Tijdritfietsen
Ff dit topic nieuw leven inblazen:
ik ben van plan om binnenkort toch maar eens een tijdrit/triatlon fiets aan te schaffen. Ik zit er al een poosje voor te kijken. Het grote breekpunt is echter dat ik nog nooit op zo'n fiets gezeten heb. Ook weet ik niet zo goed of het verstandig is om er een via marktplaats aan te schaffen of maar gewoon nieuw. Hoe moet ik dit nu aan gaan pakken?
ik ben van plan om binnenkort toch maar eens een tijdrit/triatlon fiets aan te schaffen. Ik zit er al een poosje voor te kijken. Het grote breekpunt is echter dat ik nog nooit op zo'n fiets gezeten heb. Ook weet ik niet zo goed of het verstandig is om er een via marktplaats aan te schaffen of maar gewoon nieuw. Hoe moet ik dit nu aan gaan pakken?
Doe een fietsmeting bij bijvoorbeeld tripro in Hilversum. Zij kunnen je dan zeggen welke fietsen in welke maat bij jou passen. Dan kun je vervolgens op zoek naar zo'n fiets het zij nieuw hetzij tweedehands. Ik zou echt voor een specialist als tripro gaan en niet naar een "gewone" fietsenwinkel want een tt/triathlon fiets is echt iets aparts.
Toevoeging: maakt ook groot verschil of je voor tt gaat gebruiken of triathlon. Lijkt op eerste gezicht op elkaar maar zit qua zithouding behoorlijk verschil in.
Toevoeging: maakt ook groot verschil of je voor tt gaat gebruiken of triathlon. Lijkt op eerste gezicht op elkaar maar zit qua zithouding behoorlijk verschil in.
Pinarello F12 - Pinarello F8W - Specialized Allez Expert alu - Specialized Epic Comp + Cervelo P3
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:10
beauty is back home !
daar ik wegens blessures ben moeten stoppen met triatlon , 6 jaar geleden deze schoonheid met pijn in het hart verkocht voor een wegfiets .
de koper was een beginnend triatleet , maar is een paarmaand later naar buitenland vertrokken voor zijn werk en triatlonambities terug moeten opbergen wegens geen tijd .
nu had ik de kans om de Kalibur terug te kopen , koper had er in de 6 jaar maar een 10x op gereden en staat nog steeds in nieuwstaat !
persoonlijk vind ik dit nog een mooi frame ( niet over de top zoals sommige nieuwe ) en ik denk niet dat iemand zou kunnen raden dat het in augustus 15 jaar wordt
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
tja , de BMC er boven heeft ook velgremmen ,maar vind ik persoonlijk niet zo mooi
de Kuota heeft 10speed , voor TT vind ik dat geen probleem , en het gewicht is compleet (zonder drinkbus en zadeltasje ) 8,2kg , wat zeker kan concurreren met moderne TT bikes .
wist je dat de Kalibur de snelste fiets was in IM Hawaii van 2004 tot 2014 ?
en met Norman Stadler winaar in 2004 en 2006 .
de Kuota heeft 10speed , voor TT vind ik dat geen probleem , en het gewicht is compleet (zonder drinkbus en zadeltasje ) 8,2kg , wat zeker kan concurreren met moderne TT bikes .
wist je dat de Kalibur de snelste fiets was in IM Hawaii van 2004 tot 2014 ?
en met Norman Stadler winaar in 2004 en 2006 .
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Sterker nog, mijn triathlonfiets is een look kg196 met 9 speed. Op de vlakke parcoursen in Nederland (overigens doe ik er nog maar 1 per jaar in mijn woonplaats), maakt dat echt drol uit. Ik schakel hoogstens 1 tandje lichter bij wind tegen en tandje zwaarder bij wind mee. Dus als ik er drie gebruik is het veel. De kg196 in het type staat denk ik voor het gewicht, 196kg (:-))(die fransen draaien nog eens wat om he). Hij weegt nogal wat maar een stijver frame dan dat krijg je niet denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
groot gelijk Rikkert , laat ze er maar eens achter komen met dat moderne spul , ze vergeten soms dat het nog altijd de benen zijn die het moeten doen
in cyclo's kan ik bergop nog veel jongeren ter plaatse laten ( ik ben 59 ) met mijn loden fiets van chaufagebuizen
Gilbertson Titanium ( 8,3kg)
in cyclo's kan ik bergop nog veel jongeren ter plaatse laten ( ik ben 59 ) met mijn loden fiets van chaufagebuizen
Gilbertson Titanium ( 8,3kg)
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Gewicht is vrijwel niet relevant op een tijdritfiets in NL. De overgrote meerderheid van de weerstand die je moet overwinnen is luchtweerstand en daarvan wordt ongeveer 90% veroorzaakt door jouw eigen lichaam. Een fiets waarop jij in een goede aerodynamische houding kan zitten is veel belangrijker dan een kilo lichter of kabeltjes binnendoor etc. Daarnaast gewoon investeren in een goede (bij jou passende) helm en een snelpak en dan ga je als de brandweer. En natuurlijk is het zo dat als je eenmaal jouw ideale houding gevonden hebt dat je dan nog marginaal kan verbeteren qua gewicht, kabeltjes, remmen etc. maar das echt het laatste kleine beetje.