Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 mar 2016 08:07

Gisteravond mijn Canyon afgemonteerd met Speed 11. Ging in een keer goed :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 mar 2016 19:32

De jaarlijkse voorjaarsbeurt gedaan. Grote schoonmaak, crank losdraaien en trapas invetten, balhoofd losmaken en de boel invetten. Dat was het eigenlijk wel...

i-mac

i-mac 21 mar 2016 19:33

Vandaag aan mijn Grand Canyon gewerkt. Maar dat is niet goed afgelopen :oops:
Achterste remklauwen van de Avid 5 staken te ver uit, en volgens de instructies geprobeerd deze wat terug te duwen (eerst met bijgeleverde spullen, nadien met een schroevendraaier). Met als gevolg dat ik iets hoor knakken en er olie uitloopt. Dan maar contact opgenomen met Canyon. Alleen vrees ik dat die Avid Elixir 5 niet meer voorhanden is ...

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 21 mar 2016 19:44

Gisteren de voorvork van mijn 2e hands Cube Attention vervangen. Omdat ik zo'n klus voor het eerst deed, heb ik vooraf mezelf ingelezen en filmpjes bekeken. Ook tijdens het klusje steeds een fotootje gemaakt wat de montage zeker heeft geholpen. Ik zag echter dat de kogellagers wel aan vevanging toe zijn; die moet ik dus nog een keertje vervangen. Voor nu is ie in ieder geval weer flink opgeknapt!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 mar 2016 11:48

plantagenet schreef:Gisteren de voorvork van mijn 2e hands Cube Attention vervangen. Omdat ik zo'n klus voor het eerst deed, heb ik vooraf mezelf ingelezen en filmpjes bekeken. Ook tijdens het klusje steeds een fotootje gemaakt wat de montage zeker heeft geholpen. Ik zag echter dat de kogellagers wel aan vevanging toe zijn; die moet ik dus nog een keertje vervangen. Voor nu is ie in ieder geval weer flink opgeknapt!
Als je de maten, referenties o.i.d. van de kogellagers c.q. de headset hebt genoteerd kan je alvast gaan shoppen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 22 mar 2016 14:51

Vanmorgen de ketting en tandwielen van de racer losgehaald en grondig schoongemaakt/ontvet, was toch wel weer even nodig na pak hem beet een 500km.

b.m.willem
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 feb 2009 15:10

b.m.willem 23 mar 2016 20:28

Vandaag de fiets van mijn zwager onder handen gehad, Achterrem schoongemaakt in de ultrasoon reiniger (zat steeds vast) evenals de achterderailleur en kettinggeleider. 3 nieuwe kettingen opgelegd (ligfiets) en stuur opnieuw vastgezet (bleef steeds zakken).
https://sites.google.com/site/tumblecyclingchallenge/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 23 mar 2016 22:29

Vanavond met de fietsgroep bij elkaar gekomen in de loods van een van ons en daar met elkaar aan de fietsen gesleuteld. Een soort Tupperware-party voor mannen zeg maar. 8-)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 mar 2016 20:44

Wolfhound32 schreef:Vanavond met de fietsgroep bij elkaar gekomen in de loods van een van ons en daar met elkaar aan de fietsen gesleuteld. Een soort Tupperware-party voor mannen zeg maar. 8-)
Dat klinkt als een "men cave".

Ik had afgelopen dinsdag de cyclocrosser meegenomen naar Vlaanderen. Ik was niet vooruit te branden, maar ook de cyclocrosser had wat klachten na een seizoen in de bagger. Net de crank verwijderd, de lagercups losgedraaid en alles goed schoongemaakt en weer ingevet. Bij een testrit blijkt het irritante kraakje verdwenen te zijn. Daarnaast had ik het advies van Sharkman en Havanna gevolgd en een pot marine grease besteld. Stuur en balhoofd heb ik losgedraaid, alles schoongemaakt en het onderste lager en vorkconus voorzien van een goede lik van dit spul.

Verder heb ik een nieuw lager voor mijn winterfiets binnen. Ik reed rond met een buitendiameter van 41mm, maar heb toch 41.8mm nodig. Met een kunstgrepen lukte het wel de speling eruit te krijgen, maar ik had mijn twijfels of dit lang ging werken. Morgenavond ga ik maar eens aan dat klusje beginnen en kan ik ook daar mijn marine grease gebruiken (grote pot, dus ben je in de buurt van Hsum en heb je wat nodig..).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27865
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2016 08:36

Vrij idioot hè, je betaalt nog geen 6 euro en krijgt genoeg vet voor een heel mensenleven...

Overigens verkopen ze dat spul ook bij de Bauhaus zag ik van de week, op het wekelijkse uitje met de kids ;)

Overigens mag ik ook graag "schuren" zoals we dat hier thuis noemen (kwam ooit voor in Man Bijt Hond...)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 mar 2016 10:36

havana schreef:Vrij idioot hè, je betaalt nog geen 6 euro en krijgt genoeg vet voor een heel mensenleven...
Ben blij dat ik 3 fietsen heb waarvan ik de lagers lekker mag insmeren :)

Waarschijnlijk zullen booteigenaren het maar een klein potje vinden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 25 mar 2016 17:04

De lagers van mijn Shimano WH6800 achterwiel begonnen wel luidruchtig te worden, blijkbaar is 3 maanden doorfietsen in de winter teveel van het goede.
Dus ff filmpje ge-googled (Arts Cyclery) en naaf uit elkaar gehaald. Vet was grijs/zwart geworden, dus idd hoog tijd.

Kwam er alleen achter dat ik geen inbus 14 had liggen, dus lagers vd body niet geserviced, volgende keer maar.


Ook maar meteen het crankstel (SRAM Rival GXP) losgehaald, lagers leken rauw te lopen. Bleek alleen links te zijn, en ach, is de winterfiets, nog een paar weekjes tot de zomerfiets van stal gaat, en dan vervang ik het lager wel.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie