Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 07 mei 2014 12:12

De Scott Addict van Sylvain Chavanel !

Afbeelding

Afbeelding

Blijf het een super kicke fiets vinden.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2014 15:09

Gisteren een lange rit op de foil gedaan van mijn fietsmaat
Onderweg de stuurpen toch nog een cm laten zakken. Kan nu niets meer onderuit.

Dit is een XL ik denk toch dat ik voor de L zou gaan, die is 2cm lager. maar 2cm spacers is prima + hij is 7mm korter, deze voelde net ff wat lang aan met een 11cm stuurpen en 10cm vind ik geen optie. 12 of 11 vind ik het prettigst.

Eerst 30km alleen gereden en daarna 70 in een groep. Het zal wel verbeelding zijn maar op echt hoge snelheid heb ik toch het idee dat het marginaal minder inspanning kost de fiets op snelheid te houden. Na de 30km mijn eigen wielen erin met 25mm banden toc 23mm op dezelfde wielen en dat scheelt veel!

Op deze zat een c260 stuurpen en superlogic stuur. Ik zou zelf weer voor Syntace gaan. Mijn Cube met slappere (-18nm) voorvork is voor stijver.

Pluspunten:
-Comfortabel, zeker in relatie tot de stijfheid;
-Zeker stuurgevoel, stabiel, heel rustig.

Nadeel:
-Wil graag rechtdoor (zie ook tweede pluspunt, een L zou dit al heel anders kunnen maken)
-Meer last van zijwind dan mijn litening (met exact dezelfde wielen).

Komt veel beter tot zijn recht met 25mm banden de fiets is veel beter in balans.

Nu lekker twijfelen, van de week even langs de dealer misschien kan die me met een leuke aanbieding over de strep trekken, of als er iemand een Litening met sram red zoekt en citec 3000s wielen kan dat scelen :-)

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 07 mei 2014 16:46

Shark, uk only betekend dat eventuele garantieclaims via de uk moeten lopen en ik niet hier in frankrijk daarvoor terecht kan. Zal mij om het even zijn, ik haal altijd m'n spullen door heel europa heen. Heb naturrlijk wel even gechecked wat 'in case' de eventuele verzendkosten zouden zijn en dat is peanuts bij het behaalde voordeel.

Wat dat canyon verhaal betreft: ik vroeg geen enkele garantie. Ik vroeg uitsluitend of ze wel of niet elders in de scan wellicht plekken hebben gezien die eveneens tot onmiddelijke afkeur zouden leiden. Helaas antwoorden ze daar niet op. Uitsluitend met een standaard verhaal, Ook na herhaalde vragen. Ik heb het gehad met ze.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 07 mei 2014 17:05

wasbeer2006 schreef:Gisteren een lange rit op de foil gedaan van mijn fietsmaat
Onderweg de stuurpen toch nog een cm laten zakken. Kan nu niets meer onderuit.

Dit is een XL ik denk toch dat ik voor de L zou gaan, die is 2cm lager. maar 2cm spacers is prima + hij is 7mm korter, deze voelde net ff wat lang aan met een 11cm stuurpen en 10cm vind ik geen optie. 12 of 11 vind ik het prettigst.

Eerst 30km alleen gereden en daarna 70 in een groep. Het zal wel verbeelding zijn maar op echt hoge snelheid heb ik toch het idee dat het marginaal minder inspanning kost de fiets op snelheid te houden. Na de 30km mijn eigen wielen erin met 25mm banden toc 23mm op dezelfde wielen en dat scheelt veel!

Op deze zat een c260 stuurpen en superlogic stuur. Ik zou zelf weer voor Syntace gaan. Mijn Cube met slappere (-18nm) voorvork is voor stijver.

Pluspunten:
-Comfortabel, zeker in relatie tot de stijfheid;
-Zeker stuurgevoel, stabiel, heel rustig.

Nadeel:
-Wil graag rechtdoor (zie ook tweede pluspunt, een L zou dit al heel anders kunnen maken)
-Meer last van zijwind dan mijn litening (met exact dezelfde wielen).

Komt veel beter tot zijn recht met 25mm banden de fiets is veel beter in balans.

Nu lekker twijfelen, van de week even langs de dealer misschien kan die me met een leuke aanbieding over de strep trekken, of als er iemand een Litening met sram red zoekt en citec 3000s wielen kan dat scelen :-)
Volgens mij moet je hem idd nog een keer testen in de juiste maat want ik herken absoluut jouw bevindingen niet. Hij is niet oncomfortabel, maar om deze jongen nu comfortabel te noemen met zo'n stugge achterbrug en forse zadelpen...
Wil graag rechtdoor? Hij heeft de precies dezelfe geometrie als de addict, die toch wel als zeer wendbaar en licht nerveus te boek staat...
Zijwindgevoeligheid is mij nooit direct opgevallen, maar goed zou kunnen en vind ik sowieso veel afhankelijker van de hoogte van de wielen.
Mij is geen groot verschil opgevallen tussen de ritchey cockpit en syntace... Zou kunnen hoor, ik ben geen type sprinter die zijn stuur doormidden trekt en heb altijd maatjes S frames, zal ook wel schelen...

grtz Erik

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2014 17:48

Nou hij stuurt super strak, maar met graag wil graag rechtdoor bedoel ik dat je hem wel echt neer moet leggen. Overigens de wielbasis is 8mm langers als de litening, dat scheelt erg veel weet ik uit ervaring. Je zit bij de foil iets meer op het achterwiel. De litening is gewoon wendbaarder en dat is waar ik nu mee verglijk.

maar om discussies te voorkomen, echt een superfiets. Maargoed mijn huidige litening is dat ook. De foil is een andere fiets. De litening heeft hele smalle buizen dat scheelt allicht met wind. Overigens is er met de foil prima te rijden met 46mm wielen en gisteren was het echt een goede 5.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 07 mei 2014 17:51

Wat is je lengte en bbl ook alweer wasbeer? Dacht dat je ongeveer mijn afmetingen had. Dan zou een xl naar mijn idee beter passen dan een L.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2014 18:30

91cm bbl en 185cm
Een xl heeft 20mm meer stack dan de l en 6mm meer reach.
mijn cube hangt daar weer tussen in met 7mm minder stach en 8mm minder reach dan een XL.

een L heeft dus 13mm minder stack dan mijn cube en nog steeds 2mm meer reach.

Het blijft met mijn maten altijd wat lastig, wat dat betreft past de litening perfect.

Scott heeft de veo zo gemaakt dat ik op een XS met een 12cm stuurpen prima zou zitten, 3mm minder reach dan op mij cube, wel een drop van 20cm, misschien wat veel ;)

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 07 mei 2014 19:02

Ik ben 186cm met een bbl van 88cm. Zelf heb ik voor de L (foil) gekozen en het zit perfect met nu (nog) 1cm spacer. Daarbij heb ik een Ritchey C260 van 11cm.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2014 22:12

Dan zit je waarschijnlijk 2cm lager en hebt een iets langer bovenlichaam. Dan is de keuze net wat makkelijker.
Als ik met 2cm spacers ga rijden zit ik nog 1cm dieper dan jij nu zit, maar ik ga eerst eens de 15mm conische spacer onder mijn litening vandaan halen, kijken hoe dat voelt. Zet ik mijn stuurpen direct op de ring boven het lager.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 07 mei 2014 22:58

Ja klopt de drop is ook nog normaal (10,5cm). Op welke hoogte staat jou zadel als ik vragen mag? De mijnes op 784mm center crank tot top zadel.

Is het niet een optie om de XL te kiezen met 110mm stem en dan een stuur kiezen met een kleine reach?

Sowieso wil ik je succes wensen en ik hoop dat je eruit komt!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 mei 2014 07:38

Met jouw maten was ik ook voor een L gegaan wasbeer. Denk dat je daar net wat beter op zit. Maar met een xl moet het ook wel lukken lijkt me.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mei 2014 10:11

@jasperGR
Ik zit op 808mm bracket zadel, drop is op de XL met 1cm spacers 10,5cm en dat vind ik net ff te weinig 11,5 a 12 zit ik lekker. Klopt ook excat met jouw maten. je zit 2cm lager, de L is 2cm lager en dus dezelfde drop.

Ik zal eens kijken of er ergens een keer goed op een L kan rijden. Een L met 1 a 1,5cm spacing lijkt ideaal.
Stuur met en krotere reach ook aan gedacht maar een syntace heeft al een korte reach. (ik kan van ritchey nergens vinden hoe ze meten hun 78mm reach is namelijk net zo ver als de 90mm van syntace, die wel perfect aangeven hoe ze meten)

@Gaisdergerman
Heb je ook gelijk in. Op deze XL zat ik ook goed, maar het gevoel is dat ie net te groot is, mijn maat zit ook 1,5cm hoger (820mm en met 2cm spacing) zo zou ik ook ongeveer uitkomen op een L.

Plaats reactie