Tubeless
Ik heb een vraagje aan de specialisten :
Ik bezit een set wielen Mavic R*Sys deze hebben een velgbedding die volledig dicht is afgewerkt (ook zonder lint) aan de twee opstaande velgranden ter hoogte van de velgbedding staat aan beide zijden en vierkant gevormd kantje van ongeveer 1mm. Ik veronderstel dat er op deze wielen met tubeless kan gereden worden.Klopt dat?
Ik bezit een set wielen Mavic R*Sys deze hebben een velgbedding die volledig dicht is afgewerkt (ook zonder lint) aan de twee opstaande velgranden ter hoogte van de velgbedding staat aan beide zijden en vierkant gevormd kantje van ongeveer 1mm. Ik veronderstel dat er op deze wielen met tubeless kan gereden worden.Klopt dat?
In principe kan je op elk wiel tubeless rijden, echter de aanpak verschilt van velg tot velg. Als er geen spaakgaten inzitten om te dichten met bijv. Stans Yellowtape of andere tape o.i.d. moet je gewoon met behulp van een tubeless ventiel een tubeless band kunnen monteren.ottorongo schreef:Ik heb een vraagje aan de specialisten :
Ik bezit een set wielen Mavic R*Sys deze hebben een velgbedding die volledig dicht is afgewerkt (ook zonder lint) aan de twee opstaande velgranden ter hoogte van de velgbedding staat aan beide zijden en vierkant gevormd kantje van ongeveer 1mm. Ik veronderstel dat er op deze wielen met tubeless kan gereden worden.Klopt dat?
Het gebruik van een laag Stans Yellowtape o.i.d. - mits breed genoeg - heeft voorkeur omdat daarmee de zijkanten van de band beter kunnen dichten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat laatste is niet per se waar. waarom zou dat. Het komt eerder omdat het velgbed hoger is waardoor de band makkelijker is op te pompen.
Ik zou er niets in doen. Een velg die niet UST compatible is is dus niet geschikt voor tubeless, dat het in 9/10 gevallen wel gaat is iets anders. Ik heb Reynolds erover gemaild en die zeggen niet doen, is het niet mee getest (logische natuurlijk dat ze dit zeggen)
Let iig op dat de band er niet te makkelijk opgaat dan kan die eraf knallen en dat is niet zo fijn natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag, misschien zijn er hier die het weten, zou de belasting op de velg met tubeless anders zijn dan met een biba? Ik heb de theoretische kennis er niet van en kan het ook niet logisch beredeneren.
Ik zou er niets in doen. Een velg die niet UST compatible is is dus niet geschikt voor tubeless, dat het in 9/10 gevallen wel gaat is iets anders. Ik heb Reynolds erover gemaild en die zeggen niet doen, is het niet mee getest (logische natuurlijk dat ze dit zeggen)
Let iig op dat de band er niet te makkelijk opgaat dan kan die eraf knallen en dat is niet zo fijn natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag, misschien zijn er hier die het weten, zou de belasting op de velg met tubeless anders zijn dan met een biba? Ik heb de theoretische kennis er niet van en kan het ook niet logisch beredeneren.
de belasting zal iets anders zijn maar niet in die zin dat het de velg kan beschadigen, immers de druk is hetzelfde als met een biba alleen zal die bij tubeless iets meer gelijkmatig verdeeld zijn, ook kan de luchtdruk wat duwen onderaan de hiel waardoor de band iets sneller van de velg zou kunnen geduwd worden ...wasbeer2006 schreef:Dat laatste is niet per se waar. waarom zou dat. Het komt eerder omdat het velgbed hoger is waardoor de band makkelijker is op te pompen.
Ik zou er niets in doen. Een velg die niet UST compatible is is dus niet geschikt voor tubeless, dat het in 9/10 gevallen wel gaat is iets anders. Ik heb Reynolds erover gemaild en die zeggen niet doen, is het niet mee getest (logische natuurlijk dat ze dit zeggen)
Let iig op dat de band er niet te makkelijk opgaat dan kan die eraf knallen en dat is niet zo fijn natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag, misschien zijn er hier die het weten, zou de belasting op de velg met tubeless anders zijn dan met een biba? Ik heb de theoretische kennis er niet van en kan het ook niet logisch beredeneren.
Nou, die ééntiende van een millimeter dikte van een Yellowtape o.i.d. maakt voor het makkelijker oppompen van een tubelessband niet veel uit hoor en heb ook niet gezegd dat het moet, het zou alleen mijn voorkeur hebben.wasbeer2006 schreef:Dat laatste is niet per se waar. waarom zou dat. Het komt eerder omdat het velgbed hoger is waardoor de band makkelijker is op te pompen.
Ik zou er niets in doen. Een velg die niet UST compatible is is dus niet geschikt voor tubeless, dat het in 9/10 gevallen wel gaat is iets anders. Ik heb Reynolds erover gemaild en die zeggen niet doen, is het niet mee getest (logische natuurlijk dat ze dit zeggen)
Let iig op dat de band er niet te makkelijk opgaat dan kan die eraf knallen en dat is niet zo fijn natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag, misschien zijn er hier die het weten, zou de belasting op de velg met tubeless anders zijn dan met een biba? Ik heb de theoretische kennis er niet van en kan het ook niet logisch beredeneren.
Dat fabrikanten van velgen zullen zeggen dat een velg die niet UST compatible is niet geschikt is voor tubeless is i.v.m. productaansprakelijkheid niet meer dan logisch.
Maar wat bedoel je nou precies met of de belasting op de velg met tubeless anders zou zijn dan met een biba? Druk plant zich in alle richtingen onverminderd voort (wet van Pascal), indien de tubelessband dezelfde druk heeft als een zelfde band met biba dan geldt ook hier dat de druk op de velg dus hetzelfde is. Met andere woorden met of zonder biba, het maakt geen verschil uit.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zou ik ook zeggen... maar waarom klappen sommige banden er zonder binnenband vanaf en met niet, daar zou toch dezelfde wet voor op moeten gaan druk tegen de buitenkant.
Deze wet is niet zo simpel te stellen, waarom mag je een 2.0 band bv niet op 6bar pompen en een 1.0 wel (puur voor de velg uiteraard los van de band) Notubes en ook mavic geven een hele tabel met maximale druk icm breedte van een band.
Deze wet is niet zo simpel te stellen, waarom mag je een 2.0 band bv niet op 6bar pompen en een 1.0 wel (puur voor de velg uiteraard los van de band) Notubes en ook mavic geven een hele tabel met maximale druk icm breedte van een band.
Dat sommige banden van de velgen klappen komt omdat de maatvorming van banden en velgen niet Internationaal zijn gehomologeerd volgens ISO-normen en dus nog steeds in verschillende eenheden, zoals Etrto (DIN-norm), inches en in een Franse maat worden gemaakt. De onderlinge verschillen, buiten de toleranties, zijn dan misschien marginaal, maar zijn er wel. Dan kan het dus gebeuren dat een band met moeite op een velg kan worden gemonteerd en een ander fabricaat band er met gemak op dezelfde velg gaat of dezelfde band op verschillende velgen problemen geeft met monteren.wasbeer2006 schreef:Dat zou ik ook zeggen... maar waarom klappen sommige banden er zonder binnenband vanaf en met niet, daar zou toch dezelfde wet voor op moeten gaan druk tegen de buitenkant.
Deze wet is niet zo simpel te stellen, waarom mag je een 2.0 band bv niet op 6bar pompen en een 1.0 wel (puur voor de velg uiteraard los van de band) Notubes en ook mavic geven een hele tabel met maximale druk icm breedte van een band.
Btw: De vorm van het velgbed en dan vooral de diepte in het midden maakt het makkelijker om een band te kunnen monteren. Dan kan je n.l. de zijkanten van de band aan de ene kant indrukken terwijl je aan de overkant van de velg de band over de velgrand wipt. Niet iedere velg en dan vooral carbonvelgen zijn hiervan voorzien.
Voor wat betreft de maximale druk op de velg, zoals Notubes en Mavic hebben omschreven maar ook andere velgen fabrikanten heeft weer te maken met de maximale druk die het velgmateriaal - en dus ook de dikte - zelf kan hebben voordat die door de hogedruk uit mekaar scheurt. Rekening moet worden gehouden met drukverhoging door opwarming van de band tijdens het fietsen en (langdurig) remmen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat van de Etrto maten weet ik Notubes houd deze norm niet aan bv.
Ik snap ook dat de maximale druk zoals omschreven de druk is die het velgbed aankan, Maar waarom bij smalle banden een veel hogere dan bij brede, kennelijk geeft een brede 2.25 net zoveel druk bij 2 bar op een velg als een 1.0 bij 7 bar.
Daarom ook mijn eerste vraag:
Zou een band zonder biba een andere belasting op een velg geven dan met - jullie geven aan NEE, volgens de wet van pascal. Maar wat zegt die wet dan over lagere druk en een groter volume?
En ook weer vraag twee:
waarom klapt dezelfde band er zonder biba af en blijft met biba zitten? Tuurlijk heeft dat met passing te maken, maar die is in dit geval gelijk.
Ik snap ook dat de maximale druk zoals omschreven de druk is die het velgbed aankan, Maar waarom bij smalle banden een veel hogere dan bij brede, kennelijk geeft een brede 2.25 net zoveel druk bij 2 bar op een velg als een 1.0 bij 7 bar.
Daarom ook mijn eerste vraag:
Zou een band zonder biba een andere belasting op een velg geven dan met - jullie geven aan NEE, volgens de wet van pascal. Maar wat zegt die wet dan over lagere druk en een groter volume?
En ook weer vraag twee:
waarom klapt dezelfde band er zonder biba af en blijft met biba zitten? Tuurlijk heeft dat met passing te maken, maar die is in dit geval gelijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Die schets is idd niet de mooiste, hij had waarschijnlijk niet de beste cijfers voor tekenen op school. Maar helemaal niet te volgen kan ik niet zeggen, volgens mij tekent hij in een statische situatie de kracht vectoren op de buitenband en die worden logischerwijs anders als daar een binnenband met bepaalde spanning tussen zit waardoor er een zijwaartse vector bijkomt en de kracht (op de buba) in de hoogte verminderd.
De wet van Pascal is niet de enige wet die van toepassing is, de richting van de uiteindelijke kracht is een resultante van de kracht als gevolg van de luchtdruk en de krachten en spanningen in de binnen band.
Daar vanuit redenerend zou een latex biba er ergens tussen in moeten zitten
@wasbeer: druk en kracht is niet hetzelfde, kracht is druk * oppervlak. Een brede band heeft meer oppervlak dus staat er bij dezelfde druk meer kracht aan de band te "trekken". (Ik schrijf trekken omdat ik het uit de velg duwen bedoel en niet het uit elkaar duwen van de velgrand)
De wet van Pascal is niet de enige wet die van toepassing is, de richting van de uiteindelijke kracht is een resultante van de kracht als gevolg van de luchtdruk en de krachten en spanningen in de binnen band.
Daar vanuit redenerend zou een latex biba er ergens tussen in moeten zitten
@wasbeer: druk en kracht is niet hetzelfde, kracht is druk * oppervlak. Een brede band heeft meer oppervlak dus staat er bij dezelfde druk meer kracht aan de band te "trekken". (Ik schrijf trekken omdat ik het uit de velg duwen bedoel en niet het uit elkaar duwen van de velgrand)
In de vraag van @wasbeer2006 zou deze redenering er dan als vraag zo uit moeten zien:ericpeters schreef:Die schets is idd niet de mooiste, hij had waarschijnlijk niet de beste cijfers voor tekenen op school. Maar helemaal niet te volgen kan ik niet zeggen, volgens mij tekent hij in een statische situatie de kracht vectoren op de buitenband en die worden logischerwijs anders als daar een binnenband met bepaalde spanning tussen zit waardoor er een zijwaartse vector bijkomt en de kracht (op de buba) in de hoogte verminderd.
De wet van Pascal is niet de enige wet die van toepassing is, de richting van de uiteindelijke kracht is een resultante van de kracht als gevolg van de luchtdruk en de krachten en spanningen in de binnen band.
Daar vanuit redenerend zou een latex biba er ergens tussen in moeten zitten
@wasbeer: druk en kracht is niet hetzelfde, kracht is druk * oppervlak. Een brede band heeft meer oppervlak dus staat er bij dezelfde druk meer kracht aan de band te "trekken". (Ik schrijf trekken omdat ik het uit de velg duwen bedoel en niet het uit elkaar duwen van de velgrand)
Het antwoord heeft @ericpeters gegeven met de formule kracht = druk x oppervlakte.wasbeer2006 schreef:Ik snap ook dat de maximale druk zoals omschreven de druk is die het velgbed aankan, Maar waarom bij smalle banden een veel hogere dan bij brede, kennelijk geeft een brede 2.25 net zoveel kracht bij 2 bar op een velg als een 1.0 bij 7 bar.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ook hier is een verklaring voor te vinden n.l. de band met een biba heeft bij het op druk brengen een biba waarbij de druk, rondom overal het zelfde, wordt begrenst door één element n.l. het gesloten geheel van de biba. Terwijl een band zonder biba waarbij de druk, rondom het zelfde, wordt begrenst door twee elementen n.l. de buitenband en de velg. Op de plaats van samenkomst, de velgrand - het zwakste punt - , zal bij toenemende druk de druk ervoor zorgen dat daar de band ervan af klapt. M.a.w. het geheel van en de elasticiteit van de biba zorgt op de velgrand dus voor een soort versterking zodat de band er minder snel zal af klappen. Maar als je maar hard genoeg kan oppompen zal de band er op het zwakste punt toch af klappen. Dat hoeft niet per sé bij de velgrand te zijn, het kan ook de zijwand van de band worden.wasbeer2006 schreef:En ook weer vraag twee:
waarom klapt dezelfde band er zonder biba af en blijft met biba zitten? Tuurlijk heeft dat met passing te maken, maar die is in dit geval gelijk.
Dat is ook de reden dat tubelessbanden op de plaats van de velgrand en de zijwand zijn verstevigd en zullen daardoor dus niet (zo snel) van de velg klappen zoals als een gewone band.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless