Tour de France 2022
Hieromtrent:
Dit verhaal begint in april, wanneer ploegleider Grischa Niermann de Noord-Franse Touretappes gaat verkennen met de auto. Wanneer hij na 150 kilometer in de buurt van Wissant de weg langs de kust opdraait, kan hij een glimlach niet onderdrukken. “Ik moest meteen denken aan Parijs-Nice”, zegt hij. De herinnering zit nog vers in zijn geheugen: zijn ploeg voerde daar begin maart een straf nummer op. In de finale van de openingsrit reden Van Aert, Roglic en Laporte op een korte helling met zijn drieën weg van de rest van het peloton. Een geweldige coup.
“Hier is iets gelijkaardigs mogelijk”, denkt Niermann. Hij schrijft in zijn notitieboekje: Côte du Cap Blanc-Nez, 900 meter aan 7,5 procent. Een venijnige puist, gemaakt voor machtsrenners. In de maanden die volgen, plant hij een paar zaadjes bij zijn renners. “Die rit stond al lang voor de start van de Tour aangeduid”, zegt Van Aert. Op maandagavond, aan het einde van de rustdag, haalt Niermann zijn schrift boven en legt hij zijn ideeën voor aan de voltallige ploeg. “We waren allemaal enthousiast”, zegt Van Hooydonck. “We zijn met de hele groep samen het plan gaan smeden.”
Nochtans is er op dinsdagvoormiddag twijfel. Er staat minder wind dan verwacht en het lijkt moeilijk te worden om de wedstrijd onderweg hard te maken. Ploegleider Maarten Wynants moet de zaak gaan onderzoeken en vertrekt een uur voor het peloton met de verkenningsauto. “Woensdag zit ik gewoon in de volgwagen”, zegt hij. “Maar omdat de wind zo belangrijk was, werd ik deze rit op weg gestuurd.” Als Vlaming is hij een expert. Zijn oordeel: “Het wordt nipt, maar het is de moeite om het op zijn minst te proberen.”
Na de rit:
“Jammer”, zegt Vingegaard. “Maar ik ben supergelukkig met de zege van Wout. We wilden een teamaanval doen. We gingen iets proberen en zouden dan wel zien hoeveel man er kon volgen. Maar niemand kon Wout volgen. (lacht) Ongelooflijk wat hij gedaan heeft.”
Roglic: “Het was perfect geweest als ik mee had gekund, maar het ging gewoon te snel. Ik heb het al eens gezegd: Wout is half mens, half motor.”
Op de top kijkt Van Aert nog even achterom. Hij ziet Vingegaard en Yates op dertig meter hangen: moet hij wachten? Mag hij doorgaan? “Hij moest gaan”, zegt Wynants. “Komen ze met drie samen, dan wil Yates wellicht niet meerijden en wordt het extra ingewikkeld voor de ritzege.”
Van Aert: “Ik kreeg snel het bericht uit de volgwagen dat de kopmannen veilig waren en dat ik alleen kon gaan.”
Dit verhaal begint in april, wanneer ploegleider Grischa Niermann de Noord-Franse Touretappes gaat verkennen met de auto. Wanneer hij na 150 kilometer in de buurt van Wissant de weg langs de kust opdraait, kan hij een glimlach niet onderdrukken. “Ik moest meteen denken aan Parijs-Nice”, zegt hij. De herinnering zit nog vers in zijn geheugen: zijn ploeg voerde daar begin maart een straf nummer op. In de finale van de openingsrit reden Van Aert, Roglic en Laporte op een korte helling met zijn drieën weg van de rest van het peloton. Een geweldige coup.
“Hier is iets gelijkaardigs mogelijk”, denkt Niermann. Hij schrijft in zijn notitieboekje: Côte du Cap Blanc-Nez, 900 meter aan 7,5 procent. Een venijnige puist, gemaakt voor machtsrenners. In de maanden die volgen, plant hij een paar zaadjes bij zijn renners. “Die rit stond al lang voor de start van de Tour aangeduid”, zegt Van Aert. Op maandagavond, aan het einde van de rustdag, haalt Niermann zijn schrift boven en legt hij zijn ideeën voor aan de voltallige ploeg. “We waren allemaal enthousiast”, zegt Van Hooydonck. “We zijn met de hele groep samen het plan gaan smeden.”
Nochtans is er op dinsdagvoormiddag twijfel. Er staat minder wind dan verwacht en het lijkt moeilijk te worden om de wedstrijd onderweg hard te maken. Ploegleider Maarten Wynants moet de zaak gaan onderzoeken en vertrekt een uur voor het peloton met de verkenningsauto. “Woensdag zit ik gewoon in de volgwagen”, zegt hij. “Maar omdat de wind zo belangrijk was, werd ik deze rit op weg gestuurd.” Als Vlaming is hij een expert. Zijn oordeel: “Het wordt nipt, maar het is de moeite om het op zijn minst te proberen.”
Na de rit:
“Jammer”, zegt Vingegaard. “Maar ik ben supergelukkig met de zege van Wout. We wilden een teamaanval doen. We gingen iets proberen en zouden dan wel zien hoeveel man er kon volgen. Maar niemand kon Wout volgen. (lacht) Ongelooflijk wat hij gedaan heeft.”
Roglic: “Het was perfect geweest als ik mee had gekund, maar het ging gewoon te snel. Ik heb het al eens gezegd: Wout is half mens, half motor.”
Op de top kijkt Van Aert nog even achterom. Hij ziet Vingegaard en Yates op dertig meter hangen: moet hij wachten? Mag hij doorgaan? “Hij moest gaan”, zegt Wynants. “Komen ze met drie samen, dan wil Yates wellicht niet meerijden en wordt het extra ingewikkeld voor de ritzege.”
Van Aert: “Ik kreeg snel het bericht uit de volgwagen dat de kopmannen veilig waren en dat ik alleen kon gaan.”
De overwinning van Wout op de Mont Ventoux vergeten?MarkVeenstra schreef: ↑05 jul 2022 20:37 Ik vond het ook opvallend, maar van de andere kant, wat zegt een klim van 900m nu helemaal voor wat nog gaat komen.
Qua absoluut max 2 minuten vermogen is van Aert duidelijk de sterkste. En misschien ook wel tot een kwartier. Maar hoe roglic, pocagar etc ècht zijn, zullen we op de planche des belles filles pas zien denk ik.
- The RowingCyclist
- Forum-lid
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53
https://www.hln.be/tour-de-france/recon ... ~a47a39d9/The RowingCyclist schreef: ↑06 jul 2022 10:14Erg mooie terugblik, geeft een duidelijk inkijkje in de tactiek van gisteren. Waar heb je 'm vandaan?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Wat een gekke vraag.i-mac schreef: ↑06 jul 2022 09:53De overwinning van Wout op de Mont Ventoux vergeten?MarkVeenstra schreef: ↑05 jul 2022 20:37 Ik vond het ook opvallend, maar van de andere kant, wat zegt een klim van 900m nu helemaal voor wat nog gaat komen.
Qua absoluut max 2 minuten vermogen is van Aert duidelijk de sterkste. En misschien ook wel tot een kwartier. Maar hoe roglic, pocagar etc ècht zijn, zullen we op de planche des belles filles pas zien denk ik.
Hoe Roglic en Pocagar het bergop écht doen op dit moment gaan we toch zien op de planche de belles filles?
Dat heeft toch niets te maken met van Aert.., of van Aert vorig jaar op de Ventoux?
Als ik de vraag onder je vraag mag gokken.
Dan is de overwinning op de Ventoux vanuit de vlucht geweest. Hij klom daar heel goed, no doubt. Geen verwijt of om het te minimaliseren. Maar het is niet gelijk aan de klim met de groep favourieten omhoog rijden.
De klim van gister was een machtsklim van 900m aan 7.5% .,. daar is het makkelijker om met een hoger lichaamsgewicht, en hoger vermogen het de kleine klimmers moeilijk te maken dan op een klim van een uur of langer.
Dus nee, die overwinning van Wout zeker niet vergeten. Maar ik zie hem niet 3 weken lang het hooggebergte mee overfietsen met de lichtgewicht klimmers. En ik wil dan ook niet het resultaat van gister relateren aan verwachtte prestaties van die lichtgewichtklimmers in het hooggebergte. Dan eerst de planche maar even afwachten om Pocagar, Roglic, Jonas, Yates, Vlasov etc langs de meetlat te leggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat ik echt wel frappant vind, is de 1 - 1- 2 -2 - 2- 1 in de laatste 6 Tour ritten van Van Aert.
Wie denkt dat WvA in zijn huidige versie de Tour kan winnen, die heeft het inderdaad niet begrepen. Bergop kan hij onmogelijk mee met de topfavorieten. Hij kan wel op termijn werken aan een transformatie van zijn lijf die hem dichterbij zou kunnen brengen, een beetje à la Wiggins. Maar dan verliest hij ongetwijfeld een deel van zijn 'klassieke' en puncheurskwailiteiten om dingen zoals gisteren te kunnen realiseren.
Laatst gewijzigd door raven14 op 06 jul 2022 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt. En het is ook gewoon zijn ambitie niet.raven14 schreef: ↑06 jul 2022 11:44 Wie denkt dat WvA in zijn huidige versie de Tour kan winnen, die heeft het inderdaad niet begrepen. Bergop kan hij onmogelijk mee met de topfavorieten. Hij kan wel op termijn werken aan een transformatie van zijn lijf die hem dichterbij zou kunnen brengen, een beetje à la Wiggins. Maar dan verliest hij ongetwijfeld een deel van zijn 'klassieke' en puncheurskwailiteiten om dingen zoals gisteren te kunnen realiseren.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik denk vandaag aan een semi outsider. Hugo Hofstetter of Danny van Poppel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!