Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

rwlinda
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2014 13:09
Contact

rwlinda 27 jun 2014 17:28

Zojuist het sportmedisch onderzoek gehad. Mooie cijfers gescoord en alles ruim boven uitstekend :). VO2max van 59,1 en 4,9W/kg (330Watt) zou ik redelijk lang vol moeten kunnen houden :)

Heel veel andere getallen waar ik jullie niet mee zal vermoeien, maar kan wel aanraden om zo'n groot sportmedischonderzoek te doen als je van cijfertjes houdt of gewoon wilt weten waar je staat.

Wat de tabletten vs poeder discussie: als ik de voedingswaarden vergelijk zie ik dat ze nauwelijk van elkaar verschillen. De tabletten hebben iets meer suiker en ruim 1.5x zoveel natrium/sodium. Geen gedoe dus met poeders onderweg ... tabletten gaat het worden :) (merk Dextro trouwens.)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 jun 2014 17:36

Daar mag je zeker tevreden mee zijn: je bent licht, trapt een goed vermogen per kg weg en je neemt makkelijk zuurstof op. Ik zou zeggen ga voor goud!

Ik heb inmiddels ook voor een tweede keer zo'n onderzoek laten doen. Je weet dan precies waar je staat en als er problemen zijn worden deze vroegtijdig gesignaleerd. In mijn geval werd ik doorgestuurd naar een cardioloog en na een echodiagram en CT scan weet ik dat ik een kerngezond hart heb en over een week kan gaan knallen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

rwlinda
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2014 13:09
Contact

rwlinda 27 jun 2014 17:58

JoostG schreef:Daar mag je zeker tevreden mee zijn: je bent licht, trapt een goed vermogen per kg weg en je neemt makkelijk zuurstof op. Ik zou zeggen ga voor goud!
Dat is wat de sportarts ook zei en ik werd dus gesterkt in mijn idee dat ik voor goud moet kunnen gaan :) Zin in!

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 27 jun 2014 19:24

4,9 w/kg is dat je ftp?

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 28 jun 2014 10:33

rwlinda schreef:Zojuist het sportmedisch onderzoek gehad. Mooie cijfers gescoord en alles ruim boven uitstekend :). VO2max van 59,1 en 4,9W/kg (330Watt) zou ik redelijk lang vol moeten kunnen houden :)

Heel veel andere getallen waar ik jullie niet mee zal vermoeien, maar kan wel aanraden om zo'n groot sportmedischonderzoek te doen als je van cijfertjes houdt of gewoon wilt weten waar je staat.

Wat de tabletten vs poeder discussie: als ik de voedingswaarden vergelijk zie ik dat ze nauwelijk van elkaar verschillen. De tabletten hebben iets meer suiker en ruim 1.5x zoveel natrium/sodium. Geen gedoe dus met poeders onderweg ... tabletten gaat het worden :) (merk Dextro trouwens.)
Netjes!

Heb vorige week ook nog een sporttest gedaan. Wil zeker geen geen excuses verzinnen maar de situatie niet ideaal.
Ben ten opzichte van de vorige test redelijk vooruit gegaan. Heb geen trainingsschema gevolgd maar gewoon op gevoel getraind. Moeten trainen werkt voor mij niet.

Heb op mijn omslagpunt met ongeveer 5 hartslagen weten te verhogen. Het gewicht was ongeveer het zelfde gebleven maar heb nu nog 8,6% vet. Verwacht dit nog een beetje omlaag gaat in de week voor de Marmotte (rustige training).
Op mijn oude omslagpunt trap ik nu 370 watt/4,87 watt/kg op het nieuwe omslag punt ongeveer 400 watt/5,2 watt/kg

Zoon test wilt natuurlijk niet zeggen dat je de marmotte kunt uitrijden maar verteld je wel waar je een beetje staat. En als de cijfers beter zijn geworden is dat goed voor je zelfvertrouwen.
Morgen is het zo ver dan gaan we richting Vénosc :D

rwlinda
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2014 13:09
Contact

rwlinda 28 jun 2014 12:00

tom de groot schreef:4,9 w/kg is dat je ftp?
Klopt. Niet slecht toch?

Mijn vetpercentage was echt schrikbarend hoog (vond ik). 25,9%. Vraag me af waar dat allemaal zit dan met m'n 1.90m en 70kg. Sportarts zei dat ie voor vrouwen mijn leeftijd tussen de 25 en 30% moet zitten, dus dan lijkt het ineens iets minder erg, maar toch, bij de fitness (andere meetmethode) was het een paar maanden terug nog 17% terwijl ik niet gegroeid ben of aangekomen. Ow well, die vetpercentageberekeningen zijn bijzonder onbetrouwbaar imo.

Was voor mij eerste keuring, dus ik weet niet waar ik t.o.v. andere jaren sta.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jun 2014 12:01

@ PI3R

Uhh, als je met deze waardes de Marmotte niet uitrijdt dan zit er iets mis tussen de oren of kan je niet sturen :-)
Ik kom ook uit op een vermogen van boven de 5 watt per kg rond omslagpunt en daar verwacht ik de Marmotte niet alleen te kunnen uitrijden maar ook goud binnen te halen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jun 2014 12:04

@ rwlinda
Dan ben ik ook wel benieuwd waar dat vet zit. Ik weeg 70 kg bij een lengte van 1.86. Mijn vetpercentage ligt op 10% en mijn vrouw vindt mij te mager worden.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

rwlinda
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2014 13:09
Contact

rwlinda 28 jun 2014 12:17

Ik hecht maar niet te veel waarde aan vetpercentages. Veel belangrijker dat je goed in je vel zit, niet te zwaar bent en mooie wattages kan wegtrappen, dan is het goed toch? :).

RMC
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2013 21:40

RMC 28 jun 2014 13:12

rwlinda schreef:Wat de tabletten vs poeder discussie: als ik de voedingswaarden vergelijk zie ik dat ze nauwelijk van elkaar verschillen. De tabletten hebben iets meer suiker en ruim 1.5x zoveel natrium/sodium. Geen gedoe dus met poeders onderweg ... tabletten gaat het worden :) (merk Dextro trouwens.)
Bij mij is het (Maxim) 23g koolhydraten per 750ml bidon bij tabletten vs. 53g bij poeder. Best veel dus, als je vaak gebruikte 60g per uur als richtlijn neemt.
Voor het eten hou ik die 60g per uur ook een beetje aan, en eet en drink vooral bij lange evenementen de hele dag door. Hoofdbestanddeel is repen en poeder, en voor de afwisseling vertrouw ik wel op de bevoorrading van de organisatie. Enige nadeel van het eenzijdige dieet is de verhoogde darm-activiteit, bij voorbaat excuses aan de mensen achter me :oops: :oops: . Gelletje voor laatste fase en dan moet het lukken. Geen bevoorrading onderweg dus pakezel bij de start, maar is ff niet anders.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jun 2014 14:07

Ben wel benieuwd naar het gem vermogen tijdens la Marmotte of een andere inspannende rit.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 28 jun 2014 21:04

PI3R schreef:]
Morgen is het zo ver dan gaan we richting Vénosc :D
Au Bon Accueil toevallig? Daar zit ik ook...
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Plaats reactie