Carbon clinchers uit China vragen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik sta op het punt om een setje carbon velgen te bestellen.
Interne breedte is 21mm en totale breedte 28 mm. De hoogte is 45mm.
Ik heb inmiddels 3 setjes wielen zelf gespaakt en ik vind het wel heel leuk om te doen. Tot op heden heb ik er iedere keer voor gekozen om te spaken met 32 spaken (messing nippesl). Ik gebruik het boek van Robbert munson eigenlijk altijd als handleiding.
Nu denk ik dat het met de hogere carbon velgen ook goed mogelijk is om met minder spaken te spaken. Ik twijfel alleen een beetje of ik voor 28 of 24 spaken ga. Ik wil gewoon een stevig wiel, welke ik bijv ook zou kunnen gebruiken voor een gravelbike (welke ik (nog ) niet heb. Daarom dacht ik voor een 28 spaaks te gaan, echter zie ik toch ook wel heel veel wielsets voorbij komen met 24 spaken. Wat is wijsheid?
Interne breedte is 21mm en totale breedte 28 mm. De hoogte is 45mm.
Ik heb inmiddels 3 setjes wielen zelf gespaakt en ik vind het wel heel leuk om te doen. Tot op heden heb ik er iedere keer voor gekozen om te spaken met 32 spaken (messing nippesl). Ik gebruik het boek van Robbert munson eigenlijk altijd als handleiding.
Nu denk ik dat het met de hogere carbon velgen ook goed mogelijk is om met minder spaken te spaken. Ik twijfel alleen een beetje of ik voor 28 of 24 spaken ga. Ik wil gewoon een stevig wiel, welke ik bijv ook zou kunnen gebruiken voor een gravelbike (welke ik (nog ) niet heb. Daarom dacht ik voor een 28 spaaks te gaan, echter zie ik toch ook wel heel veel wielsets voorbij komen met 24 spaken. Wat is wijsheid?
Ligt er ook een beetje aan hoeveel je weegt lijkt me.
Ik heb geen ervaring met gravel, maar afgelopen winter wel zelf voor het eerst 20/24 spaaks 50mm carbon velgen uit China gespaakt. Wielset heeft het een heel jaar prima heeft gehouden, ook in klinkercriteriums. Ik weeg 69 kilo en 24 spaken was dus voor mij kennelijk prima.
Ik heb geen ervaring met gravel, maar afgelopen winter wel zelf voor het eerst 20/24 spaaks 50mm carbon velgen uit China gespaakt. Wielset heeft het een heel jaar prima heeft gehouden, ook in klinkercriteriums. Ik weeg 69 kilo en 24 spaken was dus voor mij kennelijk prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
De vraag is vooral waarom voor minder spaken gaan?
Mijn inziens heb je met meer spaken een betrouwbaarder wiel.
Waarom zou je voor minder spaken kiezen. Ik denk dst het aero en gewicht voordeel echt minimaal is.
Met mijn 77kg ben ik wel een stukje zwaarder. Alleen ik ben zeker geen sprinter en trap tijdens een sprint maximaal 1200 watt weg.
Mijn inziens heb je met meer spaken een betrouwbaarder wiel.
Waarom zou je voor minder spaken kiezen. Ik denk dst het aero en gewicht voordeel echt minimaal is.
Met mijn 77kg ben ik wel een stukje zwaarder. Alleen ik ben zeker geen sprinter en trap tijdens een sprint maximaal 1200 watt weg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
IVM schijfremmen altijd voor hetzelfde aantal spaken als achter.
Eerder achter minder en voor meer als je naar de load gaat kijken, maar houd het gewoon gelijk.
Voor race zou 24 voldoende moeten zijn op de MTB heb ik 28, maar kan ook op de racefiets.
Ik zou tot een 95kg voor 24 gaan en daarboven eventueel 28.
Een gravel wiel krijgt niet perse meer te voorduren, eerder minder doordat de bandenspanning lager is en die dempt de grootste klappen weg.
Eerder achter minder en voor meer als je naar de load gaat kijken, maar houd het gewoon gelijk.
Voor race zou 24 voldoende moeten zijn op de MTB heb ik 28, maar kan ook op de racefiets.
Ik zou tot een 95kg voor 24 gaan en daarboven eventueel 28.
Een gravel wiel krijgt niet perse meer te voorduren, eerder minder doordat de bandenspanning lager is en die dempt de grootste klappen weg.
Tenzij je mss (ooit) plant om te gaan bikepacken met de gravelwieltjes, dan zouden die extra spaken wel handig kunnen zijn. Maar goed dan heb je het over zeg 10kg of als je gaat kamperen 15kg extra, dat valt ook wel weer mee, maar ik zou zelf nooit op de grens gaan zitten, zeker niet als je serieus off-grid gaat. Het komt dan dus neer op het geplande gebruik.wasbeer2006 schreef: ↑14 okt 2022 09:36Een gravel wiel krijgt niet perse meer te voorduren, eerder minder doordat de bandenspanning lager is en die dempt de grootste klappen weg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
nee klopt, als je ze ook echt voor gravel gaat gebruiken zou ik denk ik ook 28 doen.
Maar vooral ook voor de remkracht, die is off road veelal een stuk hoger dan op weg.
Maar vooral ook voor de remkracht, die is off road veelal een stuk hoger dan op weg.
Iemand wel eens een wielset bij Light Bicycle besteld?
Klopt het dat je geen customs/invoerrechten andere kosten hoeft te verwachten als je voor TPD (Tax Prepaid) shipment kiest?
Zou betekenen dat een carbon setje halfhoog <1400gr voor €750 in huis te krijgen is.
Klopt het dat je geen customs/invoerrechten andere kosten hoeft te verwachten als je voor TPD (Tax Prepaid) shipment kiest?
Zou betekenen dat een carbon setje halfhoog <1400gr voor €750 in huis te krijgen is.
Yes dat klopt. Wielsets en of velgen besteld, allemaal erg tevreden van. (velg en disc). Er komt ook nog wat kosten bij voor PayPal en handling tov de configurator meestal.
Ik heb de afgelopen jaren steeds bij CSC mijn wielen besteld omdat deze verstuurd worden vanuit EU. Ik heb er nu eentje nodig met XDR (SRAM) body en dat wordt blijkbaar niet verstuurd vanuit EU.
Iemand andere fabrikanten die vanuit EU versturen maar dan met een XDR body?
Iemand andere fabrikanten die vanuit EU versturen maar dan met een XDR body?
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel