor. Ook al moet je voor de dezelfde remkracht tegenover een 'gewone' set wat harder knijpen. Ik heb er eens twee weken mee in de Alpen gereden inclusief een Marmotte, en dat ging wel hoor.

Maar nog eens, die lichtgewicht dingen zijn niet meer aan mij besteed. Dikwijls heel mooi (en duur), nagenoeg nutteloos als het op rendement aankomt en ook meestal niet al te betrouwbaar. Maar het is wel een leuke hobby, zo dingetjes op de weegschaal leggen. :D

Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 mar 2013 10:57

Heeft iemand een tip waar je een goede deal kunt maken met een Supersix (nieuw of overjarig, maat 58)? Denk aan een leuke korting (10-20%) of een wielenupgrade zonder meerprijs. Liefst in het midden van het land. Tips mogen ook per PM. ;)

Tuupje
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2012 13:08

Tuupje 15 mar 2013 15:27

Vraagje: Vandaag een nieuwe wielset ontvangen(Sram S30 Sprint) voor in m''n Caad 10, daarbij ook gelijk een nieuwe setje banden gekocht(Schwalbe Durano 25-622)

Bandjes erop gelegd, wielen erop, ff staan kwijlen...;) wil ik m'n remblokken gaan afstellen blijkt dat de voorband te hoog is, deze loopt tegen de vork aan met het loopvlak....
Bij 25-622 is de 25 de breedtemaat als ik me niet vergis, als ik nu een 23-622 erop leg, zal die dan ook minder hoog zijn?

Grtz,

Plaats reactie