Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jul 2008 16:44

Nee, Olympische triathlon mag je namelijk stayeren, tijdritfietsen en volle wielen zijn verboden en slechts zeer korte opzetsturen zijn toegestaan.

cesar_
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:28

cesar_ 28 jul 2008 20:54

Er wordt in stayerwedstrijden wel degelijk op tijdritframes gereden. Zo rijden er een aantal gasten op een P2 rond met een gewoon wegstuur met STI's en een kort opzetstuur dat niet voorbij de shifters komt en vooraan elkaar verbonden is. Kwestie van de juiste framemaat kiezen en dan kan je gewoon zo zitten als op een normale tt fiets, alleen de elleboogsteuntjes zitten dan iets dichterbij je polsen.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;) .

Ook 3- of 4-spaaks wielen zijn trouwens verboden, gevaar ivm. valpartijen. Imagine een paar vingers tussen zo'n spinergy scheermes.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 29 jul 2008 00:15

Lelijke fiets, als je het mij vraagt. Die Spinergy's zijn toch al jaren verboden in koersen?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 jul 2008 02:27

Cesar_ schreef:Er wordt in stayerwedstrijden wel degelijk op tijdritframes gereden. Zo rijden er een aantal gasten op een P2 rond met een gewoon wegstuur met STI's en een kort opzetstuur dat niet voorbij de shifters komt en vooraan elkaar verbonden is. Kwestie van de juiste framemaat kiezen en dan kan je gewoon zo zitten als op een normale tt fiets, alleen de elleboogsteuntjes zitten dan iets dichterbij je polsen.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;) .

Ook 3- of 4-spaaks wielen zijn trouwens verboden, gevaar ivm. valpartijen. Imagine een paar vingers tussen zo'n spinergy scheermes.



Nou, Cesar, op het niveau van de Olympische Spelen zit iedereen van de Olympic Distance Triathlon toch op échte wegframes die de juiste vinnigheid hebben die dit soort triatlons vergt... een tijdritfiets met wegstuur zie je niet bij die mannen op OD hoor (kijk maar naar de World Cups). Javier Gomez rijdt al jaren op SLC en SLC-SL met een kort opzetstuurtje dat zijn shifters niet voorbijkomt.

Wat wielen betreft mogen tri of four spokes in België alvast niet op stayer wedstrijden... Het eigenaardige is dat ik Xentis wielen wel degelijk nog zag in EK Triatlon Olympic Distance, dus op sommige ITU wedstrijden blijkt het toch te passeren. Ik denk wel dat we enkel hoge velgen zullen zien in Athene hoor. Topfavoriet Gomez is door Hed. gesponsord.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bakkerke
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2008 13:38

bakkerke 29 jul 2008 14:27

sorry voor de misschien domme vraag maar wat is stayeren?

allstar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mar 2008 19:52

allstar 29 jul 2008 14:46

bakkerke schreef:sorry voor de misschien domme vraag maar wat is stayeren?


Volgens mij is dat vlak achter iemand aan rijden ("slipstreamen"). Een "stayer" is ook iemand die lange afstanden doet, in het schaatsen gebruiken ze die term daarvoor geloof ik . .

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 jul 2008 16:14

= in het wiel rijden.

Even tekst aangepast Triathlonweb.nl: "Stayeren is het zodanig vlak achter een voorganger fietsen dat men voordeel heeft omdat de voorganger de wind 'afvangt'. In wedstrijden waar dit niet toegelaten is moet men minimaal twaalf meter afstand aanhouden. Deze afstand wordt gemeten van voorwiel naar voorwiel, dus effectief betekent dit ruim 10 meter netto tussenruimte tussen twee deelnemers. Om iedere deelnemer geldt een 'stayerzone' van twaalf meter lang en drie meter breed (anderhalve meter aan beide zijden)." - http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php ... D=stayeren

Er zijn triathlons waar dit absoluut verboden is: alle lange afstandswedstrijden, maar in Nederland ook de kwarttriatlons en -denk ik- zelfs sprinttriatlons. In België zijn veel kwarttriatlons wél stayerwedstrijden... De Olympische triatlon heet "olympic distance" en is een stayer-wedstrijd: daar wordt het fietsgedeelte als een wielerwedstrijd gereden, eerder dan als een tijdritvorm dus. Heeft tot gevolg dat, als je 1 minuut na de eersten uit het water komt, dat je 't vaak kan schudden als die kopgroep zich vindt en samenwerkt. In niet-stayers krijgt het fietsonderdeel zijn volle waarde en is het in het fietsen "ieder voor zich".

Daarbij geldt ook de regel:
- niet-stayer wedstrijden: tijdritfiets toegelaten (hier is het fietsonderdeel individueel)
- stayerwedstrijden: wegfiets/koersfiets, met korte tijdritbeugels die niet verder komen dan de denkbeeldige lijn tussen de 2 schifters en bovendien met elkaar verbonden zijn

Ik vind stayer-wedstrijd maar halfslachtige triatlons waar het fietsonderdeel gefnuikt is... grof gezegd iets voor sterke zwem-lopers, die op de fiets meekunnen. Mijn ervaring leert dat triatleten die zich op deze wedstrijden toeleggen gemiddeld genomen (ken uitzonderingen) matige fietsers zijn... Op niveau van de wereldtop (althans bij de mannen), zoals je in Peking zal zien, fietsen ze wel behoorlijk hoor, al zal je een Javier Gomez (die een 10km slotloop onder de 30min in de benen heeft) nooit het vuile werk tijdens het fietsen zien opknappen: hij wil zo fris mogelijk beginnen lopen en verstopt zich dus in de groep... sja, TRIathlon :s
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jul 2008 16:16

AllStar schreef:
bakkerke schreef:sorry voor de misschien domme vraag maar wat is stayeren?


Volgens mij is dat vlak achter iemand aan rijden ("slipstreamen"). Een "stayer" is ook iemand die lange afstanden doet, in het schaatsen gebruiken ze die term daarvoor geloof ik . .


De specialiteit van Cadel Evans, dan weet je wel wat bedoeld wordt lijkt me ;)

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 29 jul 2008 18:09

Die nieuwe kleur zag er in real life behoorlijk goed uit, ik miste alleen de witte 3t vork, dan moet hij er helemaal mooi uitzien.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 jul 2008 18:24

Ironpete schreef:Javier Gomez één van de topfavorieten voor Olympisch goud op de triathlon stelt zijn Cervelo Olympic voor

[img=http://lh3.ggpht.com/vrosetta/SIhDgDRG8 ... 00/105.jpg]



Om nog even op het frame zelf terug te komen... dit is dus niet zomaar een andere kleurtje op de SLC. Die achtertrein is anders dan de mijne en de kabels gaan ook anders het frame in! ;)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

allstar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mar 2008 19:52

allstar 29 jul 2008 18:26

havana schreef:De specialiteit van Cadel Evans, dan weet je wel wat bedoeld wordt lijkt me ;)


:d

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 29 jul 2008 18:30

Het frame van Andy Schleck had volgens mij wel gewoon een nieuw kleurtje gekregen want de kabels gingen nog wel op de 'oude' plek het frame in.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

Plaats reactie