Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 30 mei 2007 12:52

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 30 Mei 2007

Ik vraag mij nu af wat Di Luca heeft ingenomen/gespoten. Hij ontpopt zich plots als een super rasklimmer zoals  Basso vorig jaar. Bloeddoping of EPO  in kleine hoeveelheden zodat zijn hematocriet net onder de 50 blijft?
Na alle dopingschandalen kan je nu niemand meer vertrouwen.

di luca is niet "opeens" een rasklimmer. 2 jaar terug was hij samen met simoni de grote aanvaller in de bergritten.
enkele jaren terug was hij zelfs ei zo na overwinnaar van de rit in de vuelta met aankomst op de angliru.
als jonge renner werd hij tevens beschouwd als een beloftevol ronderenner!
de di luca van heden rijdt ook een stuk kleiner dan die van een paar jaar terug en bereid zich specifiek voor op de giro. 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lazo
Forum-lid

lazo 30 mei 2007 13:11

Ik vraag me af als iedereen dopingvrij moest fietsen wie da de beste was.Zouden de huidige toppers nog altijd de toppers zijn ?In dat geval is het toch nog altijd eerlijk.Ik vind dat fietsen niet een sport waarvan doping een HET grote verschil zal maken,het zal wel zijn effecten hebben(en zeker placebo effecten)hebben,maar nie in die maten dat ne prutser inneens ne topper wordt,daar geloof ik nie in,ik ben er zeker van dat de toppers terecht aan de top staan met of zonder epo.In een sport zoals 100 meter spurten,en andre explosieve sporten heeft doping een véél groter effect.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 30 mei 2007 13:33

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 30 Mei 2007

Ik vraag me af als iedereen dopingvrij moest fietsen wie da de beste was.Zouden de huidige toppers nog altijd de toppers zijn ?In dat geval is het toch nog altijd eerlijk.Ik vind dat fietsen niet een sport waarvan doping een HET grote verschil zal maken,het zal wel zijn effecten hebben(en zeker placebo effecten)hebben,maar nie in die maten dat ne prutser inneens ne topper wordt,daar geloof ik nie in,ik ben er zeker van dat de toppers terecht aan de top staan met of zonder epo.In een sport zoals 100 meter spurten,en andre explosieve sporten heeft doping een véél groter effect.

placeboëffect : allemaal goed en wel maar als je motor in je auto maar 180 kms/h gaat met gewone benzine dan mag je je gaspedaal nog door de carrosserie duwen hij zal nog niet harder gaan behalve wanneer je wat extra's aan je benzine toevoegt! ( met kans natuurlijk dat je je motor opblaast).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 mei 2007 21:21

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 30 Mei 2007

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 30 Mei 2007

Ik vraag mij nu af wat Di Luca heeft ingenomen/gespoten. Hij ontpopt zich plots als een super rasklimmer zoals  Basso vorig jaar. Bloeddoping of EPO  in kleine hoeveelheden zodat zijn hematocriet net onder de 50 blijft?
Na alle dopingschandalen kan je nu niemand meer vertrouwen.

di luca is niet "opeens" een rasklimmer. 2 jaar terug was hij samen met simoni de grote aanvaller in de bergritten.
enkele jaren terug was hij zelfs ei zo na overwinnaar van de rit in de vuelta met aankomst op de angliru.
als jonge renner werd hij tevens beschouwd als een beloftevol ronderenner!
de di luca van heden rijdt ook een stuk kleiner dan die van een paar jaar terug en bereid zich specifiek voor op de giro. 

Dat Di Luca behoorlijk kon klimmen was duidelijk, maar nu etaleert hij plots ongekende klimmersprestaties. Basso kon ook goed klimmen maar vorig jaar reed hij plotseling, nee, VLOOG hij de bergen op, à la Riis. Riis kon in de bergen ook behoorlijk mee, maar toen hij de TdF won had hij plotseling EPO-vleugels. Dát bedoel ik eigenlijk. Misschien allemaal een heel normale ontwikkeling van Di Luca maar na alle doping schandalen ben ik geneigd om alle plotselinge uitschieters aan doping toe te schrijven. Tja, die profs maken het er zelf naar dat weinigen hun prestaties nog serieus nemen. En niet alleen van wielrenners hoor! De rest staat ook stijf van de "middelen ". Zelfs Sylvester Stalone doet zich te goed aan dat soort preparaten om er maar lekker gespierd uit te zien. Zielig toch! Grote nep!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 30 mei 2007 22:52

Ik vind Di Luca niet meer verdacht dan gemiddeld. Hij is nog steeds niet de beste klimmer in het pak, rijdt bergop echt niet iedereen uit het wiel. Het punt is dat de superklimmers van de afgelopen zes jaren allemaal zijn uitgevallen door dopingperikelen of zijn gestopt. Daardoor lijkt het ineens heel gek dat Di Luca vooraan staat. Een Basso in topvorm had iedereen vandaag op anderhalve minuut gereden, Simoni incluis. Het feit dat een jonge Schleck ineens tweede kan staan in de Giro, zonder ervaring, zegt genoeg over het niveau van de huidige toppers: niet bovenaards.

delirium
Forum-lid

delirium 30 mei 2007 23:44

En toch valt er iets te zegen over de saunier dauvals. Die rijden me net iets te gezwind naar boven....

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 31 mei 2007 01:09

Di Luca heeft het hoge ritme aangeleerd en daar doe je een paar jaar over...ik zelf ben ook van plaatwerk na kleine versnelling geswitched en dat doe je niet 123. Dat van Saunier kan ik niks over zeggen maar er is wel een team dat iets nieuws heeft, ik heb dit echt van insite.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

campaioen
Forum-lid

campaioen 31 mei 2007 01:20

Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 30 Mei 2007

En toch valt er iets te zegen over de saunier dauvals. Die rijden me net iets te gezwind naar boven....

sorry hoor, maar als je ricco, piepoli, simoni en Mayo in 1 team zet mag je verwachten dat ze omhoog kannoneren toch?
no pain no gain

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 31 mei 2007 01:32

Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 30 Mei 2007

Ik vind Mayo net veel slechter rijden dan in de tijd dat EPO niet opspoorbaar was.
Afbeelding

timper
Forum-lid

timper 31 mei 2007 10:19

Hopelijk werkt de link want het is een interessant artikel.
http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... D=SE1CTQDQ
Er was ook nog een kort artikel over een dopingschandaal in wording waarin Di luca en Mazzoleni zouden betrokken zijn.
http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... QK1CU5SQ_3
Hopelijk geen nieuw Landis-verhaal, want dat kunnen we missen.

trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 31 mei 2007 11:07

Quoten: Origineel geplaatst door timper op 31 Mei 2007

Hopelijk werkt de link want het is een interessant artikel.
http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... D=SE1CTQDQ

Eindelijk een genuanceerd beeld van doping!
What makes the boat go faster?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 31 mei 2007 12:00

'De definitie is kristalhelder. Doping is wat op de dopinglijst van het Wada (Wereldantidopingagentschap, red.) staat. Alles wat niet op de lijst staat, is geen doping. Probleem is dat er nu te veel op de lijst staat. Nu al meer dan 300 vormen van 'doping'. Van die 300 zijn er echter 296 niet prestatiebevorderend. Eigenlijk zijn slechts vier categorieën en een methode van tel als we spreken over doping. Het gaat om anabole steroïden, epo of bloedstimulerende producten, groeihormoon, stimuli zoals amfetamines en de methode ten slotte is de bloedtransfusie. Je kan tieren zoveel je wil: dit zijn de vijf categorieën. Dat is al decennia zo. Er is gewoon het een en ander verfijnd.' Wat is voor u het krachtigste dopingproduct?'Een combinatie van microdoses epo en testosteron. Testosteron is het krachtigste hormoon dat bestaat. Het stimuleert niet alleen de spieropbouw, maar ook het beenmerg om extra rode bloedcellen aan te maken. Het heeft dus een epo-effect want het verhoogt de zuurstofopname in het bloed. Ten slotte is er het welbekende korte termijneffect. Heb je Landis bezig gezien in de Tour op weg naar Morzine? Testosteron prikkelt en helpt je focussen. Het effect van testosteron is weergaloos. Stel dat ik je nu 600 mg testosteron zou toedienen, dan zou je jezelf binnen enkele uren niet meer kennen. Je zou bang zijn van jezelf.'

Plaats reactie