Hallo allemaal!
In augustus 2006 verkocht ik mijn huis en had ik wat geld te besteden. Er kwam een racefiets. De al jaren durende bewondering op de tv van het prof peloton en de verhalen die ik daarvoor las op
www.lamarmotte.org over deze heroische tocht waren daar de aanzet toe en heb gelijk bij cycletours geboekt want dat MOEST ik ook doen.
Op een ochtend in oktober bleek een oude blessure in mijn schouder erger dan gedacht en er is zenuwletsel geconstateerd bij de neuroloog en orthopeed. Op 27-12-2006 geopereerd aan de schouder. Operatie gelukt, echter pas op de fiets vanaf 03-03-07 en dan alleen kleine stukjes, opbouwen dus. Zo kwam het dat ik erg weinig kilometers mocht maken en dus de marmotte-deelname in gevaar dreigde te komen.
Ik heb met een kennis uit het ziekenhuis de waalse pijl en t-b-t gereden en wat routes door DTC georganiseerd op zondag. Met 1211 km in de benen (:S) vertrok ik toch op 01-07-07 met de cycletoursgroep naar Frankrijk. Onder de noemer ik ga wel kijken wat het wordt. Na aankomst gelijk op de fiets voor een etappe over 105 km, dat viel even tegen in vergelijking met de ardennen, had ik er een zwaar hoofd in.
We zijn in deze dagen over de Colombiere, Gliéres, Aravis, Saisies, Cormet de roselend, Madeleine en Glandon gegaan als voorbereiding. Veelal door hevige regenval en op de madeleine en glandon zelfs hevige sneeuw en hagelbuien.
Mijn conditie was aan het begin van de week een van de slechtste maar aan het einde van de week behoorde ik een beetje tot de middengroep denk ik.
07-07-07, de grote dag! toch maar starten en we zien wel waar het schip strand. Er gebeurd in de avond ervoor en op de dag zoveel dat ik dat allemaal nog even moet laten bezinken en daarna wel een keer op probeer te schrijven. De gevoelens van onzekerheid, stress voor de start, de ellende die je soms onderweg ziet. Het is teveel om op te noemen en bijna niet te beschrijven, dat moet je gewoon echt zelf aan den lijve ondervinden.
Ik heb hem uitgereden in 9 uur 50 minuten en 32 seconden. Wat een overwininng op mezelf. Zo weinig kilometers, zoveel warmte en ZULKE lange hoge grote bergen. In een woord onbeschrijfelijk (!) en mischien voor een herhaling vatbaar! Maar ik ga zeker nu een club opzoeken waar ik elke week kan gaan trainen (waarschijnlijk de spartaan in rijswijk) zodat ik beter getraind aan de start kan verschijnen. Er is mij toegefluisterd door de wat meer ervarene mede-cycletourders dat er een tijd van rond de 8 uur, misschien zelf nog wel wat sneller, er wel in moet zitten mits ik meer kilometers ga maken bij een club.
Dat wordt dus ook mijn doel komend jaar, lekker veel trainen en plezier krijgen in de sport waar ik nog maar 4 maanden actief in ben. Nog geboeg ruimte voor progressie denk ik
Groeten Haga!