Gebruik jij een helm?
-
- Forum-lid
Altijd als ik op de racefiets stap.
-
- Forum-lid
Biker-Sander schreef:Altijd een helm op, mensen zonder helm lag ik gewoon uit:P
Ik ook mensen die zo'n opmerking maken. Het blijft voor iedereen een eigen keuze om een helm te dragen, en wanneer wel of niet. Stukje risico management.
ja blijf zeggen dat, ondanks dat een helm onmiskenbaar veiliger is dan zonder, en ik meestentijds er een draag, het ook een stukje "mode" is he! Een ommeslag in denken.
In die zin dat nu iemand schrijft dat hij mensen uitlacht (...!!) die geen helm dragen, terwijl wij bij wijze van spreken vroeger iemand uitgelachen zouden hebben die een helm droeg met trainen.
Vraag me door dit forum af of die algemene helmdracht nu komt doordat "opeens" mensen massaal zijn gaan beseffen dat een helm een noodzaak is, of dat het er opgegeven moment ingeslopen is dat het dragen van een helm "gewoon" is geworden. Beetje het kuddedieren effect.
Ik denk trouwens dat een helm ook veiliger zou zijn bij hardlopen, gewoon fietsverkeer etc.
Omdat bij vallen snelheid niet perse de factor is die de aard van het letsel bepaald.
In die zin dat nu iemand schrijft dat hij mensen uitlacht (...!!) die geen helm dragen, terwijl wij bij wijze van spreken vroeger iemand uitgelachen zouden hebben die een helm droeg met trainen.
Vraag me door dit forum af of die algemene helmdracht nu komt doordat "opeens" mensen massaal zijn gaan beseffen dat een helm een noodzaak is, of dat het er opgegeven moment ingeslopen is dat het dragen van een helm "gewoon" is geworden. Beetje het kuddedieren effect.
Ik denk trouwens dat een helm ook veiliger zou zijn bij hardlopen, gewoon fietsverkeer etc.
Omdat bij vallen snelheid niet perse de factor is die de aard van het letsel bepaald.
janom schreef:.
.
Nou het moet niet gekker worden met de Helmfobie,zou hem met douchen ook op gaan zetten stel je voor je glijdt uit.
I live to ride,I ride Passoni
@Janom; Over het kuddegedrag, de mens wil graag oud worden en als het even kan nog gezond blijven ook. En dat lukt ook heel goed want de gemiddelde maxiumum behaalde leeftijd is de afgelopen decennia fors gestegen.
Men stopt met roken, drinkt minder, is gaan sporten, let op het eten en draagt misschien wel een helm...
Kuddegedrag klinkt voor mij wat negatief terwijl er absoluut voordelen zitten aan een aantal kudde gedragingen.
Ik noem bovenstaande gedragingen liever gezondheidsbesef.
Men stopt met roken, drinkt minder, is gaan sporten, let op het eten en draagt misschien wel een helm...
Kuddegedrag klinkt voor mij wat negatief terwijl er absoluut voordelen zitten aan een aantal kudde gedragingen.
Ik noem bovenstaande gedragingen liever gezondheidsbesef.
rene1 schreef:@Janom; Over het kuddegedrag, de mens wil graag oud worden en als het even kan nog gezond blijven ook.
Neem aan dat men dat vroeger ook wilde, en toch droeg men toen geen helm
Dus toch wel een beetje mode :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
thunderroad schreef:>>Ik ook mensen die zo'n opmerking maken. Het blijft voor iedereen een eigen keuze om een helm te dragen, en wanneer wel of niet. Stukje risico management.
Dus jij denkt dat je een ongeluk wel kunt managen. Wie gaat je rolstoel duwen als je een kasplantje bent.?
Als je wel eens echt hard op je hoofd bent gecrashed dan weet je dat je hoofd zo ontzettend kwetsbaar is. Een hersenbeschadiging kun je echt zo oplopen. Een helm kan niet alles voorkkomen helaas..het helpt zeer zeker wel.
Het is maar een tip; ooit ben je aan de beurt en dan moet je niet achteraf denken' of je familie, had hij maar een helm op! helaas dit is gewoon de realiteit
(ps op je avatar zie ik dat je een helm draagt...stelt me wel gerust!)
Ongeluk kun je niet managen, maar risco management is ook wat anders (iets met kans * gevolg, enz). Daarom zei ik ook duidelijk, iedereen moet zelf beslissen wanneer en of hij een helm wil dragen. Op de avater draag ik idd een helm (wedstrijd). Ik draag eigenljk altijd een helm, behalve als ik solo fiets, en hersteltrainingen en lange duurtrainingen doe, verder draag ik altijd een helm. Stelt dat je nu gerust? :rolleye:
Laat iedereen nu gewoon voor zichzelf beslissen. We weten allemaal dat een helm veiliger is. Ik ook, en toch draag ik 'm soms niet in die situaties als hierboven gezegd. En word ondertussen wel beetje gek van de mensen die blijven roepen dat iedereen een helm moet dragen. Laat iedereen het gewoon zelf overwegen en beslissen.
-
- Forum-lid
thunderroad schreef:Hoe zie je dat risicomanagement dan??; Je hoeft maar een keer verkeerd terecht te komen.
>>Ik draag eigenljk altijd een helm, behalve als ik solo fiets, en hersteltrainingen en lange duurtrainingen doe, verder draag ik altijd een helm. Stelt dat je nu gerust?
Nee, wedstrijden zijn dan nog relatief veilig; daar heb je namelijk geen ander verkeer dat je kapot kan rijden. Ik ben er nog gelukkig rededlijk vanaf gekomen
>> En word ondertussen wel beetje gek van de mensen die blijven roepen dat iedereen een helm moet dragen. Laat iedereen het gewoon zelf overwegen en beslissen.
Je bent pas gek als je geen helm op hebt toch! die dingen zijn ervoor.Maar ja. Moet iedereen zelf weten maar ik vind het niet te begrijpen.
>>Risico = kans * gevolg
Gevolg KAN groot zijn als je valt met aanzienlijke snelheid op je hoofd.
Kans dat er wat gebeurt als je solo fietst met relatief rustige snelheid, is zeer klein. Dus is het risico vrij klein. (En draag ik geen helm meestal, mijn persoonljke beslissing)
Bij groepstraining, hogere snelheid (tijdrit e.d.), afdaling, enz is de kans dat er wat mis gaat groter. Waardoor ook risico groter is.
Wedstrijden laat ik maar gewoon buiten beschouwing, want daar draagt toch al iedereen een helm.
>>Wedstrijden is door de competitie drang de kans al groter dat er eens iemand wegschuift, sturen in elkaar haken, botsing, enz. Dus ook een verhoogt risico, ookal hebben we dan geen ander verkeer.
>>Klopt, daar koop je meestal een helm voor ja. Fijn dat je zegt dat iedereen het zelf moet weten. Doe ik ook wel. Al kun jij dat dan misschien niet begrijpen.
-
- Forum-lid
rene1 schreef:@ matthijs987 Je moet niet gek worden als mensen roepen dat je een helm moet dragen.
Daar gaat dit topic helemaal over.
Wel/geen helm dragen, waarom wel en niet.
Ja ik weet het, maar het blijft een eindeloze discussie. En om iedereen die eens een keertje geen helm draagt, of met sommige trainingen geen helm draagt voor idioot uit te maken gaat mij te ver. Laat dat de betreffende mensen zelf uitzoeken.