Tubeless
-
- Forum-lid HC
Ja maar pas op met die opmerking. Ik heb meer banden uit een hooked velg zien klappen dan zonder.
Die hoek gaat echt die band niet tegen houden. Het heeft maar met 1 ding te maken en dat is passen.
Uiteraard moet je niet op te hoge druk rijden. In princiepe moet je jezelf afvragen als je op meer dan 5 a 5,5bar rijd wat de reden is.
Extremen daar gelaten. in gewicht of gebruik
Die hoek gaat echt die band niet tegen houden. Het heeft maar met 1 ding te maken en dat is passen.
Uiteraard moet je niet op te hoge druk rijden. In princiepe moet je jezelf afvragen als je op meer dan 5 a 5,5bar rijd wat de reden is.
Extremen daar gelaten. in gewicht of gebruik
-
- Forum-lid HC
In principe prima!
Ik zeg in principe waar ik ervan uit ga dat je de juiste banden, velgen en materialen hebt gebruikt.
Mijn grens of ik ergens mee ga rijden is hoe makkelijk de banden op de velg gaan als dat te makkelijk gaat dan ga ik er niet op rijden.
Ik heb de laatste jaren geen banden meer meegemaakt die zo los zitten.
Laatste was de Schwalbe Ultremo.
Mocht er een keer een band afklappen tijdens het oppompen meteen weggooien, nooit meer mee gaan rijden!
Let wel. Ik heb inmiddels honderden banden gemonteerd voor diverse personen, Weg, gravel, MTB XC, MTB all mountian en het gebeurt zelden!
Nog een tip gebruik nooit een sopje om je tubeless banden te monteren. Als je wat wilt gebruiken, montage vloeistof van Schwalbe en anders water.
Het dicht de velg/band minder goed af. Het kan te glad maken, de montage vloeistof is kleverig
Ik zeg in principe waar ik ervan uit ga dat je de juiste banden, velgen en materialen hebt gebruikt.
Mijn grens of ik ergens mee ga rijden is hoe makkelijk de banden op de velg gaan als dat te makkelijk gaat dan ga ik er niet op rijden.
Mocht er een keer een band afklappen tijdens het oppompen meteen weggooien, nooit meer mee gaan rijden!
Let wel. Ik heb inmiddels honderden banden gemonteerd voor diverse personen, Weg, gravel, MTB XC, MTB all mountian en het gebeurt zelden!
Nog een tip gebruik nooit een sopje om je tubeless banden te monteren. Als je wat wilt gebruiken, montage vloeistof van Schwalbe en anders water.
Het dicht de velg/band minder goed af. Het kan te glad maken, de montage vloeistof is kleverig
Ik heb vrijdag nog even doorgezet. Wielen flink laten draaien. Zaterdagochtend 1,5 bar aan druk verloren. Bijgepompt en 80 km gefietst en ze blijven nu keurig op druk. Nu nog even spelen met de juiste druk in de banden maar de eerste rit was ik positief verrast ondanks de nog vrij hoge druk in mijn banden.thebase schreef: ↑07 feb 2022 11:27 Maatje van me had de iets hogere Bontrager wielen met die plastic rimstrip en ventielen.
Na een hoop gek#t, overal lekte het, door de spaakgaten en het wateraflaatgaatje, die rotzooi eraf getrokken, een paar lagen velgtape erin geplakt en andere ventielen erin.
Toen gevuld met latex en bijna meteen bleef ie zijn druk behouden.
Weg dus met die meegeleverde rotzooi, zorgt voor een hoop ergernis en fatsoenlijk materiaal gebruiken!
[/quote]
ik denk toch dat ik die hele bontrager zooi eraf gooi ( tubeless rimstrip en ventiel) na een paar ritten nu last van een lekkend ventiel. Na al het geklooi om mijn voorband dicht te krijgen nu dit weer. Het vertrouwen in hun systeem ben ik wel een beetje kwijt. Verder wel top wielen en samen met de pirelli's rijdt het heerlijk.
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg
Ritje van 84km gemaakt, alles goed gegaan!wasbeer2006 schreef: ↑07 mar 2022 12:00 In principe prima!
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Vorig weekend met versleten banden (Schwalbe pro one tle) gaan fietsen in de Hoge Venen hetgeen al niet zo slim is. Lek achter zonder het door te hebben en in een afdeling in een putje gereden waardoor ineens alle lucht ontsnapte (had effe schrik dat velg gebarsten zou zijn want was een aardige klapper). Denk dat ik dus al behoorlijk plat stond. CO²-patroon gebruikt en gekeken waar het gat zich bevond en een plug erin gedaan waardoor ik de rit nog zonder problemen heb kunnen uitrijden.
Afgelopen woensdag de Hutchinson fusion gridskin opgelegd op de Tyro's. Ik kreeg ze enkel geplopt met de compressor. Donderdagochtend was achterband volledig leeg en ontplopt. Voorband zat nog beetje lucht in. Morgen eerste ritje met de nieuwe banden dus sealant erin, oppompen en hopelijk houden ze druk..
Afgelopen woensdag de Hutchinson fusion gridskin opgelegd op de Tyro's. Ik kreeg ze enkel geplopt met de compressor. Donderdagochtend was achterband volledig leeg en ontplopt. Voorband zat nog beetje lucht in. Morgen eerste ritje met de nieuwe banden dus sealant erin, oppompen en hopelijk houden ze druk..
Bandje stond vorig weekend plat.
Vandaag even gekeken en ik merkte dat de tubeless tape overal in de spaakgaten geduwd was. In één spaakgat zat er er dus ook gewoon een gat in de tape.
Het zijn elitewheels en de door hen bijgeleverde tape.
Tape niet dubbel gedaan maar wel laten overlappen.
Tape toch dubbel doen? Heeft de band dan nog plaats genoeg?
Andere tape?
De tape zit er zowat 9-10 maand in. Moet je dan vervangen of blijft die in principe goed?
Vandaag even gekeken en ik merkte dat de tubeless tape overal in de spaakgaten geduwd was. In één spaakgat zat er er dus ook gewoon een gat in de tape.
Andere tape?
De tape zit er zowat 9-10 maand in. Moet je dan vervangen of blijft die in principe goed?
-
- Forum-lid HC
De tape blijft in principe goed, je kan een laag eroverheen leggen maar de band moet er dan nog wel goed overheen kunnen, dus niet retestrak.
Je moet er nog wel een bandenlichter tussen kunnen steken.
Hoe is het nu gesteld met de ruimte die de band heeft?
Je moet er nog wel een bandenlichter tussen kunnen steken.
Hoe is het nu gesteld met de ruimte die de band heeft?
Zolang de tubeless tape geen lekkage vertoond kan deze 'jaren' blijven zitten. Sommige tubeless tapes moeten dubbel worden gelegd, anderen is éénmaal voldoende, zie evt. hun gebruiksaanwijzing. E.e.a. houdt natuurlijk ook in met welke druk er wordt gereden. Omdat er meestal nergens staat aangegeven tot welke druk een tubeless tape geschikt is kan men makkelijk dat zelf testen.hayes schreef: ↑12 mar 2022 21:17 Bandje stond vorig weekend plat.
Andere tape?
Orlok schreef: ↑05 mar 2022 19:38Heel simpel; knip een zo groot mogelijk rondje 'tape' plak dit in de pompkop achter de afschroefbare kopmoer en op de rubberafdichtring en schroef de pompkop weer in elkaar. Bouw de druk in de vloerpomp op tot boven de gewenste bandendruk en laat deze als de tape het houdt ong. 24 uur op druk staan. Het resultaat geeft je de indruk of de 'tape' geschikt is voor tubeless of niet.!![]()
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat is zowel poepsimpel als ingenieus.
![Afbeelding](https://i.vgy.me/ezncBj.jpg)
Dit is de tape. In de spaakgaten is de tape naar buiten geduwd (links). Op één plaats heeft de tape het dus begeven (midden). Waar de tape dubbel zit, ziet alles er nog goed uit. (rechts)
Ik denk dat ik m'n eigen vraag dus beantwoord heb.
Alleen heb ik niet genoeg tape om nog eens dubbel rond te gaan.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Afbeelding](https://i.vgy.me/ezncBj.jpg)
Dit is de tape. In de spaakgaten is de tape naar buiten geduwd (links). Op één plaats heeft de tape het dus begeven (midden). Waar de tape dubbel zit, ziet alles er nog goed uit. (rechts)
Ik denk dat ik m'n eigen vraag dus beantwoord heb.
Alleen heb ik niet genoeg tape om nog eens dubbel rond te gaan.