Cannondale
De standaard FSA plug weegt dik 50 gram inclusief topcap dus daar is wel redelijk wat winst te pakken. Een Extralight Ultrastar weegt 7 gram, topcap en schroef erbij en je zit op +/- 11 gram. Da's toch redelijk eenvoudig verdiend.
Overigens ga ik mijn Tacx Tao echt niet vervangen. Tune Wasserträger geprobeerd, drama. Daarna de Wasserträger Uni, vond ik ook niks. Dus nu gewoon weer de Tao Carbon. Op sommige onderdelen moet je gewoon niet willen bezuinigen.
Voor m'n eigen Cannondale de volgende upgrades gepland
- veloplugs - 30 gram --> besteld
- Syntace F109 stuurpen - 42 gram
- Extralight Ultrastar en andere topcap: - 39 gram --> besteld
- Tune AC14 snelspanners - 70 gram
Maakt totaal 181 gram
Ik heb overigens geen idee wat m'n bike momenteel precies weegt. Ik zal 'm zo eens aan de weegschaal gaan hangen. Kan ik meteen ff mijn zoon wegen, want daar ben ik ook wel benieuwd naar
Overigens ga ik mijn Tacx Tao echt niet vervangen. Tune Wasserträger geprobeerd, drama. Daarna de Wasserträger Uni, vond ik ook niks. Dus nu gewoon weer de Tao Carbon. Op sommige onderdelen moet je gewoon niet willen bezuinigen.
Voor m'n eigen Cannondale de volgende upgrades gepland
- veloplugs - 30 gram --> besteld
- Syntace F109 stuurpen - 42 gram
- Extralight Ultrastar en andere topcap: - 39 gram --> besteld
- Tune AC14 snelspanners - 70 gram
Maakt totaal 181 gram
Ik heb overigens geen idee wat m'n bike momenteel precies weegt. Ik zal 'm zo eens aan de weegschaal gaan hangen. Kan ik meteen ff mijn zoon wegen, want daar ben ik ook wel benieuwd naar
Laatst gewijzigd door havana op 11 mar 2013 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Benieuwd hoe die Tunes je gaan bevallen.
Die extralite komt er bij mij ook nog wel in. Lint hoeft niet (campa) en verder zou het bij mij fors in de papieren gaan lopen. Andere crank bijv. En dat heb ik er absoluut niet voor over.
Die extralite komt er bij mij ook nog wel in. Lint hoeft niet (campa) en verder zou het bij mij fors in de papieren gaan lopen. Andere crank bijv. En dat heb ik er absoluut niet voor over.
Less is bore
Grammetjes winnen, ik doe er niet meer aan mee. M'n vorige racefiets was een Colnago Strada SC. Allerlei lichtgewicht dingen erop. Stronglight Pulsion carbon crankstel stuk getrapt, Tiso balhoofdstel stuk na een kilometer of 5.000, KCNC snelspannertjes die begonnen te kraken en de Zero Gravity remmen deden wel hun werk, maar ze hadden wel beduidend meer kracht nodig dan bij een gewone rem voor hetzelfde resultaat. Nu koop ik een standaard fiets en eventuele upgrades zijn 'normale' onderdelen. Qua rendement speelt het voor ons wielertoeristen ook haast allemaal geen rol. Maar het is en blijft natuurlijk wel amusant om dingetjes te wikken en te wegen.
Zo kijk ik er ook tegenaan. De keuzes die ik voor mijn Isaac heb gemaakt zijn ook met functionaliteit als belangrijkste motief, maar wel zo licht en goedkoop mogelijk. Enige gok die ik heb gewaagd zijn de remmen (single pivot dingen van 70€ en 245g), maar als die niet bevallen komt er alsnog gewoon Red op oid.havana schreef:De standaard FSA plug weegt dik 50 gram inclusief topcap dus daar is wel redelijk wat winst te pakken. Een Extralight Ultrastar weegt 7 gram, topcap en schroef erbij en je zit op +/- 11 gram. Da's toch redelijk eenvoudig verdiend.
Overigens ga ik mijn Tacx Tao echt niet vervangen. Tune Wasserträger geprobeerd, drama. Daarna de Wasserträger Uni, vond ik ook niks. Dus nu gewoon weer de Tao Carbon. Op sommige onderdelen moet je gewoon niet willen bezuinigen.
Zadelpenklem (28 gram) kun je ook nog vrij eenvoudig wat grammen pakken. Bijvoorbeeld een Extralight Ultraclamp (11 gram).
Overigens onderschrijf ik de ervaringen van Jakkel grotendeels. Veel tuning-onderdelen zijn gewoon niet degelijk, of ze zijn alleen geschikt voor lichtgewichten of ze zijn idioot duur (zoals AX Lightness producten). Om die reden zal ik niet zo snel andere remmen monteren. Ook KCNC snelspanners waren geen succes. Het is natuurlijk de uitdaging op te zoek te gaan naar gewichtsbesparingen die wél degelijk zijn.
Overigens onderschrijf ik de ervaringen van Jakkel grotendeels. Veel tuning-onderdelen zijn gewoon niet degelijk, of ze zijn alleen geschikt voor lichtgewichten of ze zijn idioot duur (zoals AX Lightness producten). Om die reden zal ik niet zo snel andere remmen monteren. Ook KCNC snelspanners waren geen succes. Het is natuurlijk de uitdaging op te zoek te gaan naar gewichtsbesparingen die wél degelijk zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Mss aan apart topic met lijstje maken?havana schreef:Het is natuurlijk de uitdaging op te zoek te gaan naar gewichtsbesparingen die wél degelijk zijn.
What makes the boat go faster?
Dat wordt een welles-nietes discussie denk ik. Want ik ken ook best fietsers die bijvoorbeeld ZeroGravity remmen prima vinden, maar ik vind ze waardeloos. Zo ken ik ook een fietser die zelfs een 36-spaaks Open Pro wiel nog aan gort trapt.
Anderzijds kun je gerust stellen dat de producten van Syntace en de WCS serie van Ritchey voor iedereen geschikt zijn.
Anderzijds kun je gerust stellen dat de producten van Syntace en de WCS serie van Ritchey voor iedereen geschikt zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat vrees ik ook. ik wil graag licht, maar zonder concessie qua sterkte en stijfheid. Sommige dingen komen er niet op vanwege exorbitante prijzen.
Daarbinnen is een hoop mogelijk, maar bv het genoemnde voorbeeld van de zero gravitie remmen, gaat voor mij ook een stap te ver.
Daarbinnen is een hoop mogelijk, maar bv het genoemnde voorbeeld van de zero gravitie remmen, gaat voor mij ook een stap te ver.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Licht, sterk, stijf en mooi = heel duur , maar soms moet je jezelf eens kietelen
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Zero Gravity remmen zijn best nog te doen hoor. Ook al moet je voor de dezelfde remkracht tegenover een 'gewone' set wat harder knijpen. Ik heb er eens twee weken mee in de Alpen gereden inclusief een Marmotte, en dat ging wel hoor.wasbeer2006 schreef:Dat vrees ik ook. ik wil graag licht, maar zonder concessie qua sterkte en stijfheid. Sommige dingen komen er niet op vanwege exorbitante prijzen.
Daarbinnen is een hoop mogelijk, maar bv het genoemnde voorbeeld van de zero gravitie remmen, gaat voor mij ook een stap te ver.
Maar nog eens, die lichtgewicht dingen zijn niet meer aan mij besteed. Dikwijls heel mooi (en duur), nagenoeg nutteloos als het op rendement aankomt en ook meestal niet al te betrouwbaar. Maar het is wel een leuke hobby, zo dingetjes op de weegschaal leggen.
Heeft iemand een tip waar je een goede deal kunt maken met een Supersix (nieuw of overjarig, maat 58)? Denk aan een leuke korting (10-20%) of een wielenupgrade zonder meerprijs. Liefst in het midden van het land. Tips mogen ook per PM.
Vraagje: Vandaag een nieuwe wielset ontvangen(Sram S30 Sprint) voor in m''n Caad 10, daarbij ook gelijk een nieuwe setje banden gekocht(Schwalbe Durano 25-622)
Bandjes erop gelegd, wielen erop, ff staan kwijlen... wil ik m'n remblokken gaan afstellen blijkt dat de voorband te hoog is, deze loopt tegen de vork aan met het loopvlak....
Bij 25-622 is de 25 de breedtemaat als ik me niet vergis, als ik nu een 23-622 erop leg, zal die dan ook minder hoog zijn?
Grtz,
Bandjes erop gelegd, wielen erop, ff staan kwijlen... wil ik m'n remblokken gaan afstellen blijkt dat de voorband te hoog is, deze loopt tegen de vork aan met het loopvlak....
Bij 25-622 is de 25 de breedtemaat als ik me niet vergis, als ik nu een 23-622 erop leg, zal die dan ook minder hoog zijn?
Grtz,