Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 apr 2014 18:06

Mooie zeverzak, die fietsenmaker !
Vorige week nog bij vd Valk hotel Ter Worm in Heerlen geweest, waar Orica Greenedge z'n domicile had, ter voorbereiding op de Amstel Gold.
De mechanieker vertelde me dat alle coureurs op de Foil van start gingen, alleen Pieter Weening nam een Addict.
Gerrans en Albasini reden toen net weg op hun Foil voor een trainingsritje in de limburgse heuvels.
Dezelfde fiets gebruikten ze ook bij de Waalse Pijl.

Ik heb ook nog een Cervelo S3 en die is niet zo stijf in de kop als m'n Foil, van uitwapperen tijdens een afdaling is dan ook geen sprake. Strak, stijf en nauwkeurig te plaatsen door bochten en heerlijk om mee af te dalen!
Net zoals m'n S3 overigens, terwijl die vanwege de platte schuine buis veel meer wind vangt.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 apr 2014 18:39

S3 is veel meer geschikt voor op het vlakke het balhoofd is idd redelijk slap (maar dat wil niet zeggen dat het niet goed rijdt).
Of de foil een perfecte klimfiets is ga ik niet beweren (persoonlijk vond ik mijn S5 het bergop merkbaar beter doen) maar je fm kletst onzin en een dealer die op een testdag geen foil kan bieden en dan zoiets gaat verkondingen mogen ze meteen zijn dealerschap afnemen. Als de foil je past gewoon kopen en fietsen. Veel sneller zul je van geen enkel frame worden maar dat je tevreden gaat zijn staat wel vast.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 apr 2014 19:24

Overall is m'n Foil superieur aan m'n S3, hij is stijver zowel het balhoofd als het bracket, veel lichter en nog scherper te plaatsen in bochten.
Het concept is ook nieuwer dan de S3, daarmee niet zeggende dat de S3 achterhaald is, het blijft ook een fijne fiets.
Alleen voel je het verschil met de Foil, zij het miniem.

Gewoon kopen die Foil Henk, veel beters kom je niet tegen in de markt! ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6343
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 apr 2014 20:46

Zelf ben ik met de Foil vorig jaar door de Alpen gereden. Niet vanuit Annecy ;) maar vanuit Doussard en ik vond het geweldig.

De Foil is echt een klasbak in de bergen, zeker ook vanwege de C35 met tubes waarmee ik de ritten gereden had. De fiets is erg stabiel , kan ontzettend hard naar beneden - het is net een Mercedes S Klasse of BMW 7. Klimmen gaat ook gewoon heel erg goed, uit het zadel - of zittend klimmen .....geen enkel probleem.

Ook heb ik een Addict R1 , ook een zeer fijne fiets maar dat is absoluut geen S klasse maar eerder een Nissan GTR of een andere sportauto. Nerveus - licht een echte stuurders fiets.

Ik kan je dus alleen maar de Foil aanbevelen - misschien komende zomer eens samen sturen - ik ben weer in de buurt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2014 21:46

Hebben jullie het over de nieuwe Cervélo S3?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 apr 2014 07:47

Nee, dit is het Scott topic. ;)
Mijn S3 is van 2010, nog met buitenboord lagers( geen BBright), dus niet de laatste S3, welke een kruising is tussen de S en R types van Cervelo.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2014 15:11

welke maat van een foil zou ik moeten hebben.

heb nu een litening 60cm met een
reach van 392
stack van 582

kijkend naar de reach zou ik op een L uitkomen.
kijkend naar de stack op een xl

Op de litening heb ik door mijn lange benen een drop van 12,5cm wat prima gaat met de conische spacer en 5mm spacer totaal 20mm vanaf het frame. daar zouden dan 23mm spacers extra bij moeten.

Op de litening heb ik een stuurpen van 11cm met een syntace stuur en 90mm reach bv een ricthey stuur heeft al 78mm dus, denk dus ook dat de xl niet te lang word.

Nog een vraagje heeft scott de maten van de foil aangepast? mijn maat heeft een 2012 foil 20 en volgens mij is ergens de maatvoering verschoven. Zijn fiets ga ik deze week een lange testrit op maken om een nog beter oordeel te kunnen vellen. Uiteraard meet ik die even na

Ik zou graag het losse frame van de foil 10 van dit jaar kopen red groep erop en mijn huidige reynolds assaults en notubes alpha,s houden. Niet iedereen zijn keus denk ik deze kleurtjes maar die stealth bikes trekken mij niet zo.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 mei 2014 18:03

DE maten van de Foil zijn naar mijn weten niet aangepast, het is de geometrie van de vorige Addict.
Bij Cervelo is dat wel gebeurt in 2011/2012, misschien is daar de verwarring van?

Je valt idd tussen 2 maten in, kwa bovenbuis is de Foil een volle cm langer en het balhoofd 2.5 cm korter.
Voor je reach zou je de L moeten hebben, dan ga je of diep zitten, of een aantal spacers onder je stuurnok krijgen.

Bij de XL kom je kwa balhoofd beter uit, de lengte bovenbuis is op te vangen met een kortere stuurnok/reach stuur.
Het beste is idd een lange testrit maken op die Foil 20.
Ik heb ook de 2013 Assaults op m'n Scott, tot dusver probleemloze wieltjes en redelijk comfortabel.

Westbrookcycles heeft wel eens losse frames in de aanbieding, hou die goed in de gaten, ik heb zo afgelopen september een 2012 Foil 10 frame gescoord met 61% korting.
Dan is een Canyon CF slx plots een stuk duurder! :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 mei 2014 20:30

Ik gok dat het een XL met een zero setback pen zou worden. Niets mis met overjarig maar vermijd wel de eerste modellen waar daarbij was de zadelpen echt niet best. Bij een goede dealer kun je wellicht nog het type zadelpen uitkiezen (met of zonder setback)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2014 20:45

Thnx mannen !
Ik zou voor de foil 10 2014 gaan. Zwart wit blauw, vind ik wel gaaf.
ik denk ook de xl ik rijd wel met redelijk wat setback. 88mm op een bbl van 91cm en 808mm zadelhoogte.

ik heb nu een 11cm stuurpen en een syntace stuur heeft 90mm reacht. Als ik een ritchey superlogic pak heb ik 78mm reach probkeem opgelost en geen tot weinig spacers :-) de nieuwe red zijn ook 5mm langer, dus zou ik slecht 3mm verder zitteb.

van de week ff goed testen, eigen zadel erop even proberen zo gelijk mogelijk als mijn litening af te stellen en gaan. Mijn maat heeft gelijltijdig de assault 2013 gekocht en rijd met dezefde banden dus dat geeft een heel goed verglijk.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mei 2014 07:07

De eerste lichting Foils hadden last van een zakkende zadelpen, dat is meteen opgelost met een betere "klem"en nieuwe pen. Dat was het model van 2011 meen ik.
Daarna geen problemen meer met de zadelpen, dus wasbeer, een 2014 is helemaal geen probleem meer.
Succes en keep us informed.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 mei 2014 10:26

wasbeer2006 schreef:Thnx mannen !
Ik zou voor de foil 10 2014 gaan. Zwart wit blauw, vind ik wel gaaf.
ik denk ook de xl ik rijd wel met redelijk wat setback. 88mm op een bbl van 91cm en 808mm zadelhoogte.

ik heb nu een 11cm stuurpen en een syntace stuur heeft 90mm reacht. Als ik een ritchey superlogic pak heb ik 78mm reach probkeem opgelost en geen tot weinig spacers :-) de nieuwe red zijn ook 5mm langer, dus zou ik slecht 3mm verder zitteb.

van de week ff goed testen, eigen zadel erop even proberen zo gelijk mogelijk als mijn litening af te stellen en gaan. Mijn maat heeft gelijltijdig de assault 2013 gekocht en rijd met dezefde banden dus dat geeft een heel goed verglijk.
Post je een foto van de foil,wat is jou lengte?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie